• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Produsent og distributør tar selvkritikk

Produsent Håkon Øverås i 4 1/2 og daglig leder Vibeke Skistad hos distributør Euforia Film. Begge foto: John Berge, KINOMAGASINET. Montasje: Per Mork. ©
Produsent og distributør tar selvkritikk
John Berge
3. september 2014

I en lang og omfattende e-post tar produksjonsselskapet 4 1/2 og distributør Euforia selvkritikk overfor kinoene. Beklagelsene kommer på rekke og rad.

Etter at det ble kjent tirsdag 2. september at en av høstens nye norske spillefilmer, Jakten på Berlusconi, får førpremiere hos en VOD-tjeneste – hos Egmont-eide TV 2 Sumo, har kritikken haglet inn mot Euforia.

Kinosjefforbundets leder Arild Kalkvik har beskrevet det som at medlemmene er «utrolig skuffet» og at flere, ham medregnet, er forskrekket over mangelen på informasjon i forkant.

Kalkvik har beskrevet Euforias håndtering av denne eksklusive VOD-avtalen som «uprofesjonell».

Men Både Oslo Kino (Egmont-eid – i likhet med TV 2 Sumo) og SF Kinos programdirektører skal ha vært positive, bekreftet daglig leder Vibebe Skistad i Euforia Film overfor KINOMAGASINET.

I går uttalte hun blant annet:

– Vi har informert de på mail og snakket med de største. Vi har prøvd å tråkke forsiktig, da dette er test for mange parter. Flere av de store kjedene sa til oss at dette var kjempespennende at vi tenkernytt. Vi hadde en god dialog med de største kinoene. Vi har ikke fått noen sterke reaksjoner.

Men reaksjoner har det blitt til gangs og så mange at Euforia i dag så seg nødt til å sende ut en brannsluknings-e-post via bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Der beklages det som beskrives som «utydelig kommunikasjon»-

I hovedtrekk er dette unnskyldningene:

– At man ikke fortalte om TV 2 Sumo-prosjektet før pressemeldingen gikk ut 2. september «var uheldig» og Euforia «beklager det sterkt».

– «Det har vært mange samtaler rundt dette underveis i prosessen, og vi har gått flere runder med oss sjøl og de involverte parter, og er lei oss for at det fikk slikt utfall. Vi har ikke vært forberedt på at det skulle bli såpass stort trøkk, dette er et av flere markedstiltak i lanseringskampanjen vår,» heter det videre.

– Euforia gjentar at de «i hvert fall» informerte «l noen av de største kinoene muntlig (det ble Oslo Kino/Norsk kinodrift, SF-kino og Kino Sør, som har flere kinoer/kinoer i flere byer)».

– Andre store kinoer fikk e-post 8. juli. «Vi ser selvsagt nå at valget av tidspunkt ikke var optimalt. Det var da det ble gitt klarsignal og vi ville informere før vi tok ferie. Vi ser at vi i langt større grad burde vurdert en annen informasjonsstrategi og beklager altså det!»

ØVRIGE OPPLYSNINGER

Euforia bekrefter, som KINOMAGASINET tidligere har opplyst om, at filmen er delfinansiert av TV 2. I avtalen er både kinoreklame og Sumovisning. «Uten TV2 på laget, ville det ikke vært noen film. Dette var et valg produsenten tok og vi som distributør valgte å være med på. Dette fordi vi har tro på effekten det gir, i forhold til høyere besøk på kino», heter det i e-posten.

– Denne avtalen er utelukkende gjort for å selge flere kinobilletter. «Det er det eneste vi er opptatt av.»

– Euforia sier at de ikke ville hatt råd til å reklamere så mye for filmen uten denne avtalen.

– Euforia forsikrer om god kopibeskyttelse hos TV 2 Sumo, for de av kinoeierne som er bekymret for spredning av filmen.

Relaterte sakerKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
3. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoVOD
  • Kinosjefforbundet: – Utrolig skuffet 02.09.2014
  • Euforia: – Har snakket med kinoene 02.09.2014
  • – Euforia er kjempeinnovative 03.09.2014
  • VOD-lanseringen: Regissøren er positiv 03.09.2014
  • Ny norsk film på VOD før kino 02.09.2014
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix

John Berge26. januar 2023
Les mer

Nå er SkyShowtime her og tjenesten er «grisebillig»

John Berge22. september 2022
Les mer

Paramount+ slo på stortromma og inviterte til norsk kinopremiere på sin nye storsatsing, The Offer

Anne Helen Houg28. april 2022
Les mer

Rekordmange strømmefilmpremierer i 2020 og 2021

John Berge12. april 2022
Les mer

Lover å restaurere nærmere 350 norske filmklassikere

admin17. mars 2022
Les mer

Teasertrailer: Obi-Wan Kenobi

John Berge10. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider
    STATISTIKK3. januar 2023
  • Anmeldelse: M3GAN
    ANMELDELSE12. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

VOD-lanseringen: Regissøren er positiv
«Rom for å diskutere ting på nytt»