
I en lang og omfattende e-post tar produksjonsselskapet 4 1/2 og distributør Euforia selvkritikk overfor kinoene. Beklagelsene kommer på rekke og rad.
Etter at det ble kjent tirsdag 2. september at en av høstens nye norske spillefilmer, Jakten på Berlusconi, får førpremiere hos en VOD-tjeneste – hos Egmont-eide TV 2 Sumo, har kritikken haglet inn mot Euforia.
Kinosjefforbundets leder Arild Kalkvik har beskrevet det som at medlemmene er «utrolig skuffet» og at flere, ham medregnet, er forskrekket over mangelen på informasjon i forkant.
Kalkvik har beskrevet Euforias håndtering av denne eksklusive VOD-avtalen som «uprofesjonell».
Men Både Oslo Kino (Egmont-eid – i likhet med TV 2 Sumo) og SF Kinos programdirektører skal ha vært positive, bekreftet daglig leder Vibebe Skistad i Euforia Film overfor KINOMAGASINET.
I går uttalte hun blant annet:
– Vi har informert de på mail og snakket med de største. Vi har prøvd å tråkke forsiktig, da dette er test for mange parter. Flere av de store kjedene sa til oss at dette var kjempespennende at vi tenkernytt. Vi hadde en god dialog med de største kinoene. Vi har ikke fått noen sterke reaksjoner.
Men reaksjoner har det blitt til gangs og så mange at Euforia i dag så seg nødt til å sende ut en brannsluknings-e-post via bransjeorganisasjonen Film & Kino.
Der beklages det som beskrives som «utydelig kommunikasjon»-
I hovedtrekk er dette unnskyldningene:
– At man ikke fortalte om TV 2 Sumo-prosjektet før pressemeldingen gikk ut 2. september «var uheldig» og Euforia «beklager det sterkt».
– «Det har vært mange samtaler rundt dette underveis i prosessen, og vi har gått flere runder med oss sjøl og de involverte parter, og er lei oss for at det fikk slikt utfall. Vi har ikke vært forberedt på at det skulle bli såpass stort trøkk, dette er et av flere markedstiltak i lanseringskampanjen vår,» heter det videre.
– Euforia gjentar at de «i hvert fall» informerte «l noen av de største kinoene muntlig (det ble Oslo Kino/Norsk kinodrift, SF-kino og Kino Sør, som har flere kinoer/kinoer i flere byer)».
– Andre store kinoer fikk e-post 8. juli. «Vi ser selvsagt nå at valget av tidspunkt ikke var optimalt. Det var da det ble gitt klarsignal og vi ville informere før vi tok ferie. Vi ser at vi i langt større grad burde vurdert en annen informasjonsstrategi og beklager altså det!»
ØVRIGE OPPLYSNINGER
Euforia bekrefter, som KINOMAGASINET tidligere har opplyst om, at filmen er delfinansiert av TV 2. I avtalen er både kinoreklame og Sumovisning. «Uten TV2 på laget, ville det ikke vært noen film. Dette var et valg produsenten tok og vi som distributør valgte å være med på. Dette fordi vi har tro på effekten det gir, i forhold til høyere besøk på kino», heter det i e-posten.
– Denne avtalen er utelukkende gjort for å selge flere kinobilletter. «Det er det eneste vi er opptatt av.»
– Euforia sier at de ikke ville hatt råd til å reklamere så mye for filmen uten denne avtalen.
– Euforia forsikrer om god kopibeskyttelse hos TV 2 Sumo, for de av kinoeierne som er bekymret for spredning av filmen.
Facebook
RSS