• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

VOD (KLIKKEFILM)

Produsent og distributør tar selvkritikk

Produsent Håkon Øverås i 4 1/2 og daglig leder Vibeke Skistad hos distributør Euforia Film. Begge foto: John Berge, KINOMAGASINET. Montasje: Per Mork. ©
Produsent og distributør tar selvkritikk
John Berge
John Berge
3. september 2014

I en lang og omfattende e-post tar produksjonsselskapet 4 1/2 og distributør Euforia selvkritikk overfor kinoene. Beklagelsene kommer på rekke og rad.

Etter at det ble kjent tirsdag 2. september at en av høstens nye norske spillefilmer, Jakten på Berlusconi, får førpremiere hos en VOD-tjeneste – hos Egmont-eide TV 2 Sumo, har kritikken haglet inn mot Euforia.

Kinosjefforbundets leder Arild Kalkvik har beskrevet det som at medlemmene er «utrolig skuffet» og at flere, ham medregnet, er forskrekket over mangelen på informasjon i forkant.

Kalkvik har beskrevet Euforias håndtering av denne eksklusive VOD-avtalen som «uprofesjonell».

Men Både Oslo Kino (Egmont-eid – i likhet med TV 2 Sumo) og SF Kinos programdirektører skal ha vært positive, bekreftet daglig leder Vibebe Skistad i Euforia Film overfor KINOMAGASINET.

I går uttalte hun blant annet:

– Vi har informert de på mail og snakket med de største. Vi har prøvd å tråkke forsiktig, da dette er test for mange parter. Flere av de store kjedene sa til oss at dette var kjempespennende at vi tenkernytt. Vi hadde en god dialog med de største kinoene. Vi har ikke fått noen sterke reaksjoner.

Men reaksjoner har det blitt til gangs og så mange at Euforia i dag så seg nødt til å sende ut en brannsluknings-e-post via bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Der beklages det som beskrives som «utydelig kommunikasjon»-

I hovedtrekk er dette unnskyldningene:

– At man ikke fortalte om TV 2 Sumo-prosjektet før pressemeldingen gikk ut 2. september «var uheldig» og Euforia «beklager det sterkt».

– «Det har vært mange samtaler rundt dette underveis i prosessen, og vi har gått flere runder med oss sjøl og de involverte parter, og er lei oss for at det fikk slikt utfall. Vi har ikke vært forberedt på at det skulle bli såpass stort trøkk, dette er et av flere markedstiltak i lanseringskampanjen vår,» heter det videre.

– Euforia gjentar at de «i hvert fall» informerte «l noen av de største kinoene muntlig (det ble Oslo Kino/Norsk kinodrift, SF-kino og Kino Sør, som har flere kinoer/kinoer i flere byer)».

– Andre store kinoer fikk e-post 8. juli. «Vi ser selvsagt nå at valget av tidspunkt ikke var optimalt. Det var da det ble gitt klarsignal og vi ville informere før vi tok ferie. Vi ser at vi i langt større grad burde vurdert en annen informasjonsstrategi og beklager altså det!»

ØVRIGE OPPLYSNINGER

Euforia bekrefter, som KINOMAGASINET tidligere har opplyst om, at filmen er delfinansiert av TV 2. I avtalen er både kinoreklame og Sumovisning. «Uten TV2 på laget, ville det ikke vært noen film. Dette var et valg produsenten tok og vi som distributør valgte å være med på. Dette fordi vi har tro på effekten det gir, i forhold til høyere besøk på kino», heter det i e-posten.

– Denne avtalen er utelukkende gjort for å selge flere kinobilletter. «Det er det eneste vi er opptatt av.»

– Euforia sier at de ikke ville hatt råd til å reklamere så mye for filmen uten denne avtalen.

– Euforia forsikrer om god kopibeskyttelse hos TV 2 Sumo, for de av kinoeierne som er bekymret for spredning av filmen.

Relaterte sakerKinoVOD
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
VOD (KLIKKEFILM)
3. september 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKinoVOD
  • Kinosjefforbundet: – Utrolig skuffet 02.09.2014
  • Euforia: – Har snakket med kinoene 02.09.2014
  • – Euforia er kjempeinnovative 03.09.2014
  • VOD-lanseringen: Regissøren er positiv 03.09.2014
  • Ny norsk film på VOD før kino 02.09.2014
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014

Siste saker fra VOD (KLIKKEFILM)

Nå lover Amazon Prime Video å blir bedre for norske kunder

John Berge2. mars 2021
Les mer

Ny Disney-film direkte på Disney+ samme dag som på norske kinoer

John Berge25. februar 2021
Les mer

Paramount+ vil koste 69 kroner

admin25. februar 2021
Les mer

Nå er Star i gang hos Disney+

John Berge23. februar 2021
Les mer

Disney+ størst først i 2026

John Berge16. februar 2021
Les mer

Sumo blir til Play

John Berge15. februar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

VOD-lanseringen: Regissøren er positiv
«Rom for å diskutere ting på nytt»