• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    • Anmeldelse: Blackbird
    • Anmeldelse: Wrong Turn: The Foundation
    • Anmeldelse: Spionens kone
    • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Denne Marvel-serien skal bli Disney+ sin nye supersuksess
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Prioriterer ikke Dolby Atmos-markedsføring

Kinosjef Kim Skarning Andersen i KinoSør. Foto: John Berge. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET ©
Prioriterer ikke Dolby Atmos-markedsføring
John Berge
John Berge
27. november 2014

Dolby Atmos

• Nytt lydsystem som gir lyd «overalt» i en kinosal, ikke minst overfra.

• Krever en investering på 500.000–1.000.000 kroner eller mer.

• Kristiansand kino fikk Dolby Atmos installert allerede i november 2012, som første kino i Norden og en av de første i verden.

• Ti norske kinoer og elleve saler har Atmos per november 2014:

(Antall saler i parantes – i kronologisk rekkefølge fra installasjonstidspunkt)

Kristiansand (1)

SF Kino Sandvika (1)

SF Kino Stavanger (1)

Trondheim Kino (1)

Bergen kino (1)

Notodden kino (2)

Sortland kino (1)

Kvinesdal (1)

Filmens hus (1)

Fosnavåg (1)

Kristiansand Kino var først i Norge med Dolby Atmos i sin prestisjesal allerede for to år siden, men er ikke opptatt av å fortelle kundene om lydsystemet.

– Vi har rett og slett ikke prioritert markedsføring av Dolby Atmos siden forrige artikkel i Kinomagasinet, medgir kinosjef Kim Skarning Andersen.

– Vårt produkt er den totale kinoopplevelsen. Her er vi nok litt uenig i viktigheten av å markedsføre denne type tekniske betegnelser, og det hadde vært spennende å få gjort en spørreundersøkelse blant kinopublikummet om dette.

Skarning Andersen sier at mange av kinoens gjester er opptatt av god lyd, og det får de definitivt i hovedsalen i Kristiansand, hevder han bestemt. Det viser også de tilbakemeldingene kinoen får, sier han til KINOMAGASINET.

I kinobransjens fagblads nye test – anno november 2014 – av hvordan kinoene med Dolby Atmos markedsfører dette, kom Kristiansand Kino meget dårlig ut. Det samme skjedde våren 2014.

I den nye testen heter det:

«Kristiansand Kino – første kino i Norge med Dolby Atmos – er bare sorgen hva gjelder informasjon om systemet.

De har ingen indikasjon på informasjonssidene om filmene. Det er noe skryt av at de har Atmos i deres Om oss-side.»

Kinosjefen i Kristiansund medgir at markedsføringen sikkert kunne vært bedre, men han er uenig i at den er blitt dårligere siden i vår.

– Vi reklamerer for Dolby Atmos på våre digitale skjermer utenfor kinoen og inne i foajeen, og på nettsiden ligger det artikler med informasjon.

– Burde det ikke likevel som et minimum vært opplyst når en film vises med Dolby Atmos, at den har Dolby Atmos, på filminfo og bestillingssiden for en film?

– KINOMAGASINET legger som et premiss at dette er informasjon som publikum etterspør og mener er viktig, og det er jeg ikke nødvendigvis enig i. Jeg får daglig e-poster fra kunder, med spørsmål, ris og ros. Jeg kan ikke huske at Dolby Atmos har vært tema i noen av dem. Jeg tror våre gjester vet at vi har fantastisk kvalitet på lyd og bilde, og heldigvis består kinoopplevelsen av så mye mer enn tekniske begreper som Atmos, HFR og 4K.

– Hvorfor er markedsføringen blitt dårligere enn den var i vår – eller på samme nivå som i vår, da du lovte forbedring.

– Jeg kan være med på at vi helt klart kan bli bedre på å markedsføre den totale kinoopplevelsen; hvor både kvalitet på lyd, bilde, lerret og stoler naturlig nok inngår.

Kim Skarning Andersen sier han er i tvil hvor mange som har et særlig forhold til betegnelsen Dolby Atmos, og hvor mye vekt kinoen skal legge på det tekniske aspektet.

– Skal vi markedsføre det mer aktivt pr film, på våre nettsider, må vi også gjøre noen tekniske endringer for at det ikke skal ta for mye tid. Men, alt-i-alt kan vi helt klart bli bedre på å markedsføre det på nettsidene våre, og vil se nærmere på hva som er mulig å få til.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
27. november 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Det beste innen kinolyd – Dolby Atmos 26.05.2013
  • Dolby Atmos gir detaljert kinolyd 22.06.2013
  • Kristiansand først ute med Dolby Atmos 22.06.2013
  • Trondheim Kino installerer Dolby Atmos 03.10.2013
  • Bergen kino med Dolby Atmos 23.10.2013
  • Verdens første komplette Dolby Atmos kino 09.12.2013
  • Dolby Atmos stormer frem 27.12.2013
  • Sortland: Ny kino med Dolby Atmos og 4K 08.04.2014
  • Filmens hus får Dolby Atmos 06.05.2014
  • Dårlig markedsføring av Dolby Atmos 26.05.2014
  • Fortsatt lite informasjon om Dolby Atmos 21.11.2014
  • Dolby Atmos-forkjemperen 16.11.2014
  • «Nå er tiden for Dolby Atmos» 13.09.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022

John Berge25. mars 2021
Les mer

Disney med ny nesestyver overfor kinoene

John Berge24. mars 2021
Les mer

Nå skal kinofilmdistributørene selv få sette aldergrensene

John Berge18. mars 2021
Les mer

Kinosvikt ga nesten en milliard kroner i mindre omsetning

John Berge17. mars 2021
Les mer

Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen

John Berge6. mars 2021
Les mer

Nesten halvparten av de spurte ønsker nye filmer rett hjemme

John Berge15. desember 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm Oscar animasjon

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney med ny nesestyver overfor kinoene
    KINOBRANSJEN24. mars 2021
  • Warner Bros. går tilbake til kinoene i 2022
    KINOBRANSJEN25. mars 2021
  • Anmeldelse: Finny & Leah – Den hemmelige øya
    ANMELDELSE26. mars 2021
  • Sandneseren Kristine (29) er ny kinosjef i landbrukskommunen Ås
    NYTT OM NAVN23. mars 2021
  • Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten
    KINOLEVERANDØR21. april 2021
  • Anmeldelse: Det finnes ingen djevel
    ANMELDELSE20. april 2021
  • Seks nye norske dokumentarer til Haugesund
    FESTIVAL20. april 2021
  • Downton Abbey 2 kommer til julen 2021
    FILMPRODUKSJON19. april 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Scanbox til Norsk Filmdistribusjon
«Hanne ga seg aldri og kjempet til det siste»