
68.500 publikummere så Løvenes konge på premieredagen onsdag 17. juli.
Løvenes konge anno 2019 er dermed filmen som har hatt flest besøk på premieredagen så langt i år.
Til tross for at kritikerne langt fra brølte av begeistring, strømmet kinogjengerne inn i salene rundt i landet.
– Dette er helt utrolig! Vi er kjempestolte av filmen og utrolig glad for at publikum elsker den, sier daglig leder Inger Warendorph hos The Walt Disney Company i Norge.

Inger Warendorph er til daglig leder for kinoavdelingen hos The Walt Disney Company Nordics norske avdeling. Foto: John Berge. ©
Løvenes konge er blant Disneys virkelige storsatsinger. Selv om anmelderne har vært lunkne og ment at forgjengerens magi er borte, er filmen rost for de visuelle dataanimasjonene – som er fotografisk realistiske.
Anmeldere som Buzzfeed mente at den vil «forandre måten vi ser på film på for alltid», mens NRKs Filmpolitiet kalte filmen «et datagenerert mesterverk når det gjelder det visuelle». VG ga den terningkast tre.
KINOMAGASINET gir terningkast fire. Les anmeldelsen her:
https://kinomagasinet.no/artikkel/anmeldelse-lovenes-konge-2019-originaltale/

Pumbaa er med – her i møte med unge Simba i nye «Løvenes konge», som ble sett av 68.500 norske kinogjengere på premieredagen onsdag 17. juli. Foto: Disney.
Disney har ikke røpet summen Løvenes konge har kostet å lage. Men i Jon Favreaus forrige film for Disney, «Jungelboken» (2016) brukte han samme teknikk. Den hadde et produksjonsbudsjett på 175 millioner dollar, ifølge Box Office Mojo.
– Det er vanskelig å forklare. Det er magisk. Vi gjenoppfinner medier, har Jon Favreau svart på spørsmål om han regner Løvenes konge som såkalt liveaction eller animasjon. (NTB)
Facebook
RSS