
Sundlings bragte popcornet for alvor inn i norsk kinokultur for over 20 år siden. I overskuelig fremtid er det det hvite gullet som er en sikker suksess, og nå med enda flere varianter.
I dag forbindes popcorn med norsk kinokultur, men det har ikke alltid vært slik. Vi kjenner fenomenet fra amerikansk populærkultur, men det tok mange år før popcorn ble vanlig på kinoene her til lands.
De siste årene har det svenske selskapet Sundlings også satset på smakstilsatte popcorn. Men fortsatt er det klassisk popcorn, med salt og noe smør, som er storselgeren.
– Vår drift i 2018 handler mye om en fortsettelse av det vi startet i fjor, med en større portefølje av popcorn produkter, som vi jobber mot å få alle kinoene til å ta inn, og her er de sukrede, smakstilsatte variantene i fokus, sier salgs- og markedssjef Janne Falk hos Sundlings til KINOMAGASINET.

Janne Falk i god driv! Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Etter import av diverse varianter fra USA bestemte Sundlings seg for å lage egne smaker. I 2017 var det første året med satsingen, og det har gått så bra at nå bygger Sundlings en ny produksjonshall i fabrikk/kontor-lokalene i Lidköping i Sverige. I 2017 bygget de en produksjonshall for «cheddar popcorn», og i 2018 bygges en sal for «søtt popcorn».
Sundlings beskriver denne type popcorn som en miks mellom snacks og godteri, og det gis som et unikt produkt for kinoene, som de tjener godt på. Ved å gjøre produksjonen selv, kunne Sundlings styre ingrediensene selv, på nordisk vis. Det var litt prøving og feiling med hensyn til smakene i startfasen, siden enkelte smaker ikke solgte like bra som andre. Men nå er sortimentet satt. Det er flere miksede produkter, siden kundene vil ha ulike smaker i en og samme boks. Jordbær, lakris, karamell, sjokolade og banan, og en «all-in-one», er noen av valgmulighetene.
– Popcornsalget har eksplodert i alle former, de siste årene, forteller Janne Falk til KINOMAGASINET.
– Vi legger stor vekt på lønnsomhet, utifra en tanke om å tilføre og øke salget på kino. Kiosksalget er like viktig som filmsalget for kinoene, og rett eksponering har mye å si hva som fungerer. Det er stadig nye generasjoner av kinogjengere som også må lære seg hva kinogodt er, mener Falk.

Janne Falk, salgs & markedssjef i Sundlings, på kontoret i Lidköping i Sverige. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Har dere tanker om andre nye snackprodukter som kunne passe i kinokiosken?
– Vi har prøvd sesongprodukterm, for eksempel julesmaker, som pepperkaker eller popcorn med saffran. Bare fantasien setter grenser. Vi har testet popcorn med brunost, polkagris, muggost. Ikke alle er kioskveltere, for å si det slik! Alle på kontoret er spente til fredagslunsjen. Da er vi alle «testkaniner». Det er en utrolig entusiasme for å utvikle nye produkter.
«Seasoned» betyr med krydder og «Flavoured» betyr med ulike sukkersmaker.
De ulike varianter kan selges som løsvekt og ferdigpakket.
Les historien om Sundlings her:
Tanken til Sundlings er at kinoene er popcornambassadører.
Og tross at prisene har økt, så ligger popcornsalget fortsatt høyt, som Falk mener skyldes at folk er innstilt på å betale for gode produkter.
Et annet sideprodukt er Baconsnacksen, som Sundlings beskriver som et «ekstremt stort produkt», og som en veldig stor del kjøper enten i tillegg til eller i stedet for popcorn.
Firmaet leverer varmeskap til femten ulike land i Europa, og utstyr og popcorn også til arenaer, underholdningsparker, sportsstadioner, eksempelvis Kristiansand dyrepark, Oslo spektrum, Brann stadion, Lerkendal, Vålerenga m.fl.
For 2018 totalt sett er Sundlings fornøyd med tallene så langt, ja, faktisk nesten overrasket over de, på tross av Fotball-VM og ekstremt varmt sommervær.
Veien videre for Sundlings går på å fortsette egen produktutvikling og forsøke å komme inn med produkter i enda flere bransjer. De planlegger fremstøt overfor bar/restauranter og flyselskaper.

Janne Falk (salgs & markedssjef) og Per Sundlings (adm. direktør) inne i produksjonslokalene til Sundlings. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Cretor-familien er hedersgjester hos 20-årsjubilanten Sundlings
Facebook
RSS