• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: 65
    • Anmeldelse: Boy From Heaven
    • Anmeldelse: Agent Max
    • En sterk og adrenalinfylt oppfølger: John Wick: Chapter 4
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
  • KINOBRANSJEN
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Popcorn fortsatt pop, pop, populært!

Salgs- og markedssjef Janne Falk (t.v.) og administrerende direktør Per Sundlings i Sundlings avbildet under Den norske filmfestivalen 2018. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Popcorn fortsatt pop, pop, populært!
John Berge
18. september 2018

Sundlings bragte popcornet for alvor inn i norsk kinokultur for over 20 år siden. I overskuelig fremtid er det det hvite gullet som er en sikker suksess, og nå med enda flere varianter.

I dag forbindes popcorn med norsk kinokultur, men det har ikke alltid vært slik. Vi kjenner fenomenet fra amerikansk populærkultur, men det tok mange år før popcorn ble vanlig på kinoene her til lands.

De siste årene har det svenske selskapet Sundlings også satset på smakstilsatte popcorn. Men fortsatt er det klassisk popcorn, med salt og noe smør, som er storselgeren.

– Vår drift i 2018 handler mye om en fortsettelse av det vi startet i fjor, med en større portefølje av popcorn produkter, som vi jobber mot å få alle kinoene til å ta inn, og her er de sukrede, smakstilsatte variantene i fokus, sier salgs- og markedssjef Janne Falk hos Sundlings til KINOMAGASINET.

Janne Falk i god driv! Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Etter import av diverse varianter fra USA bestemte Sundlings seg for å lage egne smaker. I 2017 var det første året med satsingen, og det har gått så bra at nå bygger Sundlings en ny produksjonshall i fabrikk/kontor-lokalene i Lidköping i Sverige. I 2017 bygget de en produksjonshall for «cheddar popcorn», og i 2018 bygges en sal for «søtt popcorn».

Sundlings beskriver denne type popcorn som en miks mellom snacks og godteri, og det gis som et unikt produkt for kinoene, som de tjener godt på. Ved å gjøre produksjonen selv, kunne Sundlings styre ingrediensene selv, på nordisk vis. Det var litt prøving og feiling med hensyn til smakene i startfasen, siden enkelte smaker ikke solgte like bra som andre. Men nå er sortimentet satt. Det er flere miksede produkter, siden kundene vil ha ulike smaker i en og samme boks. Jordbær, lakris, karamell, sjokolade og banan, og en «all-in-one», er noen av valgmulighetene.

– Popcornsalget har eksplodert i alle former, de siste årene, forteller Janne Falk til KINOMAGASINET.

– Vi legger stor vekt på lønnsomhet, utifra en tanke om å tilføre og øke salget på kino. Kiosksalget er like viktig som filmsalget for kinoene, og rett eksponering har mye å si hva som fungerer. Det er stadig nye generasjoner av kinogjengere som også må lære seg hva kinogodt er, mener Falk.

Janne Falk, salgs & markedssjef i Sundlings, på kontoret i Lidköping i Sverige. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

– Har dere tanker om andre nye snackprodukter som kunne passe i kinokiosken?

– Vi har prøvd sesongprodukterm, for eksempel julesmaker, som pepperkaker eller popcorn med saffran. Bare fantasien setter grenser. Vi har testet popcorn med brunost, polkagris, muggost. Ikke alle er kioskveltere, for å si det slik! Alle på kontoret er spente til fredagslunsjen. Da er vi alle «testkaniner». Det er en utrolig entusiasme for å utvikle nye produkter.

«Seasoned» betyr med krydder og «Flavoured» betyr med ulike sukkersmaker.

De ulike varianter kan selges som løsvekt og ferdigpakket.

Les historien om Sundlings her:

Historien om en nordisk popcornsuksess

Tanken til Sundlings er at kinoene er popcornambassadører.

Og tross at prisene har økt, så ligger popcornsalget fortsatt høyt, som Falk mener skyldes at folk er innstilt på å betale for gode produkter.

Suksess for smakstilsatt popcorn

Et annet sideprodukt er Baconsnacksen, som Sundlings beskriver som et «ekstremt stort produkt», og som en veldig stor del kjøper enten i tillegg til eller i stedet for popcorn.

Firmaet leverer varmeskap til femten ulike land i Europa, og utstyr og popcorn også til arenaer, underholdningsparker, sportsstadioner, eksempelvis Kristiansand dyrepark, Oslo spektrum, Brann stadion, Lerkendal, Vålerenga m.fl.

For 2018 totalt sett er Sundlings fornøyd med tallene så langt, ja, faktisk nesten overrasket over de, på tross av Fotball-VM og ekstremt varmt sommervær.

Veien videre for Sundlings går på å fortsette egen produktutvikling og forsøke å komme inn med produkter i enda flere bransjer. De planlegger fremstøt overfor bar/restauranter og flyselskaper.

Janne Falk (salgs & markedssjef) og Per Sundlings (adm. direktør) inne i produksjonslokalene til Sundlings. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Emma står klar til å overta Sundlings etter sin far

Cretor-familien er hedersgjester hos 20-årsjubilanten Sundlings

Sundlings: «Hvordan kan vi utvikle produktene»

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
18. september 2018
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Emma står klar til å overta Sundlings etter sin far 21.08.2018
  • Sundlings feiret 20-årsjubileet i Norge med kinobransjen 09.11.2017
  • Cretor-familien er hedersgjester hos 20-årsjubilanten Sundlings 25.09.2017
  • Sundlings: «Hvordan kan vi utvikle produktene» 25.08.2017

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Disney+ sender Oscar-utdelingen
    PRISUTDELING3. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
    ANMELDELSE5. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • Anmeldelse: 65
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Anmeldelse: Boy From Heaven
    ANMELDELSE30. mars 2023
  • Varsler storsatsing på kinofilmer
    KINOBRANSJEN28. mars 2023
  • Anmeldelse: Agent Max
    ANMELDELSE27. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Nå satser DX mer på kino- og kulturhusnettsider
Seks heldige vinnere skal hedres i Big Screen Awards 2019