• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOHISTORIKK

Pixars ti toppfilmer

PIXAR TOPP TI, ifølge vår journalist!
Pixars ti toppfilmer
Trond Sätre
27. september 2016

Med til nå sytten filmer i katalogen har Pixar blitt en institusjon i animasjonsbransjen. Her er de ti beste, slik vi ser det!

Pixar har en helt egen evne til å røre ved hjerterøttene hos publikum, og mane fram tårer selv hos barske, voksne menn.

Enten hovedpersonene er leker, roboter, biler eller mennesker, ser det ut som de greier å formidle noe universelt meningsfylt om vennskap og kjærlighet. Kombinert med masse humor, og stort sett ganske smart historiefortelling og karakterskildring.

Men selv Pixar er ikke ufeilbarlige. I de senere år har studioet fått mye kritikk for kommersialisering og overdreven fokus på oppfølgere.

Og selv de nye, originale filmene får ikke alltid unison ros fra kritikerne.

Var Pixar bedre før? Tja, det ser ut til å være bred enighet om at fjorårets Innsiden ut var et kreativt «comeback» for Pixar, og anmeldelsene av Oppdrag Dory tyder på at Pixar kanskje endelig har klart å lage en oppfølger som er like god som Toy Story-oppfølgerne.

Vi gir dere – i kronologisk rekkefølge – de ti beste Pixar-filmene til dags dato!

Toy Story (1995)

Den aller første filmen fra Pixar er synlig utdatert – digital animasjonsteknologi går veldig fort framover, tross alt – men teknologien var imponerende for sin tid, og historie og konsept har holdt seg veldig bra. Ideen med å gjøre leker levende blir utnyttet til fulle, både som komedie og drama. Fortsatt en av de aller beste.

Toy Story 2 (1999)

Dette skulle egentlig være en direkte-til-DVD-film, men alt på utviklingsstadiet virket den så lovende at Disney oppgraderte den til kinostatus. Toy Story 2 ble en kritiker-og kassasuksess, i tillegg til å vinne Golden Globe.

Monsterbedriften (2001)

En av Pixars sterke sider er deres evne til å ta en enkel ide, ta den i uventede retninger, og gjøre den desto mer spennende og interessant. I dette tilfellet: Monstre i skapet, ja vel, men hvorfor dukker de opp i skapene, og hvorfor bare hos barn? Den spennende historien morer barn i alle aldre, men det er særlig på det visuelle plan, med designet til monstrene og deres verden, at filmen virkelig utmerker seg.

Oppdrag Nemo (2003)

I Toy Story spilte Pixar på følelser og mellommenneskelige relasjoner og i Oppdrag Nemo videreføres dette. Med fisk. Klovnefisken Marlin reiser tvers over verdenshavene, sammen med den velmente men distré kirurgfisken Dory, for å finne igjen sønnen Nemo. Det er en visuelt spektakulær reise, og fortsatt en av Pixars vakreste filmer å se på.

De utrolige (2004)

Da Brad Bird kom til Pixar med ideen til en animert superheltfilm, var han kjent som regissør og forfatter av den kritikerroste tegnefilmen Gutten og Jernkjempen (1999). Bird er en smart og sofistikert filmforteller med god forstand på karakterskildring. Han passet perfekt inn i Pixar, samtidig som han, med den action-drevne, menneskefokuserte De utrolige tilførte Pixar mye nytt.

Rottatouille (2007)

Brad Bird fikk lov til å skrive og regissere enda en film for Pixar, og en kan ikke akkurat anklage ham for å stivne i formen: Rottatouille er en feiring av det franske kjøkken fortalt gjennom øynene til Remy, en rotte med usedvanlig godt utviklet smaksans.

Wall·E (2008)

Omtrent halve filmen er uten dialog, og fokuserer på en robot som er blitt igjen for å rydde opp etter at menneskene har flyktet fra sin ubeboelig forsøplete jordklode. De dialogløse scenene der Wall·E handler alene eller i samkvem med den mer sofistikerte roboten EVE, er kolossalt engasjerende.

Se opp (2009)

En av Pixars mest sentimentale filmer, men også en av de vakreste og mest engasjerende. Pixars evne til å gi publikum klump i halsen kommer sjelden tydeligere fram enn i Se opp, selv om premisset først og fremst er litt bisart: Enkemannen Fredricksen har satt seg fore å fullføre sin kones drøm om å fly huset deres til Amazonas – med ballonger. Det fungerer, men med på lasset følger en overivrig speidergutt.

Toy Story 3 (2010)

Andy er blitt voksen og skal flytte hjemmefra, så lekene hans begir seg ut på en farefull ferd for å finne et nytt hjem. Kanskje den mest dramatiske og følelsesladde av Pixars filmer.

Innsiden ut (2015)

Pixar tar ideen med besjeling enda et skritt lenger, og ga følelser til følelser! Igjen greide de å få maksimalt ut av premisset: Jenta Riley har fem personifiserte grunnfølelser: Glede, Sorg, Frykt, Sinne og Avsky. De gir et overflødighetshorn av kreative innfall.

Saken er hentet fra KINOMAGASINET 5•2016 SOM DU KAN LESE DIGITALT HER:

Relaterte sakerDisneyForsidenPixar
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOHISTORIKK
27. september 2016
Trond Sätre

Relaterte sakerDisneyForsidenPixar
  • Anmeldelse: Oppdrag Dory 25.08.2016
  • review-image Pangstart for Oppdrag Dory i USA 21.06.2016
  • Anmeldelse: Inside Out 21.08.2015

Siste saker fra KINOHISTORIKK

Får også det norske markedet en ny type kino? Ivar Halstvedt blir ikke forundret om det skjer.

John Berge27. september 2019
Les mer

Gimle kino fyller 80 år

John Berge22. august 2019
Les mer

Filmlegenden Jean-Luc Godard hedret av verdens filmarkiver

Gitte Johannessen12. april 2019
Les mer

Ga bort 5.000 kinobilletter i løpet av 20 minutter

John Berge3. mai 2018
Les mer

Han har vært fascinert av Colosseum kino hele livet. Nå har «Moe» laget jubileumsbok.

John Berge5. desember 2017
Les mer

Jan Vardøen kjøpte Frogner kino

John Berge19. mai 2017
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • KINOMAGASINET 8•2022
    MAGASINET5. januar 2023
  • De lystige skurkene i Sherwood-skogen
    FILMHISTORIKK16. januar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Stevens Spielbergs fabel
    31. januar 2023
  • Nye eventyr på Apeplaneten
    FILMPRODUKSJON30. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Verdensteatret i Sarpsborg er 100 år
Ærespris til Egil Magne Akselsen