
Med riktig bruk av lyspærer kan en kino spare mellom 10.000 og 200.000 kroner per år, hevder Philips Lighting.
Philips Lighting har sammen med sin norske samarbeidspartner Oslo Lighting gjort et prosjekt på Bergen Kino, hvor LuxSpace LED Downlights med hvitt lys og DALI-pærer ble installert.
Det førte til et energiforbruk som var over 50 prosent mindre, forteller Bibiane van den Bosch er International Key Account Manager Western Europe & Application Engineer Europe, Cinema hos Philips Lighting.
– Men det er klart selve besparelsen avhenger av hvor mange lyskilder du har på kinoen og hvor stor kinolokalene er. Men jeg gjorde nettopp en undersøkelse for en nederlandsk kinokjede, som har både store og små kinoer. Den viste at både investeringsbesparelsen og redusert strømforbruk i løpet av det første året var mellom 10.000 og 200.000 kroner per år, forteller van den Bosch til KINOMAGASINET.
I beregningen er det ikke medtatt det faktum at med bruk av moderne LED-lamper sparer man mye tid på pærebytte, ettersom tradisjonelle glødelamper må skiftes mye oftere. van den Bosch poengterer også at man kan spare enda mer om man bytter ut selve lampene, men som selvsagt fører til at det tar lengre tid å få igjen pengene for investeringen.
Under Den norske kinokonferansen 2015 i Drammen oppfordret Philips’ lyskvinne kinoene til å bytte ut pærene med nye LED-lamper, f.eks. i kioskene.
– Har dere tenkt på muligheter for å gjøre lobbyen bedre? Vi vet alle at du selger mer med god lyssetting, sa hun.
– Mer effektiv lyssetting kan utføres hos svært mange bedrifter. Nå er 75 % av alle installasjoner ineffektive, hevdet hun videre.
Bibiane van den Bosch er nederlandsk og basert i Eindoven hvor Philips startet sin virksomhet.
Philips lager også tradisjonelle XENON-lamper for prosjektorer fra IMAX, Christie, Sony, NEC og Barco.
Philips ble nettopp sertifisert for IMAX Barco. Dette betyr at IMAX-kinoene nå har Philips-lamper som et mulig tilvalg.
Laser er på alles lepper i kinobransjen. van den Bosch sa at laser kommer, men det er lite av det ennå.
– Vi tror lampemarkedet kan vare i sju-åtte år til. Hvis Xenon-produsentene fortsetter med bedre garanti eller lavere pris, kan dette forlenges ytterligere, mener hun.
Nå kommer Philips med en ny produktserie, kalt Lightvibes. Serien introduseres i 2016 og her lover Philips en kostnadsbesparelse per time på opp mot 33 prosent.
I Skandinavia jobber Philips works med Oslo Lighting and Kino & AV Teknikk, som er forhandlere av produktene.
Facebook
RSS