• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

NYTT OM NAVN

Petterson godt i gang hos Film & Kino

Guttorm Petterson er Film & Kinos adm. direktør. Foto: John Berge, Kinomagasinet.no ©
Petterson godt i gang hos Film & Kino
John Berge
6. februar 2015

Bransjeveteranen Guttorm Petterson (60) er godt i gang med det som sannsynligvis blir hans siste jobb i film-Norge. Som ny adm. direktør i Film & Kino må han jobbe veldig annerledes enn da han var SF-sjef.

– Det er klart at jobben i SF var mye mer «hands on», med mer baller i luften. Her er det en mye mer langsiktig og byråkratisk måte å jobbe på, med et embedsverk i departmentet og politikere å forholde seg til, og en del nye folk å bli kjent med, forteller Petterson åpenhjertig.

Kinobransjens fagblad møter Film & Kino-direktøren inne på sjefskontoret i femte etasje i Filmens hus i Oslo, hvor han siden 1. november 2014 har ledet en organisasjon i omveltning.

Et nytt interimsstyre er på plass og ca 70 % av norske kinoer har til nå meldt seg inn i nye Film & Kino. Fra å være eid av norske kommuner, skal de nå bli en ren medlemsorganisasjon for de som svarer for avgiften til Norsk kino- og filmfond. Per dags dato: kinoene og videogramdistributørene.

– Hvordan har det vært å komme i gang her?

– Det har vært utfordrende og givende. Jeg jobber med økonomien og rammebetingelsene våre, mye med omleggingen, og en rekke enkeltsaker.

– Hvordan er lederstilen din?

– Jeg prøver å lede på min måte og annen måte enn tidligere, selv om jeg ikke kan gjøre noe revolusjon. Jeg har nok en litt mer uformell måte å være på, en åpnere stil, på godt og vondt. Jeg har opplevd at det er godt mottatt av de ansatte.

– Din forgjenger satt i stillingen i over 20 år og hadde bakgrunn fra politikken og journalistikken. Hva slags råd fikk du?

– Det er klart jeg har fått råd fra henne.. Det er store sko å fylle. Hun hadde politisk bakgrunn og jobbet med en politisk eid organisasjon, med sine krav og muligheter og begrensinger, mens jeg med min bransjebakgrunn skal lede en bransjeorganisasjon. Så det stemmer bra overens med omleggingen.

– Ser du for deg at denne jobben blir din siste i arbeidslivet?

– Jeg fylte 60 sommeren 2014. Å fylle 40 og 50 gikk greit, men 60 var spesielt. Men jeg føler meg ikke spesielt gammel og har fortsatt energi og pågangsmot. Men høyst sannsynlig blir dette min siste jobb, hvis ikke filmmeldingen sier at Film & Kino skal legges ned da! svarer han med glimt i øyet.

– Hva slags forventninger opplever du fra hhv. kinoene og videogramdistributørene?

– Kinoeierne vil at vi skal være et serviceorgan for dem og et talerør for hele bransjen. Jeg er innstilt på dialog med dem, og vil være nettopp det. Det samme gjelder videobransjen. Men der er det store utfordringer. Bransjen er nede for telling. Dette kan få konsekvenser for hvordan Film & Kino er organisert, f.eks. det at video skal ha 1/3 av stemmene i representantskapet til den nye organisasjonen. Nå står video fortsatt for en ikke ubetydelig del av avgiftsgrunnlaget, men etterhvert som man bygger ned og sier opp folk i den bransjen, og legger ansvaret til andre land, sier det seg selv at dette påvirker innflytelsen de vil få.

– Hvordan var det å gå fra å lede landets største filmdistributør til å lede Film & Kino?

– Det var som forventet. Jeg kjenner mange i organisasjonen fra før. Jeg visste at det ville være en del utfordringer, men det trigges jeg av, hvis de kan løses. Det er jo spesielt økonomien som har forverret seg kraftig ettersom de siste årene er blitt mye mindre salg av fysisk video, fra 75 mill. kroner i avgiftsmidler på det høyeste til litt over 20 mill. siste år. Det er derfor vi har hatt behov for å få tilskudd over statsbudsjettet, blant annet for festivalstøtten, som er en av de største postene. Der har kulturdepartementet fulgt opp og gitt de nødvendige bevilgningene, i tillegg til de midlene vi har klart å sette av. Dette med filmformidling er noen av det viktigste for oss, med import og garantistøtte, slik at vi får inn filmer som ellers ikke kommer opp på kino. Innenfor barnefilm fikk vi ikke støtte til den kulturelle skolesekken som mistet tre millioner som skulle opprettholde 70-80 prosjekter, herunder skolekinofestivaler, regissørbesøk, medieverksteder og egenproduksjon. Men barnefilm er fortsatt et viktig satsningsområde med de midlerne vi har igjen.

– Hva med selve rollebyttet ditt. Det hendte jo at du var kritisk til Film & Kino da du ledet SF og var leder i den tidligere byråforeningen?

– Jo da, man møter seg selv i døren i blant. Jeg ser på alt som bør forbedres og endres. De ansattes uttrykte skeptisk til tempoet på omstillingen. Jeg synes tempoet er riktig og burde vært enda raskere, men jeg ser det er politiske prosesser man må forholde seg til. De ansatte er i sin fulle rett til å mene det de vil og være kritiske til tempoet. Men nå er det vedtatt og vi er i prosess. Det er vilje til endring her på huset og det opplever jeg som positiv. De ansatte har innfunnet seg med det som er vedtatt. Men mange har jobbet her i mange år og på sitt vis vant med bedre tider. Da kan det være en utfordring å se realiteten i øynene.

Som bransjen ellers er Guttorm Petterson spent på hva regjeringen vil komme med av innspill i den varslede filmmeldingen.

– Alt er mulig, for hele bransjen. Vi må uansett forholde oss til inntektssvikten, som gjør at det er vanskelig å opprettholde forpliktelsene vi er pålagt. Så skal vi selvsagt se på organisasjonen. Vi må se på hvilke oppgaver vi kan påta oss og om vi har tilstrekkelig kompetanse til å utføre de oppgavene. De vi ikke kan påta oss, må vi kutte i. Det kan få konsekvenser for antall ansette. Nå venter vi på filmmeldingen og mulighetene for at det blir avgift fra VOD, noe kulturministeren har åpnet for. Det har også produsentforeningen flagget og de mener det bør gå til lokal filmproduksjon, mens IKT Norge og bredbåndsleverandørene skriker ut om avgiften og påtar seg publikums rolle. Det synes jeg er spesielt. De tjener store penger på dette, og vi vet at 65 % av netttrafikken i Norge er filmrelatert og ikke alt er lovlig heller.

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
NYTT OM NAVN
6. februar 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker
  • Utfordringene er Pettersons motivasjon 03.06.2014
  • Petterson skal lede Film & Kino 03.06.2014
  • Bransjekolleger om Pettersons avgang 23.04.2014
  • Petterson forlater SF etter 15 år 22.04.2014
  • Oslo Kino reagerer på Petterson-utsagn 10.04.2013
  • Petterson mener kinosituasjonen i Oslo er katastrofal 10.04.2013

Siste saker fra NYTT OM NAVN

Nå blir det ledig kinosjefjobb i Kristiansand

John Berge30. november 2022
Les mer

Ny kinosjef i Lakselv

admin14. oktober 2022
Les mer

Nærmere 100 søkte på jobben. Svenske Karin fikk den.

John Berge7. oktober 2022
Les mer

«I am no longer your father!» Darth Vader-stemmeskuespilleren takker for seg

Matias Kjølstad26. september 2022
Les mer

Nå er det Robert som skal gi råd

John Berge5. juli 2022
Les mer

Bruce Willis er syk og pensjonerer seg fra skuespillerkarrieren

John Berge30. mars 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Toppsjef i SF sluttet etter seks måneder
Tonje Hardersen skal lede filmfestivalen