
Sundlings-konsernet har forbedret virksomheten i 2017. Ikke minst med å ha utvidet til det danske markedet.
– Vi har fått begynne å levere varer til Nordisk Film Kino i Danmark, fra januar 2017. Der konkurrerte vi mot en dansk leverandør. forteller Sundlings-eier Per Sundling, til KINOMAGASINET.
– En fjær i hatten for oss! Og det er ikke feil å si at det var takket være vårt fine samarbeid med Nordisk Film Kino i Norge at vi fikk sjansen i Danmark.
I 2017 regner Per Sundling med at Sundling AB havner på nærmere 90 millioner svenske kroner i omsetning.
I 2016 omsatte Sundling for 72 millioner SEK (inkl. Finland og Baltikum-omsetning) og 32 millioner NOK. Mens mesteparten av omsetningen frem til 2016 skjedde på kinoene, er det nå 75-80 prosent av omsetningen som er kinobasert.
42 % av omsetningen er eksport ut av Sverige.

Per Sundling foran popcornmaskinen inne i produksjonslokalene hos fabrikken på hovedkontoret i Lidköping i Sverige. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
En annen viktig ting som skjedde i 2017 er byggingen av et lager på 2600 m2 og enda et produsjonsrom i hovedkontoret i Lidköping i Sverige. I produksjonsrommet er det krydret popcorn, cheddar, baconsnacks, etc. som lages.
– Vi ser at de smaksatte produktene slår mer og mer an. De karameliserte popcornsmakene vinner markedsandeler og blir et bra innslag på markedet. Vi er veldig fornøyd med oppskriften vi har skapt selv. Vi får mye positive respons, sier Per Sundling.
2017 var også viktig fordi selskapet da feiret 20 år på det norske marked.
– Det kjennes helt fantastisk. Det var trivelig å feire det samme med så mange og at Cretors var med. De elsket å være med og å få se hvor sterkt deres varemerke er i Norden. Dessuten har familien Cretors noe slekt i Sverige, ettersom Andrews mamma er fra Dalarna, forteller Per Sundling.
Facebook
RSS