
I premierehelgen for No Time to Die, 1. til 3. oktober 2021, ble det solgt 152.282 billetter i Norge.
Inkludert førpremierer, lukkede firmavisninger, onsdag 29. og torsdag 30. oktober, er salgstallet totalt sett på 172.432 billetter de fem første dagene. For alle disse dagene er omsetningen på 26,5 millioner kroner.
Ifølge distributøren, SF Studios, utgjør åpningshelgen en omsetning på 22,6 millioner kroner. Til sammenligning var omsetningen for Spectre i tilsvarende periode på 21,9 millioner og Skyfall hadde 15,1 millioner. Det betyr at No Time to Die har slått tidligere kino-omsetningsrekorder i Norge, hvor Avengers: Endgame tidligere var den med høyeste tall, 22,3 millioner kroner. (Ikke justerte tall for inflasjon og prisøkninger.)
«Dette er en helt fantastisk åpning. Vi er bare en uke etter at restriksjonene på kino er hevet, og nå et slikt resultat allerede, er helt enestående. Dette hadde ikke vært mulig uten en fantastisk film, flinke kinoer og gode kollegaer», sier distribusjonsansvarlig hos SF Studios, Atle Ellingsen, i en pressemelding.
Quantum of Solace i 2008 hadde en start på tilsvarende, 154.919 billetter første helg , 7. – 9. november 2008. Den endte opp på 485.982 besøkende.
Spectre fra 2015 hadde 708.532 solgte kinobilletter totalt i Norge, mens Skyfall (2012) hadde 742.759 solgte.
Internasjonalt har ikke No Time to Die ennå hatt premiere i viktige kinomarkeder som USA (8. oktober 2021).
Men i 54 markeder har filmen hatt premiere. Ifølge Variety omsatte filmen for 119 millioner amerikanske dollar. Universal Pictures, som lanserer filmen utenfor USA, bemerker at dette er den første filmen i pandemitidene som omsetter for mer enn 100 millioner dollar uten det kinesiske kinomarkedet.
Ifølge fagbladet har den 25. offisielle Bond-filmen kostet minst 250 millioner dollar å produsere og det brukes ca. 100 millioner dollar på markedsføring.
For å tjene penger, eller i det minste gå «break-even», må filmen totalt sett omsette for minst 500 millioner dollar på kinoene på verdensbasis, da filmselskapet naturlig nok deler på omsetningen med kinoene.

Fra ODEON Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Sammenlignet med Spectre (2015) og Skyfall (2012) – de to foregående James Bond-filmene – så var omsetningen på samme tid på hhv. 123 og 109 millioner dollar.
No Time to Die var den første storfilmen som ble rammet av pandemirestriksjonene, som medførte stenger kinoer verden over. Filmen skulle opprinnelig lanseres i november 2019, men ble så utsatt til februar 2020 og så april 2020, for deretter å bli utsatt til november 2020, og deretter til april 2021. Før den omsider ble lansert i september/oktober 2021 på verdensbasis.

Daniel Craig som James Bond og Rami Malek som Lyutsifer Safin i No Time to Die.
LES OGSÅ:
Facebook
RSS