• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Pangstart for No Time to Die på norske kinoer

Daniel Craig som James Bond i No Time to Die.
Pangstart for No Time to Die på norske kinoer
John Berge
4. oktober 2021

I premierehelgen for No Time to Die, 1. til 3. oktober 2021, ble det solgt 152.282 billetter i Norge.

Inkludert førpremierer, lukkede firmavisninger, onsdag 29. og torsdag 30. oktober, er salgstallet totalt sett på 172.432 billetter de fem første dagene. For alle disse dagene er omsetningen på 26,5 millioner kroner.

Ifølge distributøren, SF Studios, utgjør åpningshelgen en omsetning på 22,6 millioner kroner. Til sammenligning var omsetningen for Spectre i tilsvarende periode på 21,9 millioner og Skyfall hadde 15,1 millioner. Det betyr at No Time to Die har slått tidligere kino-omsetningsrekorder i Norge, hvor Avengers: Endgame tidligere var den med høyeste tall, 22,3 millioner kroner. (Ikke justerte tall for inflasjon og prisøkninger.)

«Dette er en helt fantastisk åpning. Vi er bare en uke etter at restriksjonene på kino er hevet, og nå et slikt resultat allerede, er helt enestående. Dette hadde ikke vært mulig uten en fantastisk film, flinke kinoer og gode kollegaer», sier distribusjonsansvarlig hos SF Studios, Atle Ellingsen, i en pressemelding.

Quantum of Solace i 2008 hadde en start på tilsvarende, 154.919 billetter første helg , 7. – 9. november 2008. Den endte opp på 485.982 besøkende.

Spectre fra 2015 hadde 708.532 solgte kinobilletter totalt i Norge, mens  Skyfall (2012) hadde 742.759 solgte.

Internasjonalt har ikke No Time to Die ennå hatt premiere i viktige kinomarkeder som USA (8. oktober 2021).

Men i 54 markeder har filmen hatt premiere. Ifølge Variety omsatte filmen for 119 millioner amerikanske dollar. Universal Pictures, som lanserer filmen utenfor USA, bemerker at dette er den første filmen i pandemitidene som omsetter for mer enn 100 millioner dollar uten det kinesiske kinomarkedet.

Ifølge fagbladet har den 25. offisielle Bond-filmen kostet minst 250 millioner dollar å produsere og det brukes ca. 100 millioner dollar på markedsføring.

For å tjene penger, eller i det minste gå «break-even», må filmen totalt sett omsette for minst 500 millioner dollar på kinoene på verdensbasis, da filmselskapet naturlig nok deler på omsetningen med kinoene.

Fra ODEON Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Sammenlignet med Spectre (2015) og Skyfall (2012) – de to foregående James Bond-filmene – så var omsetningen på samme tid på hhv. 123 og 109 millioner dollar.

No Time to Die var den første storfilmen som ble rammet av pandemirestriksjonene, som medførte stenger kinoer verden over. Filmen skulle opprinnelig lanseres i november 2019, men ble så utsatt til februar 2020 og så april 2020, for deretter å bli utsatt til november 2020, og deretter til april 2021. Før den omsider ble lansert i september/oktober 2021 på verdensbasis.

Daniel Craig som James Bond og Rami Malek som Lyutsifer Safin i No Time to Die.

LES OGSÅ:

Anmeldelse: No Time To Die

Relaterte sakerForsidenKinostatistikk
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
4. oktober 2021
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsidenKinostatistikk

Siste saker fra STATISTIKK

20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter

admin21. februar 2023
Les mer

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer

Dårligere kinodag i 2022 enn 2021. Men ny Prøysen-filmatisering satte rekord.

John Berge8. november 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Filmprodusent er «litt skuffet» etter I onde dager-lanseringen
Svakere start for Bond i USA enn forventet