• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • MAGASINET
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    • Anmeldelse: The Racer
    • Anmeldelse: Sannheten
    • Anmeldelse: Sommeren ’85
    • Anmeldelse: Sound of Metal
  • MAGASINET
    • KINOMAGASINET 5•2018
    • KINOMAGASINET 4•2018
    • KINOMAGASINET 3•2018
    • KINOMAGASINET 2•2018
    • KINOMAGASINET 1•2018
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • ANNONSØRINNHOLD
    • Siste sjanse til å få Disney+ med spesialrabatt
    • Nå kan du bestille Disney+ for 590 kroner
    • Gå ikke glipp av én eneste utgave – bestill abonnement på KINOMAGASINET her
    • Ja, vi elsker Kinoklubben!
    • HOLD skaper engasjement for kinogjengeren
  • Facebook

  • RSS

KINOBESØK

På besøk hos SF Kino Skien

Kinodirektør Espen Raastad hos SF Kino Skien i en av godstolene. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
På besøk hos SF Kino Skien
John Berge
John Berge
24. mars 2014

SKIEN: Konkurransen med Porsgrunn skjerper, medgir Espen Raastad, som driver SF Kino Skien. Han drømmer om en til to nye saler og tror kino vil holde stand i en omskiftende fase.

KINOMAGASINET besøkte nylig SF Kino Skien. (Se videointervju med Espen Raastad nedenfor.)

– Hvordan har konkurransen forbedret din kino?

– Skien ligger i sør, med en god nabo i Porsgrunn. I kinosammenheng har de to byene vært like i besøk. Når du lever tett på tett og sammenligner tall dag for dag, uke for uke, år for år – så er ting veldig statistik og likt. Selv blir jeg trigget av konkurranse. Vi har konkurrert mye. Det har vært en innvortes medisin for oss som jobber her, f.eks. Den store kinodagen gjelder det å gjøre seg attraktive for kundene i Grenland, og skape aktiviteter som har gjort at vi blir lagt merke på landsplan.

– Dere har vunnet Årets kinoprisen for Den store kinodagen flere ganger. Skyldes det nettopp konkurransesituasjonen?

– Ja, jeg tror det. Da jeg kom i hit i 2003 og 2004 ble vi grundig slått av Porsgrunn. Hos dem lå det en kultur for det. Skulle vi være en gladkino, måtte vi legge oss i selen.Ved å engasjere de ansatte, så har vi klart å gjøre oss mer lekre og interessante.

– Er det noen som i virkeligheten orker å dra til nabobyen for å se film på deres kino?

– Jeg vokste opp i Skien og husker godt jeg dro på kino i porsgrunn. Den gang hang det sammen med leverandøravtaler med enkelte distributører. Vi dro til Porsgrunn og ville se filmer vi ikke fikk se i Skien, og så jentene i Porsgrunn var kjekke da.

– I dag tror jeg publikum velger kino fra service, tilbud og bekvemmeligheter, at tidspunktene på filmene passer, det man forventer av en kino – høy komfort, godt vareutvalg i kiosken.

– Men parkeringsutfordringer har dere begge?

– Det er viktig at kundene får sette fra seg bilen. Vi har en stor romslig p-plass, selv om det nå er betalingsordning er 5 kr timen ingen stor pris.

– Hva er SF Kino Skiens fordeler?

– Vi har god teknisk utrustning, god lyd, flotte bilder, høy grad av bekvemmelighet, men det er krevende å holde det rent og ordentlig.

– Er det forskjell å drive for kommunal eier kontra et større konsern?

– Et konsern har med seg en kunnskap som den kommunale verden egentlig ikke har. En industriell eier har kunnskap om hva som er effektiv drift, det mangler den kommunale. En privat bedrift er flinkere til å områ seg på personalressursene, og få best mulig effekt av hver ansatt. Jeg husker ikke det fokuset på samme måte da jeg jobbet i kommunal sammenheng. Men det er mange som driver kommunal kino og gjør en kjempejobb og er opptatt av lønnsomhet og inntjeningen.

– Hva slags bransjemessige utfordringer opplever en mellomstor norsk kino som din?

– I perioder hvor besøket faller, selv om det er svigninger, er det viktig å ilpasse seg i vanskelige tider. Kan du leve i en tid hvor du har lavt besøk, lever du godt og bedre når du får et økende besøk. For oss betyr det å trimme mannskapet og driften, at det er akseptabelt bemannet når omsetningen er lav, og så plusser vi på når vi trenger full fart på mølla.

– Hva slags forbedringer ønsker du deg?

– Før hadde vi to serveringsteder vegg i vegg, slike ting ville vi tjent på. Det vet jeg det jobbes med. Vi har en bygningsmasse hvor vi kan utvikle nye saler. Løsningen er å holde på høy kvalitet og stort og bredt utvalg i tiden som kommer. Vi ville hatt større bredde og omsetning med en eller to nye saler.

Espen Raastad sier han «pleier lokalpressen» – som i all hovedsak består av to fylkesaviser, Telemarksavisa og Varden. Det går på pressevisninger og å stille seg til rådighet for pressen. De er veldig opptatt av konkurransen mellom Skien og Porsgrunn, sier Raastad. (Som KM også før har skrevet om: http://www.kinomagasinet.no/artikkel/2143/Kinokrigen-«raser»-i-Porsgrunn-og-Skien).

– Er lokalpressen opptatta av kvalitet og innhold?

– Egentlig ikke, men sære og smalere titler. Det er avhengig av hvilke journalister du snakker med. Kulturjournalister kan bli litt smale i sin tilnærming til egentlig hva god film er.

– Hva med sosiale medier?

– Vi har vår egen FB-side med ca 5000 liker, og et ukentlig kinomagasin, som to av de ansatte lager, og legger ut på YouTube.

– Hvordan ser du på kinoens rolle som visningsvindu når stadig mer lanseres på VOD?

– Jeg føler ikke at kinoen er den som er hardest presset. Videobutikkene har merket det og de er borte. Det er viktig at vi har to-tre uker før ting slippes i andre kanaler. Jeg vil ikke ønske meg en slik situasjon, men jeg ser – grunnet piratkopiering og distribusjon på annet vis – at det ofte er samtidige lanseringer i Norge og USA. Kinoen har klart å tilpasse seg. Som sosial arena, møteplassen der de gode opplevelsene deles – det er vi ganske så alene om.

Raastad nevner avslutningsvis at organisasjonen Film & Kino (tidligere Kommunale Kinematografers Landsforbund) ble dannet i Skien. Henrik Berg, kinosjef i Skien, sto i bresjen, og fikk ca 20 kommuner med seg.

– Det er litt spesielt å se hvordan utviklingen er. Det er sikkert grunnlag for et felleskap i fremtiden, særlig en del kinoer som skal endre seg. Film & Kino har bidratt med mye kompetanse opp gjennom årene.

SF Kino Skien. Foto: John Berge SF Kino Skien. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
SF Kino Skien. Foto: John Berge Arnt-Olav Enger, kinomedarbeider marked og kinodirektør Espen Raastad hos SF Kino Skien. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBESØK
24. mars 2014
John Berge
John Berge @https://twitter.com/johnberge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Kinokrigen «raser» i Porsgrunn og Skien 31.12.2013
  • Skien Kino heleid av SF Kino AS 22.06.2013
  • SF Kino vil overta hele Skien kino 13.06.2013

Siste saker fra KINOBESØK

Ventet koronasvikt for Den store kinodagen 2020

John Berge10. november 2020
Les mer

Børning 3 sett av snart 150.000

admin19. oktober 2020
Les mer

Børning 3-premiere på Lilleguls hjemmebane

Matias Kjølstad18. oktober 2020
Les mer

Nye Knutsen & Ludvigsen forbi forgjengeren

Gitte Johannessen6. oktober 2020
Les mer

Solid oppgradering av Drøbak kino

John Berge16. september 2020
Les mer

Tenet får opp farten på kinoene i USA

Veronica Karlsen8. september 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfsvei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

Redaksjonsassistent: Christian Høkaas.

I redaksjonen: Bjørn Harald L. Sønsthagen, 
Katrine Wang Svendsen
, Torbjørn Grav
, Marcus Patai
, Preben Lillebø Rongve, 
Matias Kjøstad, 
Torunn Sola,
Stina Ueland, 
Joachim Eikeri
, Rolf Einar Hammerås, Trond Sätre, Eren Gudny og Kaisa Waldenstrøm Breiland

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

KINOMAGASINET.no følger Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Teknologi Video DVD Blu-ray VOD trailer drama film action Disney Fremhevet Netflix Marvel skrekk spenning Star Wars thriller superhelt komedie eventyr krim grøsser spillefilm dc Skrekkfilm animasjon x-men

© 2013-2020 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Sannheten
    ANMELDELSE10. februar 2021
  • Ny, norsk versjon av «Tre nøtter til Askepott»
    FILMPRODUKSJON18. februar 2021
  • Her er de nye trailerne vist under Super Bowl 2021
    TRAILER8. februar 2021
  • Nytt kinoteknisk selskap skal jobbe sammen med Kulturmeglerne
    NYTT OM NAVN9. februar 2021
  • Derfor nekter de fleste norske kinoer å vise den nye Disney-filmen
    KINOBRANSJEN6. mars 2021
  • Anmeldelse: Raya og den siste dragen (KINO & VOD)
    ANMELDELSE5. mars 2021
  • Disney-sjefen sier det ikke finnes en «vei tilbake» til hvordan filmdistribusjon var tidligere
    KORONAVIRUSET4. mars 2021
  • Stor amerikansk kinokjede har bedt om konkursbeskyttelse
    KORONAVIRUSET3. mars 2021
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Popcorn og snacks utgjør halve kioskomsetningen
På besøk hos Filmsentret Charlie