• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBESØK

På besøk hos Filmsentret Charlie

Tom Andersen er kinosjef hos Filmsentret Charlie. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
På besøk hos Filmsentret Charlie
John Berge
21. april 2014

PORSGRUNN: Tom Andersen (59), kinosjef hos Filmsentret Charlie, håper på fortsatt kommunal kinodrift og lever godt med konkurransesituasjonen.

– Jeg tror både Skien og Porsgrunn lever godt med konkurransen mellom oss og SF Kino Skien. Vi er to byer som er omtrent like store og i ferd med å vokse sammen. Vi konkurrerer om publikum som ligger mellom byene.

– Hva skiller Filmsentret Charlie og SF Kino Skien?

– Vel, det er at den ene er privat og den andre fortsatt kommunal. Vi i Porsgrunn har fortsatt kommunal kinodrift, og det håper jeg fortsatt vi skal kunne ha i årene fremover. Vi klarer oss veldig godt med den driftsformen vi har i dag. Det har vært en privatiseringsdebatt, men akkurat nå tror jeg politikerne er stemt for kommunal kinodrift. Vi har et bystyrevedtak som sier at vi ila. 2015 skal ha et så og så stort driftsoverskudd, det strekker vi oss etter, selvfølgelig, og som jeg mener vi skal klare.

– Hva slags grep har dere gjort for å rasjonalisere og skape mer lønnsomhet?

– Vi har gjort grep på utgiftssiden og snudd steiner. Vi har også gjort en del andre mindre grep som gjør at vi skal klare kravene som blir stilt til oss.

– Stilles det nå større krav enn da du begynte i kinobransjen i 1989?

– Helt klart, det gjør det. Vi merker det år for år. Det er tøffere krav. Men vi er i en bransje som klarer å omstille oss ganske greit. Det er vi nødt til å gjøre, vi som alle andre.

– Hvordan har det vært for deg og andre kommunalt ansatte å nettopp bli stilt større krav til?

– Det har vel vært en overgang det også, helt klart. Men jeg tror alle er inneforstått med at det å drive kinodrift i dag ikke er som å drive kinodrift for 20 år siden, så jeg tror alle er positivt innstilt på det og alle trekker i samme tau, slik at vi får de resultatene vi skal ha fremover.

Filmsentret Charlie har drevet kiosken selv de fem siste årene.

– Uten kiosk, ikke noe kinooverskudd. Den er fryktelig viktig for oss. Freia drev den i sin tid, siden Location, og de siste fem årene har vi drevet selv. Det tror jeg har vært veldig bra, og det ser vi også på resultatene som har gitt større overskudd enn tidligere, det er helt vitalt for kinodriftten.

Det var i 1992 at gamle Porsgrunn Kino ble til Filmsentret Charlie, og fikk fire nye saler. Den gamle salen fra 1932 er fortsatt i bruk, men noe modernisert.

– Det var morsomt med navnet. Vi søkte enken etter Chaplin om å lov til å bruke navnet og det fikk vi lov til!

– For dagens unge er Charlie Chaplin i beste fall et ikon. Hva gjør du for å nå de unge?

– Det er et godt spørsmål. Hvordan skal vi fremover holde på ungdommen? Vi ser tendenser til at de går mindre på kino på enkelte filmer. Men på familiefilmene og de gode, store sluggerne av filmer, de tror jeg vi fortsatt vil ha bra besøk på. Men nr. 2-filmene ser vi en tendens på til mindre besøk på. Vi har fått mye konkurranse fra Netflix og andre slike selskaper. Det er en kjempeutfordring å dra ungdommene til nr. 2-filmene.

– Jeg tror kino som egen merkevare står fast i Norge. Historisk har kinoen stått imot enhver «trussel». Vi skal klare å ta kampen også i fremtiden, men jeg tror vi må gjøre mer undersøkelser fremover for å se hvilken fremtid vi går i møte. Vi vet at pris som virkemiddel betyr veldig mye for mange. Har det blitt for dyrt å gå på kino? Noen vil hevde det. Jeg vil hevde at det ikke er det, sammenlignet med andre ting som konserter, men jeg skjønner samtidig at det blir dyrt å gå som en familie. Så prispolitikken tror jeg blir viktig fremover.

Andersen mener det er mange gode norske filmer, men det lages for mange. Han vil heller ha færre, med større budsjetter.

– Lages det god norsk film, kommer det folk på kino. Det har vi jo tall på.

– Du er medlem av Kinoalliansen. Hva slags fordeler har du av det?

– Det er mange fordeler med det. Vi er en alliansen som skal nyte godt av stordriftsfordeler, men i tillegg er det faglig veldig nyttig, når vi kan møtes og diskutere kinodrift.

– Har du oppgraderingsplaner?

– Vi har investert i mye nytt utstyr, men vi har nå en 22 år gammel kino. Det trengs oppgraderinger på det visuelle plan, av lokalene, det håper jeg kan skje i 2014 eller 2015.

– Hva med Dolby Atmos?

– Vi har tenkt på Dolby Atmos. Det er veldig bra!

Tom Andersen inne i foajeen før ombyggingen. Foto: John Berge Filmsentret Charlie. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Espen Gundersen (t.v.) driver SF Kino Skien. Foto: SF Kino og John Berge. Montasje: John Berge Tom Andersen inne i foajeen før ombyggingen. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBESØK
21. april 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • På besøk hos SF Kino Skien 24.03.2014
  • Kinokrigen «raser» i Porsgrunn og Skien 31.12.2013
  • Skien Kino heleid av SF Kino AS 22.06.2013
  • SF Kino vil overta hele Skien kino 13.06.2013

Siste saker fra KINOBESØK

Forbedringer hos Strand kino

John Berge7. februar 2022
Les mer

Kinojulen berges av filmene som forblir på programmet

John Berge24. desember 2021
Les mer

Tre nøtter til Askepott har snart solgt nesten 140.000 kinobilletter

admin15. november 2021
Les mer

Cruella sett av 1.079 på kino

John Berge1. juni 2021
Les mer

Ventet koronasvikt for Den store kinodagen 2020

John Berge10. november 2020
Les mer

Børning 3 sett av snart 150.000

admin19. oktober 2020
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    JB FORLAG7. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Ti toppfilmer fra 2022 fra anmelder Anne Helen Haug
    7. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

På besøk hos SF Kino Skien
Fortsatt fastlåst mellom OK og UIP