
På vegne av seg selv – og ikke minst seernee – tar Otto Jespersen og hans makker Emilie Skolmen for seg ting i samfunnet som går oss på nervene eller kan behøve en Ottosk pekefinger. Otto har fått nok, sesong to, starter onsdag 3. oktober på TV 2 og kan også sees på TV 2 Sumo.
Adm. direktør Ivar Halstvedt i ODEON Kino / SF Kino stilte opp for revolverjournalist Otto Jespersen.
Jespersen sier i innslaget i sesongpremieren av Otto har fått nok (sesong to) at han lurer på hvorfor godteri er så himla dyrt på kino, og deretter: «Jeg dro for å finne den ansvarlige».
Ivar Halstvedt sa ja til å la seg intervjue om det touchye temaet for kinoene, som representant for landets nest største kinokjede, ODEON, men det står riktignok SF Kino i innslaget (som jo er det gamle navnet).
Så hvorfor, Halstvedt?
Han starter med å svare:
– Vi er ikke så mye dyrere enn andre kiosker, men vi er nødt å ha et påslag på prisen for …
Og blir avbrutt av Jespersen:
– Som grisk kinosjef hva er en rimelig pris for denne posen Smash?
– Nei, altså, hvis man velger Smash er det et av de dyreste produktene vi har. Det blir vanskelig å si for meg hva den bør koste, men den koster veldig mye penger. Jeg er klar over det.
– Hva koster den? spør Jespersen videre.
– Den koster vel oppimot 80 kroner.
– En 200 grams pose koster 150 spenn, opplyser programlederen.
– Dere har altså firedoblet prisen i forhold til å kjøpe det i butikken, legger han til.
Halstvedt svarer det kinosjefer ofte svarer når de skal forsvare prisene:
– Det koster også mer å spise middag ute enn å kjøpe det på rema 1000 og gå og tilberede det hjemme.
750 kroner pr kilo for Smash.

Adm. direktør Ivar Halstvedt i ODEON Kino / SF Kino svarer for seg i Otto har fått nok. (Skjermbilde fra TV 2).
«Men det å ta den prisen folk faktisk er villig til å betale, er det samme tankegangen den gang de økte prisen på HIV-medisin med 5000 prosent? Er dette et signal til lavtlønte og trygdede om å holde seg borte fra kino?» spør Jespersen.
– Vi anbefaler de som har lavt budsjett eller prisbevisste om å kjøpe popcorn og drikke-menyer, svarer Halstvedt.
Og det har Jespersen regnet på. En familie på fire som skal ha kinobillett, popcorn og brus, kan for samme pris reise til til Kypros med fly tur / retur, hevder han.
Halstvedt kan ellers opplyse at cirka en tredjedel av inntektene kommer fra godteri, og hevdet at ODEON «taper penger på å selge kinobillettene.»
– Det ligger åpenbart gode penger i å skru prisene på kinogodteri i været, er det en øvre smertegrense, spør Jespersen.
– Det er klart at med eksemplene Smash og M så synes vi selv at prisene på dette begynner å bli svært høyt, svarer ODEON-direktøren.
Facebook
RSS