
OSLO, VIKA KINO: Tines Norvegia-reklamefilm var den som fenget Gullfilmen-juryen mest av alle kinoreklamefilmer vist i 2017. – Prisen er en veldig hyggelig anerkjennelse, sier Nina Skotte, markedssjef hos Tine.
I begrunnelsen skriver juryen dette:
«Den er lun, den er fin – og det er ikke bare øynene som faller for denne reklamefilmen. Musikken er treffende – og det er helheten som gjør den til vinneren av Gullfilmen 2017. Og dette er ikke minst en historie som treffer mange i kinosalen. En historie om generasjoner – en historie om kommunikasjon som treffer. Filmen ivaretar merkevarens merkeposisjon. Vi kjenner hva merkevaren lover sitt publikum. Og den leverer i beste velgående. Filmen inviterer seerne på en behagelig måte. Det er null støy. Det er ingen aggressivt selgende elementer. Men den går i høyeste grad hjem. Vi husker den, vi minnes den – ja, vi rett og slett digger den.».
Nina Skotte – som satt i salen hos Vika kino under utdelingen onsdag 7. februar 2018 – sier hun ble glad over å høre rosen:
– Det ligger mye arbeid og tanke bak reklamefilmen. Det virker som juryen tatt tak i tanken bak filmen.

Vinnerfilmen til Tine og Norvegia – «Fisketur».
I «Fisketur» ser vi far og sønn dra avgårde, og at alderen deres skifter gjennom filmen. Det hele ender lunt og svalt med en nistepakke ute på innsjøen. Men om de fikk fisk røper ikke filmen. Likevel, det emosjonelle båndet skinner sterkt igjennom. Og slike filmer blir gjerne de som merkevarer ønsker seg for å skape en «byggende profil».

Gullfilmen-vinneren for 2017 ble Tine og Norvegia med reklamefilmen «Fisketur».

Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, presenterte begrunnelsen fra juryen han er leder for. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Se vinnerfilmen her:
Morten Sohlman, kundeansvarlig for Tine hos MediaCom, sier til KINOMAGASINET at det er viktig å skape den gode følelsen med slike filmer som vises på kino og TV.
I annen type reklame, som digitalt, print og utendørs, er fokuset gjerne mer på faktiske budskap som «ny smak», «nyhet», osv.
Tines Nina Skotte sier at meierigiganten ønsket å vise at Norvegia-osten er «en konstant i alle fasene i livet, gjennom generasjoner». Hun ble overrasket over på få prisen, siden det var skarp konkurranse og mange andre gode kandidater.
De tre andre filmene (kalt Sølvfilmer) som konkurrerte om Gullfilmen 2017 var følgende: Forsvaret og filmen «Noe mer enn en utdanning», reklamefilmen «The Kid» fra Statens Vegvesen og flyselskapet Norwegian og filmen «America – Just Like The Movies». Sølvfilm nummer fire i rekken gikk til Tine med Norvegia-reklamen «Fisketur», som altså ble vinneren.
PS! TRY sto faktisk bak tre av av fire Sølvfilmen-vinnere i 2017 (nr. 1, 2 og 4).
Les om vinneren fra 2016 her:
Les om vinneren fra 2015 her:
Dette er Gullfilmen:
Kinoreklame-selskapene Media Direct Norge og CAPA Kinoreklame står bak etableringen av Gullfilmen.
I 2015 vant filmen «Butler» fra Joh. Johannson historiens første Gullfilmen.
I 2016 gikk filmen «Vær så snill!» fra Vinmonopolet helt til topps og vant Gullfilmen.
Den tredje i rekken av Gullfilmen-vinnere, for 2017, ble Tine og Norvegia med reklamefilmen «Fisketur».
Det er kun norskproduserte filmer, eller filmer produsert av utenlandske selskaper målrettet helt og fullt mot det norske markedet, som blir vurdert av jurymedlemmene. Den skal ha blitt vist på norske kinoer, formidlet av CAPA og/eller MDN.
Juryen har bestått av følgende bransjepersoner: Lasse Gimnes, daglig leder i GimCom AS, Thomas Borge, researcher i Media Direct Norge AS, Agnes-Maarja Tero, markedskoordinator i CAPA Kinoreklame, Ingvar Sandvik, Marketing & Associate Director i TNS Gallup, Geir Kjærnes, adm. dir. i mediebyrået In Sight AS, Jannicke Haugen, adm. dir. i Nordisk Film Kino og Ole Eliassen, tidligere merkevaresjef i TV 2, nå strategisk rådgiver og partner i Breakfast.
Facebook
RSS