• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Oslo kommune støtter Verdensteatret

Designutkast til Verdensteatret. Illustrasjon: Odd Øverdahl, Arkitekturverkstedet, Asplan Viak
Oslo kommune støtter Verdensteatret
John Berge
7. januar 2014

Verdensteatret, den planlagte nye Oslo-kinoen til Arthaus Kino, har kommet et viktig skritt videre i og med en støtte på 650.000 kroner fra Oslo kommune.

Arthaus Kino, en gruppering bestående av Arthaus og Film fra Sør, og Dok*land, bestående av Oslo Dokumentarkino og teatergruppen Kompani Camping, står bak søknadene om kommunal støtte til etableringen av Verdensteatret, som skal bli en en uavhengig arena for film, dokumentarfilm, dokumentarteater og debatt på den ubebygde kommunale tomten i Hausmannsgate 28/32 i Oslo. Det var byråd Hallstein Bjercke som oppmuntret partene om å slå seg sammen for å skape en felles kulturarena.

Planen er å ha tre kinosaler i bygget, med hhv. 180, 110 og 72 stoler og ha en teaterscene. Husets bruttoareal er på hele 5.030 m2.

– Hva betyr støttepengene fra kommunen for den videre fremdrift?

– Det betyr at vi kan komme et viktig skritt videre med prosjektet og kan arbeide med å kvalitessikre forretningsplan, organisasjonsplatform, innholds- og markedsanalyse. Og viktigst av alt, arbeie med finansieringsløsninger, forteller daglig leder og markedssjef Unnur Sande hos Arthaus.

Oslo kommune har bevilget 650.000 kroner til videre utvikling av prosjektet. I tildelingsbrevet står det at «det er i vurderingen blant annet vektlagt at tiltaket kan bidra til innovasjon innen kulturlivet og kulturnæringslivet i Oslo, og at tiltaket omhandler konseptutvikling og samarbeid på tvers mellom kulturaktører som tidligere ikke har funnet sted».

– Vi gleder oss til å jobbe videre med å lage en kvalitetskino i Oslo, og håper også at vedtaket er en pekepinn om videre velvilje fra kommunens side, sier Unnur Sande.

– Hva slags fremdriftsplan har dere?

– Vi håper på å få prosjektet i havn i løpet av en treårs periode.

– Når kan en beslutning tas, og hvilke faktorer er avgjørende?

– Det avgjørende er at finner tilfredstilliende finansieringsløsninger, og viderefører vår gode dialog med Oslo Kommune. Økonomien i prosjektet må være så god at man har råd til å fokusere på repertoar og innhold.

Fra før av har prosjektet mottatt 200.000 kroner fra Fritt ord til prosjektbeskrivelsen med arkitektskisser og illustrasjoner, samt at det er lagt inn egeninnsats fra de medvirkende aktørene.

– Hvem hadde den opprinnelige ideen?

– Arthaus ha i lang tid ønsket å etablere en art-cinema i Oslo. VI har gjennom årene hatt dialog med både Film fra Sør og Oslo dokumentarkino om dette. Ideen om å slå seg sammen med prosjektet Dok*land kom fra byråd Hallstein Bjercke.

– Hvordan skal dere skille Arthaus som distributør fra fra driften av Verdensteatret?

– Det skal bli vanntette skott.

– Noen independentdistributører sier seg kritiske til at Arthaus skal drive kino, og vil ikke levere film til dere. Men dere vil vel ha independentfilm uavhengig av hvem som er distributører?

– Selvsagt, kinoen skal ikke prioritere Arthaus’ filmer, sier Sande.

Blant konsulentene til prosjektet finner vi kjente bransjenavn som Rolv Gjestland fra Film & Kino som kinoteknisk konsulent og Ivar Halstvedt fra SF Kino som kinodrift-konsulent.

FRA PROSJEKTET Verdensteatret ved Akerselva – Film og teater for Oslo om verden:

I løpet av det siste året har Oslo mistet 7 kinosaler ved nedleggelsen av Eldorado og Felix. I tillegg var Vika Kino stengt i et år for oppussing. Oslo har p.t. 23 kinosaler, mens Trondheim, med under halvparten av Oslos befolkning, har 19. Redusert kapasitet gir færre titler på kino og kortere visningsperioder per film. Dette kan også ramme filmimporten til resten av landet fordi Oslo fungerer som et lokomotiv for, og en inngangsport til, resten av Kino-Norge. «Det er spesielt den smale filmen som vil få større problemer med å finne gode saltilbud og gode visningstider i en slik situasjon. Ønskesituasjonen er flere saler i Oslo. Også sett fra resten av landets ståsted», uttalte Lene Løken, direktør i bransjeorganisasjonen Film&Kino til Dagsavisen i begynnelsen av februar. Direktør Ivar Halstvedt i SF Kino anslår at Oslo by med over en halv million innbyggere har plass til rundt 50 kinosaler (bransjenorm 1 sal per 10.000 innbyggere), ideelt sett fordelt i hele byen.

Lite tyder på at den akutte mangelen på kinosaler vil avhjelpes i nærmeste fremtid. Kinoplanene på renseanlegget ved Akershus festning står i fare for å skrinlegges. Oslo Kinos nye kino på Økern er tidligst ferdig i 2018, og det finnes ingen andre planer i Oslo sentrum.

En ny kvalitetskino i Oslo sentrum ønskes velkommen av mange bransjeorganisasjoner, og kan være en viktig brikke for å gi Oslo sårt tiltrengt salkapasitet. Det finnes i dag ingen rendyrkede kvalitetskinoer i Oslo. Kampen om kinoetablering står mellom de store kinoaktørene, rommet mellom disse er ledig. verdensteatret vil innta dette rommet og ha alle forutsetninger for å lykkes innenfor sin nisje.

Et årlig besøk på 130. 000 – 150.000 på kinoen og opp mot 50.000 på teater- og dokumentararenaen bør være godt oppnåelig. Hver innbygger i Oslo går på kino 3,7 ganger i året. Våre beregninger forutsetter at hver innbygger innenfor hovednedslagsfeltet benytter kinoen én gang i året, og at hver tre- dje finner veien til dokumentarteater- og film hvert år. verdensteatret vil fungere både som en bydelskino og som en kulturarena for hele Oslo.

Unnur Sande er daglig leder for Vega Scene / Vega Kino i Oslo. Arkivfoto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
7. januar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra KINODRIFT

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer

Kinogigantene kjemper om Sarpsborg kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Store billettproblemer hos Trondheim kino
Skaper stor europeisk kinogigant