
Location Norway AS
Daglig leder Nicolai Martens (f 1959)
Styrets leder Egil Magne Akselsen (f 1952)
Nestleder Carl-Fredrik Joys (f 1960)
Styremedlem Arild Kalkvik (f 1969)
Styremedlem Ivar Halstvedt (f 1967)
Aksjonærer:
Trondheim Kino Utvikling AS 50 %, som igjen eies av Trondheim Kino AS
Bergen Kino AS 50 %
Fra 1. januar 2015 vil Location ikke lenger levere varer til Oslo Kino. Norges største kinokjede skal i stedet etablere et eget kinokiosk-konsept.
Siden 2009 har Oslo Kino og Norsk Kino selv drevet kioskene sine, men har hatt et modulsamarbeid med kioskkjeden Location.
På det meste har Location hatt 58 bemannede kiosker, hvor de selv har drevet og hatt ansatte.
Men trenden den siste tiden er at de fleste kinoene vil drive selv, som franchise og dermed modulbasert. Dette skyldes økende inntjeningskrav fra eierne og at kioskdriften blir en mer og mer sentral del av kinoenes virksomhet.
Ila. 2014 vil alle Location-kiosker overtas av kinoene selv. Men Oslo Kino forlater altså modulsamarbeidet. Inntil det skjer har Location ca 90 prosent markedsandel i kinokioskmarkedet i Norge. Enkeltstående kinoer som Ski og Fredrikstad driver også nå kioskene sine selv.
«NATURLIG Å SKILLE LAG»
– Etter å ha samarbeidet med Location i flere år var det nå naturlig å skille lag. Vi ser fram til å bygge opp denne virksomheten internt. Samtidig vil vi takke Location for samarbeidet og ønske de lykke til videre, sier adm. direktør Jannicke Haugen i Oslo Kino til KINOMAGASINET.
– Hvordan skal dere drive denne virksomheten fremover. Skjer det via danske innkjøpsavtaler?
– Mange av produktene vi selger er særnorske, men der hvor det er mulig å dra nytte av volumfordeler på tvers av landene vil vi selvfølgelig gjøre dette.
– Hva slags planer har dere for kioskdelen videre når dere overtar selv?
– Vårt hovedfokus er alltid å skape den beste kundeopplevelsen, og det fokuset vil også stå i sentrum når vi nå skal jobbe for å løfte kioskene våre enda et nivå. At det nå blir flere aktører i markedet vil nok også gi positive utslag for bransjen, ved at det åpnes for flere impulser og mindre ensretting, sier Haugen.
HAR INFORMERT DE ANSATTE OG BRANSJEN
I et informasjonsskriv overfor ansatte, samarbeidspartnere og øvrig bransje skriver Nicolai Martens i Location at det er med beklagelse at de forteller at samarbeidspartnerne Oslo Kino og Norsk Kino har valgt å etablere et eget konsept.
I brevet skriver Martens videre:
«Location har som Norges og faktisk verdens eneste spesialiserte bedrift innen concession på kino lang erfaring i å fastsette lønnsomhets- og driftspotensiale ved ulike kinoer, og vi må dessverre konstatere at våre vurderinger ikke stemmer overens med Oslo Kino og Norsk Kino.»
– Hva slags vurderinger er det som skiller partene?
KM retter spørsmålet direkte til Martens.
– Dette er en strategisk vurdering fra Oslo Kino sin side, svarer Martens overfor KM.
– Var det reelle forhandlinger om fornyelse av avtalen og andre betingelser, eller ble den bare sagt opp?
– Svaret blir det samme som over. De velger å terminere ved denne muligheten.
– Hvor stort omsetningstap medfører dette for Location?
– Det medfører bortfall på ca. 30 % av volumet vårt, men fortsatt sitter vi med ca. to tredjedeler av kioskmarkedet på kino.
Facebook
RSS