• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

Organisasjonsutvalget foreslår bransjeavtale

Petter Steen Jr. leder Organisasjonsutvalget. Her fra presentasjonen i bystyresalen i Haugesund, hvor han er ordfører, søndag 18. august. Foto: Sigurd Moe Hetland ©
Organisasjonsutvalget foreslår bransjeavtale
John Berge
18. august 2013

HAUGESUND: En ny, felles bransjeavtale for både kino og videobransjen – fysisk og digitalt – bør erstatte dagens avgiftssystem og inkludere et omorganisert Film & Kino.

Det er blant de foreløpige hovedutkastene i forslagene fra Organisasjonsutvalget.

Under ledelse av Haugesundsordfører Petter Steen Jr. har utvalget siden i fjor høst jobbet med forslag til hvordan den tidligere kommunebaserte organisasjonen kan tilpasse seg en ny virkelighet, hvor kinoene i stadig større grad privatiseres, og hvor avgiftsinntektene fra videogramsalget synker dramatisk.

Under et seminar i bystyresalen i Haugesund søndag 18. august fikk en forventningsfull forsamling, bestående både av Film & Kino-styremedlemmer og ansatte, samt medlemsrepresentanter og mennesker fra festivalen og distributørene, vite hvilken retning Organisasjonsutvalget beveger seg i. Deres endelig rapport legges frem senere i høst.

Først ga Steen Jr. en redegjørelse for bakteppet: DVD-salget stuper, men kinobesøket er stabilt. Dagens modell for Film & Kino, som medlemsorganisasjon for kommunene, er ikke gangbar i en fremtid – og nåtidssituasjon – der halvparten av kinoene er helt eller delvis privateid. Dette svekker Film & Kinos legitimitet som forvalter av Norsk kino- og filmfond (NKFF), sa Steen Jr.

– Kino og videobransjen trenger en organisasjon som representerer hele bransjen, ikke bare halvparten, sa han videre.

– Dagens modell er lite effektiv og lite fleksibel, noe må gjøres, poengtere han videre.

Steen Jr. sa at utvalget er av en oppfatning at man behøver en organisasjon som jobber for og med kino/video, hvor kommunale og private kinoer vektes likt, det samme med fysisk og digital video.

– Når videobransjen i stadig større del blir digital, kan vi ikke si takk og farvel til den. Alle som bidrar med midler inn må føle at de nyter godt av midler i redistribuert form. Det er et tankekors for norske videoforhandlere, at en av konsekvensene av at deres store problemer med at deres bransje sliter, medfører at norske filmfestivaler sliter.

Steen Jr. poengterte videre at en ny Film & Kino-organisasjon primært må styres av bransjefolk, og speile medlemsmassen. Man må beholde styringen og være robust i forhold til regjeringskifter, men tøyelig i forhold til markedet.

– Det er ingen tvil om at det har vært dramatiske endringer og det er ingen grunn til å tro at det ikke blir enda flere dramatiske endringer, både positive og negative.

– Utfordringen er at på den ene side må Film & Kino som organisasjon ha legitimitet, men hvis en organisasjon skal forvalte offentlige midler, må den sørge for at det er en ryddighet i forhold til det, slik at man ikke mistenker at det er arlengdes avstand i forhold til forvaltningen av den.

– Hvis landsmøtet til våren sier at vi kjører på som ingenting har skjedd, da har vi en bransjeorganisasjon som kun representerer 50 % av bransjen, og etter alle solemerker vil representere en stadig mindre del av bransjen, og de aktørene med minst muskler.

Peter Steen Jr. la frem skisser som å flytte hele driften til Norsk filminstitutt (NFI) eller deler av virksomheten dit. Utvalgets flertall mener at det kan være uheldig å sentrere all filmmakt i et sted, at det kan være uheldig å fjerne bransjens nærhet til midlene og at ekspertkunnskapene da ikke vil bli utnyttet på best mulig måte.

Utvalget foreslår at det opprettes en bransjeavtale i Norge og at Film & Kino fortsetter. I stedet for en kommuneorganisasjon, skal det være en bransjeorganisasjon, sa Steen Jr.

Avgiften på kinofilm og videogram erstattes med et økonomisk bidrag til en omforent bransjeavtale lik det systemet de har i Sverige og Danmark har. Partene – kinoene, videobransjen fysisk og digitalt – vil eie Film & Kino. Avtalen skal gjelde i fire til seks år, og så reforhandles, men forankres i filmpolitikken.

Bidragene fra kino har vært lavere enn fra videobransjen. Avgiften på 2,5 % må økes, foreslår utvalget, og at det blir ulike satser for kinoer med ulikt besøk. Dette avstedkom umiddelbar respons fra bl.a. Oslo Kino-direktør Geir Bergkastet, som mente at dette var feil.

Bidragene fra videobransjen. Her mener utvalget at det etter 13 år er fornuftig å endre fra en avgift med fast kronebeløp 3,50 per videogram tilbake til prosentsats (slik det var før år 2000).

– Det er en kjempeutfordring for en bransje som har det slik som videobransjen. Når videomarkedet svikter, så reduserer man prisene på produktene. Dermed blir avgiftens andel av salgsprisen derhen at den stiger og stiger når video blir rimeligere, dermed lavere nettoinntekt, sa Petter Steen Jr.

– Poenget med en bransjeavtale er at den skal sikre et økonomisk fundament for å ivareta norsk video og kinomarked. En avgift på klikkefilm er til utredning hos departementet, men det er komplisert å få til dette, sa Petter Steen Jr. avslutningsvis.

Følg debatten rundt Film & Kinos fremtid videre på kinobransjens fagnettsted – KINOMAGASINET – og engasjer deg gjerne i debatten!

hvor han er ordfører Fullsatt bystyresal av interesserte tilhørere da Organisasjonsutvalget for første gang røpte hvilken retning de går i. Foto: Sigurd Moe Hetland ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
18. august 2013
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Spenning foran Organisasjonsutvalgets presentasjon 30.07.2013
  • «På tide å vurderere Film & Kinos fremtid som organisasjon» 18.05.2013
  • Organisasjonsutvalget bestemmer Film & Kinos skjebne 05.06.2013

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Gir seg etter femten år på Ski kino

John Berge10. mai 2023
Les mer

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Heng på – Stallone tar en ny «Cliffhanger»
    FILMPRODUKSJON2. mai 2023
  • Fort & farlig: Fast & Furious 10
    FILMOMTALE12. mai 2023
  • Anmeldelse: Guardians of the Galaxy Vol. 3
    ANMELDELSE2. mai 2023
  • Viva El Duderino! Et kjært tilbakeblikk på The Big Lebowski
    FILMHISTORIKK15. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • En oppsummering av Cannes 2023
    FESTIVAL27. mai 2023
  • En ny havfrue, for en ny tid
    FILMOMTALE24. mai 2023
  • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    ANMELDELSE23. mai 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Hederspris til UIP-direktøren
Location jobber med fremtidens kino