
En stor, omfattende, felles reklamekampanje skal vekke «godfølelsen» rundt det å gå på kino. I ti uker skal kinopublikum forhåpentligvis snakke om store kinoopplevelser.
Det er målet med de i alt tolv små reklamefilmene som er laget for kampanjen «Snakk om store opplevelser» i regi av Fremtidens Kino.
Kampanjen ble presentert for tilstedeværende kinosjefer under Bransjeforum på filmtreffet på Kino Victoria mandag 27. januar.
KINOMAGASINET var nektet adgang til arrangementet, men fikk snakke med de ansvarlige bak kampanjen etter presentasjonen.
«Snakk om store opplevelser» starter 18. februar og skal vare i ti uker.
– Responsen var over all forventning, med spontanapplaus og latter, forteller Fremtidens Kino-kampanjeleder, Einar Klomsten, som er markedsrådgiver i reklamebyrået Bennett.
Kinosjefene fikk se filmen «Grethe».
Alle de andre filmene er å se på YouTube allerede.
(Se også noen av dem nedenfor.)
Det er vanlige kinogjengere som i filmene får fortelle en historie hver.
– Filmene er ikke laget for å være morsomme, men sjarmerende, så det var mer latter enn ventet, sier Klomsten.
Totalbudsjettet er på 465.000 kroner, og flere firma gir også støtte via å yte gratistjenester.
Kampanjen får bannerplass på filmweb.no, og gjennomføringen sikres via Monique Sjøberg fra Film & Kino, mens BUG digitaliserer innholdet, og Capa og Media Direct sørger for distribusjon og visning. Selv Bennett yter noen tjenester uten å kreve honorar.
To av de tolv filmene skal vises på kino.
«Snakk om store opplevelser» understøttes av en aktiv sosiale medier-kampanje, hvor publikum oppfordres til å dele bilder fra kinobesøket på instagram, og det er premier å vinne hele veien: kinobilletter, popcornmenyer og iPad Air.
– Hensikten med kampanjen er det at det å gå på kino er mer enn å skulle bare se en film. Det du er med på nå, er mer enn film. Derfor valgte vi å fortelle vanlige folks historier som handler om nettopp dette, de små episodene. Vi ønsker å få folk til å besøke kinoen oftere og fortelle andre om det. Det handler ikke nødvendigvis om film, men opplevelsen av å gå på kino. Vi skal ta magien tilbake, sier Einar Klomsten til KINOMAGASINET.
Klomsten sier han er stolt over å være med på et fellesprosjekt for bransjen.
– Det er en voldsom utvikling, med færre og større aktører. Men fellesutfordringen å få folk på kino tilhører alle, uansett hvilken fløy man tilhører. Det har vært mye arbeid – og det har handlet om å samle bransjen. Det er tydelig at bransjen ikke er vant til å tenke på seg selv som en enhet med felles utfordringer, mener Klomsten.
Kioskjeden Location står bak prosjektet Fremtidens Kino, som startet for tre år siden.
Målet var å samle toneangivende bransjeaktører og løfte bransjen på tvers av intern konkurranse.
Se KINOMAGASINETs mange tidligere artikler om prosjekter fra Fremtidens Kino med å klikke på lenkene nedenfor.
Instagram: #kinopplevelse
Facebook: Kommer.

Facebook
RSS