
Kino Victoria åpnet for publikum fredag 14. desember 2013. Da hadde lokalene, som tidligere huset Vika kino, vært stengt nesten et år. Ombyggingen har kostet 50 mill. kroner og er et prestisjetungt prosjekt for kinoen, som i fjor vår fikk nye eier, da Oslo kommune solgte kinodriften til danske Egmont Film Biograferne.
Representanter for Oslo Kino har beskrevet Kino Victoria som et konsept med kvalitet i alle ledd.
Den velrenomerte norske forfatteren Erik Fosnes Hansen er VGs matanmelder. Han ga Spiseriet Kino Victoria terningkast 1 i en anmeldelse fredag 17. januar.
I det som ikke kan beskrives som noe annet enn en helslakt, beskriver Fosnes Hansen i kjent beskrivende stil at idéen for Kino Victoria er strålende, men at resultatet er «total fiasko, med amatørmessig opplegg og grufull mat». Selv popcorn er bedre, mener Fosnes Hansen.
Den knusende anmeldelsen av Spiseret Kino Victoria i landets største nettavis har allerede fått konsekvenser. Alle rutiner innenfor restaurantlogistikk gjennomgås og ny kjøkkensjef er ansatt.
Det opplyser Jannicke Haugen, administrerende direktør i Oslo Kino AS (OK), overfor kinobransjens fagblad.
– Vi jobber løpende med å forbedre oss, men etter en slik kritikk vil vi ta ytterligere grep. Både restaurantdriveren Picnique og Oslo Kino er veldig instilt på at dette inntrykket skal rettes opp, understreker hun.
– Hvilke konkrete grep tar dere etter den nådeløse anmeldelsen?
– Vi gjennomgår alle rutiner innen restaurantlogistikk, i tillegg til at vi har ansatt ny kjøkkensjef.
– Har dere hatt mange misfornøyde kunder som har henvendt seg til dere i selve restauranten? Ifølge kommentarene på VG var flere enige med anmelderen, og noen skal ha fortalt dere også dette.
– Nei, vi har kun hatt én, og det var den samme personen som kommenterte anmeldelsen.
– Hva slags kvalitetskrav ble stilt i anbudsrunden på valg av resturantdriver?
– Det er intern informasjon knyttet til forhandlinger og kontraktuelle forhold.
– Hvor ødeleggende er en slik slakt for kinokonseptet dere skal bygge opp?
– Det er vanskelig å svare på, men en slik anmeldelse er jo ikke positivt for restauranten. Jeg har selv spist på restauranten flere ganger og syntes maten var god, så jeg stiller meg uforstående til styrken av VGs kritikk. Men her har Fosnes Hansen hatt en dårlig opplevelse, og det tar vi alvorlig. Vi ønsker selvfølgelig, at alle som kommer innom skal få gode opplevelser. Det gledelige er at vi gjennom helgen har fått flere kunder på besøk som har vært hos oss tidligere, og som hadde gode opplevelser da. De fortalte at de slett ikke kjente seg igjen i anmeldelsen og at de var der for å støtte oss. Det er jo hyggelig.
– All PR er også god PR selv i dette tilfellet, siden folk i helgen har vært der for å «støtte» dere?
– For å si det sånn, det har heldigvis vært fulle hus i helgen.
– Var dere klar over at situasjonen var slik FØR anmeldelsen ble publisert?
– Vi var klar over at vi hadde en del «barnesykdommer» og at vi ikke var optimale på drift ennå.
– Er restaurantomsetningen til nå iht. budsjettene?
– Ja, det er den.
Jannicke Haugen poengterer at Oslo Kino vet at mange av KINOMAGASINETs lesere frekventerer Kino Victoria.
– Vi oppfordrer dem til å sende oss e-post med beskjed om sine opplevelser. Som sagt har vi et stort ønske om å forbedre oss hele tiden. Tilbakemeldinger kan sendes til post@kinovictoria.no, forteller OK-direktøren.

Facebook
RSS