• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

OK øker med ti kroner per billett

Oslo Kinos nye billettpriser fra mandag 20. januar 2014. Kilde: Oslo Kino. Illustrasjon: Per Mork, KINOMAGASINET ©
OK øker med ti kroner per billett
John Berge
23. januar 2014

Nytt i OKs nye prisstruktur
Egne priser for hverdager og dagtid i helger
Egne priser for storfilmer – alle storfilmer koster mer gjennom hele uken
Egen pris for alle type filmer på kveldstid i helger
Honnørbilletter fjernes
Barnebilletter t.o.m. 14 år, men bare opp til sjuårsgrense-filmene

KINOMAGASINET kommer tilbake til saker om prisene i andre kinokjeder og enkeltstående kinoer.

Fra mandag 20. januar 2014 økte billettprisene i snitt med ti kroner hos Oslo Kino (OK). Det koster nå opp til 140 kroner å se en storfilm hos hovedstadskinoen.

Er dere to personer som skal se en 3D-film ila. en helg, vil det nå koste nesten 300 kroner hos Oslo Kino. Er det en familie eller vennegjeng på fire blir prisen 600. Medregnet kinosnacks og evt. transportutgifter kollektivt eller med privat bil og parkering, kan en kinokveld fort koste 800–1.000 kroner for en gruppe på fire mennesker.

– Jevnt over er det en økning på ca ti kroner på alle priser, forteller økonomidirektør Morten Valestrand til KINOMAGASINET.

Han sier dette er den første generelle økning i billettprisene i kjeden siden 2010, da ordinær pris for 2D ble satt til 100 kroner og 3D til 120 kroner.

– Så har det i Oslo lenge vært tradisjon for å prise opp spesielle saler som Colosseum 1 og Gimle, i tillegg til at storfilmstillegg etc. også har vært brukt i bransjen i mange år. Ergo er det ikke så mye konseptuelt nytt i denne endringen, mener Valestrand.

I OKs nye priskonsept skilles det mellom hverdager og dagtid helg (som har samme prisstruktur) og storfilmer generelt og filmer som vises på kveldstid i helgene – m.a.o. de mest populære filmene og da folk flest går mest på kino. En 2D film koster da hhv 110 eller 120 på de to nivåene, og en 3D-film koster hhv. 130 eller 140.

– Hvor prissensitivt er kinomarkedet? Er det slik at siden folk «må» på kino for å se bestemte filmer, så kan man ta «hva som helst» innenfor rimelighetens grenser?

– Erfaring viser at det ikke er spesielt prissensitivt. Men som du selv sier – prisene må være innenfor rimelighetens grenser, sier Morten Valestrand.

– Er man nå på makspriser av hva man kan ta for en kinobillett?

– Nei, det vil hele tiden være en utvikling i billettprisene, på lik linje med at det er en prisutvikling i resten av samfunnet. Jeg tror vi vil oppleve at bransjen går i retning av mer differensiering, der billettprisene vil variere med tidspunkt, film, format, setevalg etc.

Oslo Kino var i flere år medlem av Kinosonen, som også flere andre kinoer i Norge benytter seg av. For noen år siden besluttet OK å skape sitt eget kundeprogram som åpnet for mer fleksibilitet og flere kundefordeler.

– Da endte vi opp med Kinopluss, som til nå har vært en gedigen suksess. Vi har allerede over 100.000 medlemmer. Vårt hovedfokus er hele tiden at disse medlemmene skal være mest mulig fornøyde, og dette krever kontinuerlig oppfølging. Det vil alltid være et forbedringspotensiale med et slikt kundeprogram.

I en intern e-post sendt til de ansatte mandag 20. januar, som dittOslo.no har fått tilgang på, redegjøres det ytterligere for prisøkningen. Der skriver ledelsen i den Egmont-eide kjeden at de med dårligst råd kan komme på dagtid når det er billigere å gå på kino.

– Honnørrabatten var på 10 kroner. Dagtilbudet det refereres til gir en rabatt på 20-30 kroner og er således gunstig, sier Valestrand til KINOMAGASINET.

Overfor Aftenposten sier Valestrand blant annet dette:

– Dette er på ingen måte diskriminering. Det vi sier er at det ikke er noen automatikk i at man som honnør har dårlig råd. Det er mange velstående pensjonister i Oslo som ikke vil ha samme behov for rabatterte billetter som andre med dårligere råd. Ut ifra informasjonen vi har innhentet er det mange som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet som har dårlig råd. Det er disse vi ønsker å treffe med den ekstra rabatten på dagtid. Vårt poeng har vært å se etter den gruppen som med høyest sannsynlighet vil ha behov for rabatt på kinobillettene. Vi har da falt ned på de som av ulike grunner står utenfor arbeidslivet og som av den grunn har anledning til å se film på dagtid.

KINOMAGASINET © Økonomidirektør Morten Valestrand hos Oslo Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
23. januar 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker

Siste saker fra KINODRIFT

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer

Kinogigantene kjemper om Sarpsborg kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Ny fremdrift for Festningen Kino
Her er SF Kino-prisene