
Verken Oslo Kino eller SF Kino tror at «The Counselor» vil gjøre det bra på kino. De trekker frem lunken mottakelse både i USA og her hjemme som hovedårsak.
– Filmen fortjener et stort lerret, så får vi se om publikum er nysgjerrige, eller om de lar kritikerne bestemme for seg, sier programdirektør Christin Berg hos Oslo Kino til kinobransjens fagblad.
Oslo Kino setter opp filmen på Ringen 2 og Klingenberg 1.
– Hva slags forventninger har dere til filmen?
– Filmen har dessverre fått svært lunken mottakelse, både her hjemme og i Statene. Til tross for sterke skuespillere, som gjør en hederlig innsats, og en manusforfatter med kultstatus, er vi redde for at kritikkene vil hindre filmen i å nå publikum på den måten vi ønsket.
– Hva synes du selv om filmen?
– Jeg synes filmen absolutt har sine sterke sider. Utfordringen er manuset, som dessverre strever med å fortelle en god nok historie, svarer Berg.
Hos en av landets andre store kinokjeder, SF Kino, sier programsjef Lars Fuglevik at han dessverre ikke har hatt anledning til å se The Counselor.
– Med tanke på navnene foran og bak kamera var forventningene store, men etter hvert som reaksjoner og anmeldelser har strømmet på, så justerer man seg, sier Fuglevik.
Han sier at SF Kino kjører det han kaller en «medium satsing i store/mellomstore saler rundt omkring på SF Kinoene i 20-21-tiden».
– Regissør og skuespillere trekker, men det blir etter all sannsynlighet ikke så stort som man kunne forvente.
Markedssjef Eva Moe hos Twentieth Century Fox Norway forteller til KINOMAGASINET at «mellom 50 til 60 byer» setter opp The Counselor.
– Hvilken jo må sies å være bred lansering, sier Moe.
Fox-sjef Tore Fredrik Dreyer føyer til:
– Dette er en storbyfilm, som veldig mange kinosjefer ville ha. Fox unngår i det lengste å begrense oppsettinger.
Fox håper og tror på en suksess.
– Med en slik besetning foran og bak kamera har vi så klart store forventninger. De tilbakemeldingene vi har fått fra tidligere visninger har vært utdelt positive, sier Moe.
– Jeg tror, som nevnt tidligere, at mange elsker og noen hater filmen, sier Dreyer.
Han beskriver filmen som «en voksen, intelligent thriller, fokus er sentrert rundt et voksent publikum samt kvalitetsbevisste filmelskere i alle aldre.»
– Hvordan er markedsføringskampanjen?
– Vi har en sterk kampanje fokusert på TV og digitale medier, svarer Eva Moe.
Les tidligere artikler om filmen under via lenkene og les KINOMAGASINETs anmeldelse her.


Facebook
RSS