• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    • Anmeldelse: How to Blow Up a Pipeline
    • Starten på slutten av en endeløs motorvei: Fast & Furious 10
    • Anmeldelse: R.M.N
    • Anmeldelse: Corsage: Ubeskrivelig hjerteskjærende
  • KINOBRANSJEN
    • Gir seg etter femten år på Ski kino
    • Varsler storsatsing på kinofilmer
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 7•2022
    • KINOMAGASINET 6•2022
    • KINOMAGASINET 5•2022
    • KINOMAGASINET 4•2022
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOBRANSJEN

OK: «Kan ikke akseptere UIPs filmleie»

Administrerende direktør Jannicke Haugen i Oslo Kino AS foran en billettautomat på Colosseum kino i Oslo. Foto: John Berge, KINOMAGASINET ©
OK: «Kan ikke akseptere UIPs filmleie»
John Berge
17. juli 2014

I mars 2014 kostet en kinobillett hos Oslo Kino i snitt 111,17 kroner, mot 92,04 kroner i mars 2013.

Oslo Kino er for tiden uenig med UIP om filmleien, og har siden mai nektet å vise UIPs filmer, av den grunn. Oslo Kino hadde en lignende uenighet med Disney tidligere fra nyttår til mai. UIP har også vært uenige med SF Kino tidligere i 2014, men partene kom til enighet ila. våren.

– Vi kan bekrefte at det samlede filmleienivået som UIP krever er for høyt til at vi kan akseptere det.

Det sier administrerende direktør Jannicke Haugen i Oslo Kino AS (OK) til KINOMAGASINET.

– Hvorfor er også Norsk Kino-kinoene tatt ut i filmlockouten?

– Vi er nå ett selskap, så det er helt naturlig.

– Har dette skjedd bare med Transformers: Age of Extinction, eller andre filmer også?

– Siden UIP-konflikten startet etter fusjonen mellom Oslo Kino og Norsk Kino har vi gjennom hele prosessen opptrådt som ett selskap.

– Norsk Kino-kinoen kan neppe ha samme dårlige filmleievilkår som Oslo Kino, da flere av disse går inn under Film & Kino-filmleieavtalen.

– Vi kan ikke kommentere de enkelte kinoers filmleievilkår. Vi kan imidlertid bekrefte at det samlede filmleienivået som UIP krever er for høyt til at vi kan akseptere det. Det er selvfølgelig svært beklagelig at vi ikke får leie UIPs filmer til samme priser som de tilbyr andre kommersielle kinodrivere, og først og fremst er det publikum som blir skadelidende. Man kan jo spørre seg hvorfor det forventes at vårt publikum skal betale mer per billett til UIP enn de som f.eks. bor i Bærum. Vi har til gode å finne noen logisk forklaring på dette, og vi kan heller ikke se at noen andre har klart å besvare dette spørsmålet.

– Foruten Disney, som dere er enige med, og UIP dere nå er uenige med, hvilke andre byråer er dere i faktiske forhandlinger med for tiden? Har dere en løpende og godkjent filmleieavtale med Fox Norge, Nordisk Film Distribusjon, SF Norge AS, Actionfilm (Scanbox) med flere som dere kan leve med?

– Vi kommenterer aldri pågående forhandlinger eller andre avtalemessige forhold. Den eneste grunn til at vi har kommentert forhandlingene med UIP og Disney er fordi disse har hatt utfall som påvirker publikum, noe som har krevd en større grad av åpenhet.

– Kundene deres raser. Er den slags massiv forbrukeromtale noe som vil ha en stor negativ effekt for Oslo Kinos omdømme?

– Vi har full forståelse for at publikum er frustrerte. Og tross alt er det bedre at de viser engasjement enn at de er likegyldige.

– Dere har landets dyreste snittpriser, og nettopp dette med prisnivået reageres det også på blant forbrukerne.

– Når det gjelder billettprisene så gjorde vel KINOMAGASINET en pristest for noen måneder siden, og der kom vi ut midt på treet. Dette til tross for at vi altså betaler langt mer per billett videre til distributøren. Skulle vi sittet igjen med like mye per billett måtte vi ha økt prisene slik at vi lå 15 kroner høyere enn våre nærmeste konkurrenter.

Haugen sier at kjeden selvfølgelig ønsker fornøyde kunder, og i all hovedsak er det også dette kjeden opplever i hverdagen.

– Så får vi heller passe på å holde en ekstra god dialog med publikum i den krevende perioden vi nå er inne i.

KINOMAGASINET © Billettpriser første kvartal 2014 vs samme periode 2013 hos landets tre største kinokjeder. Basert på Film & Kino-statistikk. GRAFIKK: PER MORK, KINOMAGASINET ©
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOBRANSJEN
17. juli 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Billettprisene har økt mest i Oslo 24.04.2014
  • Prissjekken: Divergent 22.04.2014
  • Kundene er rasende på Oslo Kino 15.07.2014
  • Bransjeveteran om Oslo Kinos filmleiekamp 15.07.2014
  • Oslo Kino og UIP uenige om filmleien 02.06.2014
  • Nok et brudd mellom Oslo Kino og Disney 22.03.2014
  • Nordisk har hatt tilsvarende konflikter 14.07.2014

Siste saker fra KINOBRANSJEN

Gir seg etter femten år på Ski kino

John Berge10. mai 2023
Les mer

Varsler storsatsing på kinofilmer

John Berge28. mars 2023
Les mer

Filmdistributørene hedret Vega Scene 

admin16. mars 2023
Les mer

Kinoklubben har nådd en stor milepæl

John Berge13. februar 2023
Les mer

Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023

John Berge7. januar 2023
Les mer

Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal

John Berge2. desember 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama Kinobransjen film action Disney Magasinet skrekk Digitalt abonnement Marvel Fremhevet Netflix thriller spenning Star Wars Skrekkfilm superhelt komedie Festival dc grøsser animasjon

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: R.M.N
    ANMELDELSE8. mai 2023
  • Et underholdende blodbad i konflikt med seg selv: Project Wolf Hunting
    ANMELDELSE29. mai 2023
  • Trailer: Oppenheimer
    TRAILER9. mai 2023
  • Sommerfilm om norsk-pakistanere i Oslo blir festivalåpnings-film
    FILMOMTALE30. mai 2023
  • Nye Tolkien-filmer i sikte
    FILMPRODUKSJON6. juni 2023
  • Det lages en ny Gladiator-film
    FILMPRODUKSJON5. juni 2023
  • Alle elsker (fortsatt) Mary
    FILMHISTORIKK2. juni 2023
  • Dypere inn i Spider-verset
    FILMOMTALE2. juni 2023
  • kathleen says:

    Would you cum to the dark side for me? http://prephe.ro/Phqn

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Christopher Nolan spår om kinofremtiden
Kinosjefene om kinosommeren