
I mars 2014 kostet en kinobillett hos Oslo Kino i snitt 111,17 kroner, mot 92,04 kroner i mars 2013.
Oslo Kino er for tiden uenig med UIP om filmleien, og har siden mai nektet å vise UIPs filmer, av den grunn. Oslo Kino hadde en lignende uenighet med Disney tidligere fra nyttår til mai. UIP har også vært uenige med SF Kino tidligere i 2014, men partene kom til enighet ila. våren.
– Vi kan bekrefte at det samlede filmleienivået som UIP krever er for høyt til at vi kan akseptere det.
Det sier administrerende direktør Jannicke Haugen i Oslo Kino AS (OK) til KINOMAGASINET.
– Hvorfor er også Norsk Kino-kinoene tatt ut i filmlockouten?
– Vi er nå ett selskap, så det er helt naturlig.
– Har dette skjedd bare med Transformers: Age of Extinction, eller andre filmer også?
– Siden UIP-konflikten startet etter fusjonen mellom Oslo Kino og Norsk Kino har vi gjennom hele prosessen opptrådt som ett selskap.
– Norsk Kino-kinoen kan neppe ha samme dårlige filmleievilkår som Oslo Kino, da flere av disse går inn under Film & Kino-filmleieavtalen.
– Vi kan ikke kommentere de enkelte kinoers filmleievilkår. Vi kan imidlertid bekrefte at det samlede filmleienivået som UIP krever er for høyt til at vi kan akseptere det. Det er selvfølgelig svært beklagelig at vi ikke får leie UIPs filmer til samme priser som de tilbyr andre kommersielle kinodrivere, og først og fremst er det publikum som blir skadelidende. Man kan jo spørre seg hvorfor det forventes at vårt publikum skal betale mer per billett til UIP enn de som f.eks. bor i Bærum. Vi har til gode å finne noen logisk forklaring på dette, og vi kan heller ikke se at noen andre har klart å besvare dette spørsmålet.
– Foruten Disney, som dere er enige med, og UIP dere nå er uenige med, hvilke andre byråer er dere i faktiske forhandlinger med for tiden? Har dere en løpende og godkjent filmleieavtale med Fox Norge, Nordisk Film Distribusjon, SF Norge AS, Actionfilm (Scanbox) med flere som dere kan leve med?
– Vi kommenterer aldri pågående forhandlinger eller andre avtalemessige forhold. Den eneste grunn til at vi har kommentert forhandlingene med UIP og Disney er fordi disse har hatt utfall som påvirker publikum, noe som har krevd en større grad av åpenhet.
– Kundene deres raser. Er den slags massiv forbrukeromtale noe som vil ha en stor negativ effekt for Oslo Kinos omdømme?
– Vi har full forståelse for at publikum er frustrerte. Og tross alt er det bedre at de viser engasjement enn at de er likegyldige.
– Dere har landets dyreste snittpriser, og nettopp dette med prisnivået reageres det også på blant forbrukerne.
– Når det gjelder billettprisene så gjorde vel KINOMAGASINET en pristest for noen måneder siden, og der kom vi ut midt på treet. Dette til tross for at vi altså betaler langt mer per billett videre til distributøren. Skulle vi sittet igjen med like mye per billett måtte vi ha økt prisene slik at vi lå 15 kroner høyere enn våre nærmeste konkurrenter.
Haugen sier at kjeden selvfølgelig ønsker fornøyde kunder, og i all hovedsak er det også dette kjeden opplever i hverdagen.
– Så får vi heller passe på å holde en ekstra god dialog med publikum i den krevende perioden vi nå er inne i.

Facebook
RSS