
OSLO: En knapp kilometer unna ODEON Oslo er Egmont-huset hvor markedsleder innen kinoreklame, Egmont-eide Media Direct Norge (MDN), holder hus. – Oslo som kinoreklameby har fått et løft, sier adm. direktør Ronny Lieblein.
22. mars 2018 skjedde det et paradigmeskifte i hovedstaden, da Nordisk Film Kino – som mange kunder fortsatt kaller «Oslo kino» – fikk en ny kinokonkurrent, med ODEON Oslo på Storo.
– Utover at det er noe mindre besøkende hos Nordisk Film Kino nå, er det ingen konkurranse om kinoreklamekundene for NF Kino og ODEON, slår Lieblein fast.
– Oslo tåler mange flere kinoer, og det samme gjør andre byer. Nå gleder vi oss til å få NF Kino Lagunen i Bergen i drift til høsten 2019.
– Blir det bergenskontor for MDN?
– Det vet vi ikke ennå. Vi må se an behovet, men er det der – da starter vi avdeling i Bergen, så enkelt er det, sier MDN-direktøren med et smil.
Etter det KINOMAGASINET åpner Nordisk Film Kino Lagunen (Bergen) medio november 2019.

Adm. direktør Ronny Lieblein hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Før Avengers: Endgame kom i gang på norske kinoer var det trøstesløse besøkstall i starten av 2019, men dette påvirket ikke kinoreklamesalget i stor grad.
Fersk statistikk fra Mediebyråforeningen, pr. april 2019, viser at tidligere vekst-kanaler som utendørs og kino nærmer seg null-vekst etter første tertial.
Kino er på minus 2,8 prosent etter første tertial 2019, mens utendørs nå er på 0,0 prosent i endring sammenlignet med samme periode i 2018.
I 2017 ble det solgt kinoreklame for 174 millioner kroner, i 2016 for 160 millioner kroner, i 2015 for 138 millioner kroner og i 2014 for 130 millioner kroner.
2018 endte på rekordstore 201 millioner kroner, ifølge tall fra IRM (Instituttet for reklame- og mediestatistikk).
– Markedet etterspør kinoreklame. Utfordringen er å ha nok besøkende å vise reklame til, da det er større etterspørsel enn vi klarer å levere til. Annonsørene kjøper antall besøkende. Så i perioder hvor besøket på kino er mindre, tar det lengre tid å levere de visningstallene, forteller MDN-direktøren.
– Kino sin positive økning er mye grunnet det arbeidet som kinoreklameselskapene nedlegger hos mediebyråene. Her kreves god innsikt i egen kanal, samt kjennskap til styrker og svakheter i andre kanaler. Kinoreklame har blitt en naturlig del av annonsørenes mediemiks, sier Lieblein.
Når det kommer til Mediebyråforeningen, så rapporterer de inn tall fra sine medlemmer, som er mediebyråene. Mediebyråene bestiller hovedsakelig nasjonale kampanjer, men også noen store lokale. Tallene fra Mediebyråforeningen er derfor lavere enn IRM, men ofte ser man på disse for å se markedsutvikling i forhold til andre medier, som f.eks. TV og internett.
Mediebyråtallene (kino markedsandel pr. år)
2018 – MNOK 139 (1,4%)
2017 – MNOK 108 (1,1%)
2016 – 92 MNOK (1,0%)
Markedssjef Christer Solberg – som ble ansatt hos MDN våren 2018 – har lang fartstid fra mediebyråer. Solberg var sist Head of Broadcast & Online Video hos Vizeum Norge AS.
– Hvordan er det å være på den andre siden av bordet?
– Jeg liker det veldig godt. Ballasten fra mediebyråene er verdifull erfaring.
Markedssjef Christer Solberg og adm. direktør Ronny Lieblein.
Facebook
RSS