• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
    • Anmeldelse: La elva leve
    • Anmeldelse: M3GAN
    • Anmeldelse: Utama
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

ODEON ga Oslo som kinoreklameby et løft. Og snart blir Bergen større.

Adm. direktør Ronny Lieblein (t.v.) og markedssjef Christer Solberg hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
ODEON ga Oslo som kinoreklameby et løft. Og snart blir Bergen større.
John Berge
16. mai 2019

OSLO: En knapp kilometer unna ODEON Oslo er Egmont-huset hvor markedsleder innen kinoreklame, Egmont-eide Media Direct Norge (MDN), holder hus. – Oslo som kinoreklameby har fått et løft, sier adm. direktør Ronny Lieblein.

22. mars 2018 skjedde det et paradigmeskifte i hovedstaden, da Nordisk Film Kino – som mange kunder fortsatt kaller «Oslo kino» – fikk en ny kinokonkurrent, med ODEON Oslo på Storo.

– Utover at det er noe mindre besøkende hos Nordisk Film Kino nå, er det ingen konkurranse om kinoreklamekundene for NF Kino og ODEON, slår Lieblein fast.

– Oslo tåler mange flere kinoer, og det samme gjør andre byer. Nå gleder vi oss til å få NF Kino Lagunen i Bergen i drift til høsten 2019.

– Blir det bergenskontor for MDN?

– Det vet vi ikke ennå. Vi må se an behovet, men er det der – da starter vi avdeling i Bergen, så enkelt er det, sier MDN-direktøren med et smil.

Etter det KINOMAGASINET åpner Nordisk Film Kino Lagunen (Bergen) medio november 2019.

Adm. direktør Ronny Lieblein hos Media Direct Norge (MDN). Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©

Før Avengers: Endgame kom i gang på norske kinoer var det trøstesløse besøkstall i starten av 2019, men dette påvirket ikke kinoreklamesalget i stor grad.

Fersk statistikk fra Mediebyråforeningen, pr. april 2019, viser at tidligere vekst-kanaler som utendørs og kino nærmer seg null-vekst etter første tertial.

Kino er på minus 2,8 prosent etter første tertial 2019, mens utendørs nå er på 0,0 prosent i endring sammenlignet med samme periode i 2018.

I 2017 ble det solgt kinoreklame for 174 millioner kroner, i 2016 for 160 millioner kroner, i 2015 for 138 millioner kroner og i 2014 for 130 millioner kroner.

2018 endte på rekordstore 201 millioner kroner, ifølge tall fra IRM (Instituttet for reklame- og mediestatistikk).

– Markedet etterspør kinoreklame. Utfordringen er å ha nok besøkende å vise reklame til, da det er større etterspørsel enn vi klarer å levere til. Annonsørene kjøper antall besøkende. Så i perioder hvor besøket på kino er mindre, tar det lengre tid å levere de visningstallene, forteller MDN-direktøren.

– Kino sin positive økning er mye grunnet det arbeidet som kinoreklameselskapene nedlegger hos mediebyråene. Her kreves god innsikt i egen kanal, samt kjennskap til styrker og svakheter i andre kanaler. Kinoreklame har blitt en naturlig del av annonsørenes mediemiks, sier Lieblein.

Når det kommer til Mediebyråforeningen, så rapporterer de inn tall fra sine medlemmer, som er mediebyråene. Mediebyråene bestiller hovedsakelig nasjonale kampanjer, men også noen store lokale. Tallene fra Mediebyråforeningen er derfor lavere enn IRM, men ofte ser man på disse for å se markedsutvikling i forhold til andre medier, som f.eks. TV og internett.

Mediebyråtallene (kino markedsandel pr. år)

2018 – MNOK 139 (1,4%)

2017 – MNOK 108 (1,1%)

2016 – 92 MNOK (1,0%)

Kino

Markedssjef Christer Solberg – som ble ansatt hos MDN våren 2018 – har lang fartstid fra mediebyråer. Solberg var sist Head of Broadcast & Online Video hos Vizeum Norge AS.

– Hvordan er det å være på den andre siden av bordet?

– Jeg liker det veldig godt. Ballasten fra mediebyråene er verdifull erfaring.

Media Direct Norge har ansatt ny markedssjef

Markedssjef Christer Solberg og adm. direktør Ronny Lieblein.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
16. mai 2019
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Festival Skrekkfilm animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • De beste filmene med innslag av casino og pengespill
    FILMHISTORIKK29. desember 2022
  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    ANMELDELSE26. januar 2023
  • Norske «Nattrikken» ble Oscar-nominert
    PRISUTDELING24. januar 2023
  • Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter
    STATISTIKK23. januar 2023
  • zelma says:

    Waiting patiently for you to come home and fuck me!…

  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Her er den nye Cinema Design-sekstetten
Stadig nye produkter fra Dolby