
Oddvar Engan var bare 15 år gammel da han begynte å jobbe innen dagligvare. Nå skal han lede kinokioskjeden Location videre i den nye kinohverdagen.
– Hva føler du nå?
Engan svarer kjapt overfor KM.
– Det er todelt. Jeg synes det er forferdelig synd at Nicolai slutter. Jeg har jobbet med ham i 18 måneder og lært ham å kjenne. Samtidig er jeg ydmyk for oppgavene som står foran meg og ser frem til å ta over.
Det formelle skiftet fra stillingen som kjedesjef til ny administrerende direktør skjer 1. oktober 2014.
Engan startet karrieren i flaskemottaket i dagligvare, hos den nå nedlagte supermarkedsgiganten KBS i Trondheim. Han har dermed nærmere 30 års erfaring fra dagligvarebransjen med sterkt fokus på innkjøp og logistikk.
– Endringene i kinomarkedet med bl.a. nye eierkonstellasjoner, gjør at vi har lagt en ny strategi for selskapet, forteller Nicolai Martens.
– Location skal i første rekke forsterke sin spisskompetanse på innkjøp og logistikk. Vi mener dette vil gi våre samarbeidspartnere økt lønnsomhet og konkurransekraft. Dette er en strategi som er riktig for selskapet, men ikke for meg personlig. Mine interesser går i litt andre retninger og da er vi heldige som har den kompetansen som nå kreves i selskapet fra før. Oddvar Engan kjenner markedet, leverandørene og kundene.
Oddvar Engan sier at Location skal være «Norges beste på å utvikle kioskkonseptet og tilpasset dette til det lokale markedet.»
– Vi vil fortsatt være en viktig samarbeidspartner og inspirator for alle som ønsker å skape en unik og selgende kinokiosk med fokus på riktige produkter, aktuelle konsepter, gode kampanjer, optimal innredning og salgsstøtte.
Engan mener innkjøp vil få ekstra stor strategisk betydning for Location og deres kunder.
– Grunnlaget for fortsatt suksess og lønnsomhet legges med gode innkjøp. Det gir et forsprang fra start som er vanskelig å ta igjen for konkurrentene. Og store fordeler for våre kunder, hevder han.
Facebook
RSS