
LIER: Den vesle kinotekniske leverandøren Kino & AV Teknikk blir stadig større. Etter snart seks års kontinuerlig drift kan gründer Dan Hugo Marki Fuhlendorff i 2017 notere seg en omsetning på ca. tolv millioner kroner.
Så bra går det faktisk at næringslivsavisen Dagens Næringsliv høsten 2017 utropte Kino & AV Teknikk til gasellebedrift. Gasellene er Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter. En gaselle må ha minst doblet omsetningen på fire år, og tjene penger.
Dan Hugo Marki Fuhlendorff startet for seg selv i februar 2012. Sommeren 2012 ble hans bror Joakim Fuhlendorrf med i firmaet, og en tid etterpå også faren, Dan Fuhlendorff – en av landets mest erfarne innenfor kinotekniske installasjoner.
Allerede det første driftsåret, i 2012, rundet firmaet tre millioner i omsetning. I 2016 endte de på 10,1 millioner kroner.
– At vi øker såpass kraftig også i 2017 skyldes i stor grad at vi fikk jobben med å installere fire saler med Dolby Atmos hos Fredrikstad kino. Dette var en solid investering for kinoen og omsetningsmessig for oss. I 2017 var vi også med på 4DX-installasjonen hos Nordisk Film Kino Ringen som ble en solid post i regnskapet, forteller Hugo. Vi møter ham og broren på kontor- og lagerlokalene i Lier kommune utenfor Drammen.
– Jeg kunne ikke være med på Gaselleprisutdelingen. Men det var en hyggelig pris å få. Det underbygger det vi ser selv, at det går bedre og bedre!
– Hvordan rekker dere over alt, med bare tre ansatte?
– Det går stort sett greit, men det er klart det er noen ganger lang venetid, men det er på en måte min jobb å si nei eller at dette må vi utsette til kunder. Det er ikke det enkleste i verden, da man aldri ønsker å si nei.

Dan Hugo Marki Fuhlendorff foran kontor- og lagerlokalene til Kino & AV Teknikk i Lier kommune. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
– Videvox, nå Hjalmar Wilhelmsen, er noe mindre tilstede etter at de mistet mange ansatte. Har dere merket dette?
– Inndirekte medfører det sikkert litt omsetning for oss.
– Men det er fortsatt behov for mindre kinotekniske leverandører?
– Det er det selvfølgelig! Vår største kunde er uten tvil Nordisk Film Kino. Men man merker at mer av de daglige tingene som service, lydkontroll, lyssjekk og slikt tar de store kjedene «inhouse». Men det finnes mange kinosaler som ikke er med i de store kjedene. Likevel fokuserer vi nå ikke bare på kinoteknikk, men driver også mye med lysinstallasjoner hos andre type virksomheter. Det er viktig å ha flere bein å stå på og å se etter andre mulige inntektskilder.
– Hva med prispresset på anbudene?
– Vel, alle vil vinne og strekker seg lengre. Det er vanskelig, ikke bare for oss, men også for de som skal vurdere tilbudene. En ting er projektorer. Der er det i mye større grad enklere å veie en mot en annen, fordi du har konkrete verdier å gå utifra, med lumens, kontrast, fargerom. Men spesielt høyttalerere er det veldig vanskelig. Alle merkene leverer jo i et frekvensområde og lydtrykk man ønsker. Da blir det ofte, mistenker jeg, en subjektivt vurdering.
– Dere øker omsetningen. Har lønnsomheten fulgt etter?
– Vi har gjort noen investeringer, med en egen projektor til utleie og lydanlegg. Dette er en Sony 1515-projektor som stort sett står hos Rockefeller på Rock Cinema i Oslo, men som vi også tar med rundt på utekinoarrangementer og annet ved behov.
En annen fjær i hatten er at Europas største kinotekniske firma, Cinemanext, valgte Kino & AV Teknikk som samarbeidspartner på NOC-tjenester og utstyr til det norske markedet.
Facebook
RSS