
Under filmtreffet på Victoria Kino 10.–12. mars 2014 ble det avholdt Leverandørforum. Her presenterte firmaene JB Forlag (Kinomagasinet), Videvox, Unique Cinema Systems og CAPA nyheter. Kinomagasinet presenterer foredragene fortløpende. Først ut er CAPA.
Den nye konstituerte direktøren for Capa Norge, Ted Johansson, introduserte seg for bransjen under Leverandørforumet på siste filmtreff.
Ted Johansson er til daglig adm. direktør for SF Media AB i Stockholm, og vil tilbringe noen dager hver uke på Capas Oslo-kontor i en overgangsperiode, mens selskapet begynner jakten på en ny, fast ansatt adm. direktør.
Etter en kort introduksjon, overlot Johansson presentasjonen overfor bransjen til Ragnhild Fanuelsen (regionssjef) og Espen Strand Henriksen (Commercial Solutions Manager).
Ragnhild Fanuelsen startet med å si at det finnes ikke noe bedre enn å gå inn i en sal og bli underholdt.
– Jeg vil påstå at dette reflekteres hos Capa. Ja, vi er selgere – men vi er opptatt av kino og innholdet som vises. Vi snakker om kinofilmer hver eneste dag på jobb og vi vil få annonsørene til å dele den gode følelsen. Vi anerkjenner at vi ikke eier mediet, og selv om vi ikke er markedsleder vil vi fremstå som profesjonelle og dyktige. Capa ønsker å bli bedre kjent med dere, vi har samme agenda, vi ønsker flere på kino, sa hun, og viste frem dokumentasjon på folk har ikke noe imot reklame … på kino.
Espen Strand Henriksen fulgte opp med å slå fast at «vi vet nøyaktig hvor mange som opplever mediet, men vi vet ikke hvem de er».
I samarbeid med TNS Gallup har Capa benyttet seg av det de kaller Filmmonitoren. Her er det 1.500 respondenter som svarer nøyaktig.
Det er tre hovedmålgrupper for kinoreklame, ifølge Capa: Prime 25-50-åringer, ungdom og familie.
– Både annonsører og kinopublikum forventer mer enn kun reklamefilm. Også i kinosalen – uansett hvor sjarmerende reklamene er laget. Den dårlige nyheter er at 30 sekunders reklamespotten er ikke like store som tidligere. Fra å snakke til noen, skal man nå snakke med noen. Den gode nyheten er at vårt medie er bygget for å passe den nye verden. Kinoene har et fysisk bygg som har fantastisk innhold og kan spille på alle sansene, sa Capa-duoen.
Capa poengterte også at de jobber med å utvikle nye produkter – sampling, eventer og Fluxbox.
Facebook
RSS