
BARCELONA: Kioskkjeden Location og Norges nest største kinokjede, SF Kino, har inngått en avtale som varer ut 2018. Det innebærer også at Coca-Cola og deres ulike drikker fortsatt er det profilerte varemerket.
Det opplyste adm. direktør Oddvar Engan i Location og adm. direktør Ivar Halstvedt i SF Kino under et intervju med KINOMAGASINET onsdag 24. juni 2015, under kinobransjens storstevne, CineEurope i Barcelona.
– Det har vært en god prosess, med flittig bruk av kalkulatoren og telefonen! medgir Engan.
– Dette er faktisk første gang vi møtes etter at avtalen ble ferdigforhandlet og vi underskriver den derfor i dag. Location er veldig fornøyd med å samarbeide med SF Kino, som er en fremoverlent kjede. De lykkes bra nå på nykinoen på Sotra og Ski, legger han til.
Halstvedt sier at han synes det er moro at Location klarer å beholde sin relevans i en skiftende tid. Det er ulike grossistforhold i de ulike landene hvor morselskapet til SF Kino, Nordic Cinema Group (NCG), opererer.
Location hadde fått beskjed fra NCG om at kjeden etter 2016 selv ville stå for sine innkjøp av drikkevarer.
– Men totalpakken som Location klarte å gi oss var isolert sett en bedre «deal» for oss enn om vi skulle kjøpe drikkevarene selv for det norske markedet, forklarer Halstvedt.
Etter at Location mistet den faste avtalen med Nordisk Film Kino fra 1. januar 2015, var det essensielt at det trondheimsbaserte selskapet sikret seg en fast avtale med SF Kino for å sikre videre drift av selskapet. Og SF-avtalen er til å leve med.
– Det er gitt betingelser som begge parter er fornøyd med, sier Oddvar Engan i Location.
Aleksander Hedenstad, Senior Manager National & Key Accounts, i Coca-Cola Enterprises sier i en kommentar at han er veldig fornøyd med at avtalen mellom Location og SF Kino videreføres, og at Coca-Cola er meget tilfreds med løsningen som sikrer varemerket eksklusiv plass i kinokioskene som Location leverer til. Hedenstad sier at selskapet leverer direkte til Nordisk Film Kino.
I årene 1998–2012 var det Ringnes som hadde fast avtale med Location, og Pepsi var da den foretrukne coladrikken i kinokioskene.
– Vi styrer sortimentet i samarbeid med kjedene. Utfordringen er plassen, sier Engan.
– Jeg blir ofte kontaktet av folk som sier de har et fantastisk produkt. Kan vi teste det ut? Ja, sier jeg. Ta kontakt med Location. Er det interessante produkter har de ofte vært i sortimentet kort tid etterpå. Det har aldri vært et problem, sier Halstvedt.

Facebook
RSS