
KinoAlliansen (KA) er en forretningsallianse for kinobedrifter, dannet med det formål å fremforhandle forretningsavtaler og oppnå stordriftsfordeler for medlemmene. Alliansen ble etablert våren 2003 og som medlemmer i alliansen kan opptas frittstående, ikke kjedetilknyttede kinobedrifter med mer enn 30.000 besøk per år. Antall medlemmer og det kinobesøket de representerer, har vært relativt stabilt i de elleve årene Alliansen har eksistert og står nå for 15 % av det norske kinobesøket (1,78 mill. i 2013) noe som gjør Alliansen til den tredje største aktøren i Norge.
Geir Hammerø, Molde kino og Erik Jørgensen, Fram Kino Bodø var initiativtagerne til Alliansen og Hammerø var Alliansens første styreleder.
KA har utover kinoreklame oppnådd stordriftsfordeler gjennom andre større avtaler. Eksempler på slike avtaler er innkjøpsavtale om kjøp av lamper og filtre til kinomaskiner, lobbyreklame, avtale om opptrykk av billetter, innkjøpsavtale kioskvarer, billettformidling gjennom Filmweb.
I tillegg har KA et eget markedsråd som utformer ulike markedskampanjer som medlemmene kan gå sammen om å gjennomføre. KA er også representert ved filmleieforhandlinger.
Kinoalliansen består per 2015 av følgende kinoer: Bodø, Egersund, Elverum, Førde, Gjøvik, Hamar, Harstad, Karmøy, Kongsberg, Kongsvinger, Larvik, Lillehammer, Lørenskog, Mo i Rana, Molde, Mosjøen, Namsos, Porsgrunn, Sogndal, Steinkjer, Stord, Ullensaker, Voss og Årnes
Interessesammenslutningen KinoAlliansen (KA) og Media Direct Norge (MDN) har inngått en ny seksårig avtale om levering av kinoreklame.
– Det stemmer at vi har fornyet avtalen med Media Direct Norge, forteller styreleder Espen Jørgensen i KinoAlliansen til KINOMAGASINET.
Jørgensen er til daglig kinosjef på Hamar.
Media Direct Norge har inngått en avtale om levering av reklame for alle kinoene i Kinoalliansen frem til 31.12.2021.
KinoAlliansen (KA) er en forretningsallianse for kinobedrifter, dannet med det formål å fremforhandle forretningsavtaler og oppnå stordriftsfordeler for medlemmene. Alliansen ble etablert våren 2003 og som medlemmer i alliansen kan opptas frittstående, ikke kjedetilknyttede kinobedrifter med mer enn 30.000 besøk per år.
– Noe av hensikten da vi dannet KA var å få koordinert kinoreklame. Så vi har hatt en avtale hele tiden med MDN, sier Jørgensen.
– Var dere i dialog også med CAPA Kinoreklame?
– Ja, vi var i forhandlinger med begge. De leverte hvert sitt anbud. MDN hadde det beste tilbudet med hensyn til vilkårene vi fikk. Men det var ikke så stor forskjell i nivået, sier Jørgensen.
– Dette er en meget viktig avtale for MDN. Avtalen med KinoAlliansen vil være sentral i vår og våre eieres strategi for å opprettholde posisjonen som markedsleder i Norge på kinoreklame sier administrende direktør Bjørn Erling Ottersen i Media Direct Norge til KINOMAGASINET.
– Vi har samarbeidet meget godt med Kinoalliansen i snart ti år og gleder oss til å videreutvikle det gode samarbeidet i årene som kommer.

Facebook
RSS