• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

Leder

Ønsker bransjen et fagblad?

Ønsker bransjen et fagblad?
John Berge
23. september 2014

Kinomagasinet har nå drevet i halvannet år og responsen fra bransjen er god. Men vi trenger midler for å kunne overleve. Vil ditt firma hjelpe?

Siden våren 2013 har JB Forlag vist en norsk kinobransje hvordan et fagnettsted og fagblad kan virke samlende for alle aktører, både kinoer, leverandører og distributører.

Dette har vi gjort ved å være til enhver tid informative, rykende ferske og «på», og ved å ha et faglig solid journalistisk utgangspunkt, og dermed skape debatt og engasjement. I tillegg har vi vært opptatt av gode bilder, bra design og en helhetlig presentasjon.

Vi har reist land og strand rundt, fra Telemark, til Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansund, Ålesund, Molde, Bodø, Tromsø, Hamar og så videre. Ofte har lokale kinoer og kjeder gitt oss reisestipend. Hvordan skulle vi ellers hatt råd?

Vi var også heldige å få støtte fra flere store aktører, slik at vi fikk reist både til CinemaCon i Las Vegas (takket være Oslo Kino og Unique Cinema Systems), og til CineEurope (takket være Filmweb og Unique Cinema Systems).

Fra et helt uavhengig ståsted, leverer vi daglige bransjenyheter.

Ingen aktører, firma eller organisasjoner står bak Kinomagasinet, andre enn undertegnede.

Vi vet at produktet KINOMAGASINET var etterlyst og savnet.

Det er vi blitt fortalt både i forkant av etableringen og i ettertid.

Det er nok av medier som skriver om film. Men ingen, før Kinomagasinet, har tatt formidlingsleddet – kinobransjen – på slikt alvor og med et så bredt fokus.

Vi får også veldig mye positiv respons, i form av telefoner med tips og råd, og ikke minst tekstmeldinger og e-poster med gode artikkelforslag.

Vi har også hatt flere gode støttespillere siden starten, som har vært helt essensielle for å få prosjektet oppe og stå. Disse takker vi dypt!

Men dessverre er lønnsomheten altfor dårlig til at vi fremover kan legge ned den store ressursbruken vi til nå har brukt på prosjektet. Det kan ikke forsvares bedriftsøkonomisk. Våre lønnsomhetskrav er ikke mindre enn hos andre firma i samfunnet, og vi kan ikke drive rovdrift på vår arbeidskapasitet og engasjement uten å få igjen det vi mener vi både fortjener, og ikke minst behøver.

Flere av våre støttespillere kan heller ikke forplikte seg på samme nivå som før og tross positivitet og gode ord fra mange andre firma, vi kan ikke leve av ros alene. Disse firmaene må nå vise at de virkelig vil beholde dette nettstedet og den trykte utgaven av fagbladet.

Inntil vi får flere faste annonsører – og inntil kinoenes egen bransjeorganisasjon, Film & Kino, eventuelt vil foreta en vurdering på om de tjenester JB Forlag kan levere til kino- og videobransjen (vi driver også VIDEOMAGASINET.no) kan gis prosjekt eller driftsstøtte, er dette dessverre konsekvensen.

Man vet ikke hva man virkelig har, før man mister det.

Hvis bransjen virkelig ønsker et fagblad og fagnettsted, er tiden nå inne for handling.

Det er min innstendige oppfordring.

Jeg avrunder med noen nye sitater fra fornøyde lesere i bransjen:

«Kinomagasinet er med på å samle kinobransjen og opprettholde interessen for det vi driver med til daglig.»
André Jakumeit, regionsjef Nordisk Film Kino

«Jeg synes KINOMAGASINET er innmari flinke til å være veldig aktuelle. Dere er tett på ting som skjer i bransjen, hele tiden, også med et kritisk blikk på bransjen. KINOMAGASINET fungerer veldig godt som et uavhengig magasin. Alle magasiner har behov for et slikt magasin. Dere er godt orientert om det som skjer i bransjen. Jeg har bakgrunn for videobransjen hvor vi hadde et fagblad hele tiden. Jeg så hvilken betydning det hadde for bransjen med informasjonsutvikling og diskusjoner. Mitt inntrykk er at bransjen synes KM er kjempebra».
Steinar Johansen, KinoCity Drammen

«På KINOMAGASINET får jeg med meg nyheter fra hele bransjen, men også fra kollegaer. Det er ikke dårlig når jeg leser om det på KM, før jeg får vite det internt!»
Jarle Bjerkestrand, stedlig leder Nordisk Film Kino, Caroline Kino, Kristiansund

«KINOMAGASINET er alltid tidlig ute og tilstede der det skjer ting i bransjen!»
Bjørn Holum, arrangementsleiar, Herøy kommune

«Det er på KINOMAGASINET jeg orienterer meg om det skjer i kinobransje».
Oddvar Haug Jensen, daglig leder DX

«KINOMAGASINET er for meg som summen av Aftenposten og Se & Hør. Fakta og underholdning.»
Espen Raastad, kinodirektør, SF Kino Skien

«KINOMAGASINET gir oss ett innblikk i hva som rører seg i bransjen på daglig basis. Jeg leser Kinomagasinet hver dag.»
Jannik Wahlberg, regionsjef, Nordisk Film Kino

«KINOMAGASINET er et interessant og dagssaktuelt magasin, som er et velkomment tilskudd til norsk filmbransje.»
Frank L. Stavik, daglig leder i AS Fidalgo

«For første gang har vi et magasin som gir oss ferske nyheter fra hele bransjen. Det er også svært positivt at KINOMAGASINET synes å være tilstede, der kinoer og leverandører har sine arrangement, for å rapportere på direkten».
Egil Akselsen, administrerende direktør, Trondheim Kino Utvikling

«KINOMAGASINET er utrolig bra på ferske og relevante nyheter, og er flinke til å presentere en god balanse mellom film- og bransjestoff. Både mine kollegaer og jeg er daglig innom nettsiden for å få med oss siste nytt, og ofte blir artikler i KINOMAGASINET tema for friske og høylytte diskusjoner rundt lunsjbordet.»
Kim Skarning Andersen, kinodirektør, KinoSør

«Kinomagasinet er en viktig kanal å vise fram våre produkter til kinoene, god eksponering på nyhetsbrev til bransjen og nettside gir oss muligheten til å treffe våre kunder på en god måte. Vi er et lite firma med små midler og må bruke kanaler som informerer våre kunder direkte. KM er viktig for bransjen vår, hvor alle kan være tett på og oppdatere seg daglig hva som rører seg.».
Tommy Wikmark, Flavo

«Kinomagasinet er et viktig, informativt nyhetsorgan for vår bransje som jeg leser svært ofte. Godt med aktuelle oppdateringer fra bransjen som få andre medier fanger opp og dekker. Hyppigheten i nyhetene er viktige i en bransje som stadig er i endring. Men det hadde vært ønskelig at bransjeutgaven kunne kommet ut noe oftere.»
Øyvind Berge, Filmsjef, SF Norge

Relaterte saker
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
Leder
23. september 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte saker

Siste saker fra Leder

Du er ikke lat eller dum om du ser på Netflix

Christian Høkaas23. april 2019
Les mer

Øyenvitne til bransjeforandringer

John Berge2. januar 2016
Les mer

CinemaCon 2015: Ingen mørke skyer i sikte?

John Berge29. april 2015
Les mer

Netflix-effekten

John Berge30. september 2014
Les mer

Er det dyrt å gå på kino?

John Berge22. april 2014
Les mer

En stor norsk kinouke

John Berge9. desember 2013
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Veldig fornøyd med at 50 kinoer har booket film «som kan berge liv»
    FILMLANSERING10. januar 2023
  • Fortsatt kinoaktuelle Kampen om Narvik til topps hos Netflix
    VOD (KLIKKEFILM)26. januar 2023
  • Anmeldelse: Utama
    ANMELDELSE10. januar 2023
  • James Cameron om forskjellen på kino vs. hjemmekino
    REGISSØRINTERVJU30. januar 2023
  • Slik blir Marvel-året 2023
    FILMLANSERING7. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Er det dyrt å gå på kino?
Netflix-effekten