
Norsk filminstitutt (NFI) har lansert sine nye nettsider sommeren 2017. Det hele er tredje gang siden starten at http://www.nfi.no er laget.
Sidene gikk live allerede torsdag 29. juni 2017.
– Et stort prosjekt, fastslår Stine Helgeland, avdelingsdirektør for kommunikasjon, innsikt & internasjonale forhold hos Norsk filminstitutt (NFI), i en samtale med KINOMAGASINET.

Stine Helgeland, avdelingsdirektør for kommunikasjon, innsikt & internasjonale forhold hos Norsk filminstitutt (NFI). Foto: NFI.
Nettsideprosjektet ble lagt ut på anbud via Doffin, og oppdraget verdt 1,2 millioner kroner gitt til firmaet Netlife Research & Seeds.
– Formålet var å lage mer brukervennlige og brukerrettede sider, som er enklere å finne frem på og gir den informasjonen brukerne har behov for å få tak i, forteller Helgeland.
Det ble gjort et forprosjekt med intervjuer med et utvalg brukere om hva de gjorde på nettsidene. I god tid før relanseringen ble det også lagt ut en «popup spørreundersøkelse» på de gamle nettsidene, hvor det var frivillig å melde fra hva man mente om nettsidene og ønsket seg av de nye.
– Vi fant ut at det folk stort sett er ute etter er å søke tilskudd eller å se hvilke prosjekter som har fått tilskudd, og hva som skjer innen kurs og seminarer. Og det er en nettsiden folk ikke går inn på hvis de ike skal finne noe spesifikt, sier avdelingsdirektøren videre.

Norsk filminstitutts nettsider anno 2010.
– Den forrige varianten av siden var mer en nyhetsside, med en slags avisligende nyhetsformidling. Det var mye fokus på hva de ulike avdelingene gjorde. Men svært få aktivt oppsøker aktivt en nettside for nyheter, med mindre det er en nyhetsnettside, sier Helgeland.
Ifølge Web.archive.org gikk www.nfi.no live på nettet aller første gang i mars 1997. Senere det året kom en pressemelding kalt «Norsk filminstitutt satser på internett». Hvor mange varianter av www.nfi.no det har vært i årenes løp er det noe usikkerhet rundt, men det som er sikkert er at den forrige store revisjonen i system og design fant sted i 2010.
– Den gamle nettsiden var laget med en teknologi som ikke leverte til mobile enheter. Våre undersøkelser viste at majoriteten av de besøkende kom via nettbrett og telefoner, og interessant nok var over 90 prosent av de besøkende via en eller annen Apple-enhet. Så Mac-brukere er det mange av i denne bransjen!
– Med så mye tekst og bilder fra den gamle siden, og nye løsninger, har det vært en innfløkt prosess?
– Ja, det har vært veldig mye jobb, spesielt at vi skal ha inn alle tildelinger. Ambisjonen er at alle tildelinger fem år tilbake i tid skal kunne vises og søkes opp. Vi har også en ambisjon om å bruke klarspråk, en mer direkte språkbruk, fremfor et sterkt preget forvaltningsspråk som vi har hatt mye av tidligere.
Stine Helgeland mener «den store testen for siden» blir til første søknadsfrist over sommeren 2017. Da vil svært mange benyttet seg av de nye nettsidene.

Norsk filminstitutts nettsider anno 1997.
Det neste store prosjektet til Norsk filminstitutt innenfor digital strategi er å digitalisere alle tjenestene sine, og innebærer et nytt saksbehandlingssystem som kan håndtere alle tilskuddsordingene: fra arkiv, til konsulenter, til regnskap og utbetaling. I dag gjøres mye manuelt.
Dette systemet skal være klart innen utgangen av 2018. Det betyr at «Valborg», som systemet kalles skal skiftes ut og at http://minside.nfi.no også blir ny om halvannet år.
– Vi vil gjerne ha ris og ros med hensyn til de nye nettsidene. Slike nettsider aldri helt ferdige, fastslår Stine Helgeland i en sommersamtalen med kinobransjens fagblad.

Norsk filminstitutt logo.
Facebook
RSS