
Norske husstander betaler i gjennomsnitt 602 kroner per måned for TV- og strømmeinnhold.
Det kommer frem i Mediavisions nye analyse av det norske mediemarkedet.
Sammenlignet med tilsvarende periode i 2022 innebærer dette en vekst på tre prosent hittil i 2023.
Alt i alt er det i dag 70 prosent av de norske husstandene som har en betalt strømmetjeneste, og i gjennomsnitt betaler en strømmehusstand for 2,6 tjenester. Flest kunder har (ikke uventet) Netflix, etterfulgt av TV 2 Play.
Det som fremfor alt driver betalingsmarkedet i dag, er husstandenes store appetitt på strømmetjenester, det som også kalles «SVOD», heter det i en pressemelding.
Den gjennomsnittlige husstanden har i løpet av det siste året skaffet seg stadig flere strømmeabonnementer, noe som forklarer veksten snarere enn generelle prisøkninger. Det er også tydelig, i både Norge og resten av Norden, at strømmemarkedet i økende grad drives av operatørenes pakketilbud, såkalte «bundles», mener Mediavision.
Nordmenn har også den nordiske rekorden i gjennomsnittlig antall SVOD-abonnementer per husstand. Det er ingenting som tyder på at dette vil avta i løpet av de neste månedene. Tvert imot er det mange husstander som har planer om å skaffe seg enda flere tjenester, viser Mediavisions analyse av det norske mediemarkedet.
Sammenholdes husstandenes planer om å si opp (churn) med planene om å tegne nye abonnementer (anskaffelse), blir resultatet en fortsatt vekst i løpet av de neste tolv månedene. Dette til tross for en generelt svekket husstandsøkonomi, blant annet som følge av økte rentekostnader og generell inflasjon.
– Husstandenes økte appetitt på medier, og spesielt strømming, er fortsatt høy, sier Fredrik Liljeqvist, senioranalytiker i Mediavision.
– Dette ser vi i samtlige nordiske land, men husstander i Norge fortsetter å ligge på toppen. Det er også viktig å understreke at veksten i utgifter skyldes høyere etterspørsel fra flere husstander og for flere tjenester, og er altså ikke drevet av økte priser (ennå).
Facebook
RSS