
Kulturrådet bevilget 2. desember nye millioner gjennom stimuleringsordningen. Det er flere velkjente kinobransjefirma på tildelingslistene.
Nordisk Film Distribusjon AS fikk den største potten med 26 millioner kroner til kinovisninger i høst.
I alt er det gjort 127 nye vedtak om støtte på til sammen 61 millioner kroner i denne runden.
Nordisk Film Distribusjon AS søkte om 26 mill. kroner for visning av filme Den største forbrytelsen på alle kinoer i Norge, på tross av begrensningene i markedet, og fikk 19,4 mill. kroner. De søkte med samme begrunnelse om 8,1 kroner for Gledelig jul, og fikk innvilget i overkant av fem millioner kroner.
SF Norge fikk også penger, tilsammen 11,2 millioner korner for Børning 3 og Jul på Kutoppen. SF skrev i sin søknad:
«Børning 3 er oppfølgeren til publikumssuksessene Børning (380.000 solgte billetter) og Børning 2 (440.000 solgte billetter). Vårt nøkterne estimat for Børning 3 har hele tiden vært 500.000. Vår målgruppe er alle som så Børning 2 samt nye fans som har kommet til etter at 1 og 2 har vært vist på NRK. Da traileren ble lagt ut i juni nådde den 1.2 millioner og ble sett av 653.000. Filmen hadde premiere 14. oktober og blir vist på alle kinoer i Norge. Ordinære kinoer, bygdekinoer og kulturhus rundt om i landet har selv tatt initiativ til arrangementer med det lokale bilmiljøet og filmens samarbeidspartnere som har resultert i maksimalt tillatt billettsalg landet over.»
Status pr. 3. desember 2020 er at Børning 3 har solgt 279.170 kinobilletter og er årets nest mest sette film på norske kinoer.
Dette skrev SF videre:
«Jul på Kutoppen er oppfølgeren til publikumssuksessene Kutoppen (131.000 solgte billetter). Vårt estimat for Jul på Kutoppen har vært 180.000. Vår målgruppe er barn i alderen 3-6 år med foreldre og besteforeldre. Dette er en veldig bred målgruppe på over 650.000 personer. Filmen hadde premiere 6. november og ble vist på alle kinoer i Norge (minus noen som allerede var lokalt stengt). Vi har et planlagt samarbeid med Felleskjøpet hvor de stiller med traktor, grønn løper og pynt til kinoene. I tillegg skal Klara og Mosk reise rundt til utvalgte kinoer for å opptre med skuespillere fra Dyreparken.»
Status pr. 3. desember 2020 er at Jul på Kutoppen har solgt 57.954 kinobilletter og er årets 23. mest sette film på norske kinoer.
Andre søkere i kinobransjen i denne runden er ODEON kino Stavanger/Sandnes AS som søkte om 5,3 mill. kroner og fikk 5 mill. kroner.
Distributøren Selmer Media søkte om 2,4 mill. kroner og fikk 1,6 mill. kroner for kinolansering av barnefilmen Brillebjørn feirer jul. Denne hadde premiere 20. november og har pr. 3. desember 2020 et billettsalg på 14.390 stykker.
Facebook
RSS