
Målet er å bli blant de ti største kinokjedene i Europa. Med oppkjøpet av Oslo Kino sommeren 2013, har selskapet den styrke som skal til i forhandlingene med leverandører.
Det opplyser direktør John Amund Tønnes i Nordisk Film Biografer til Egmont-konsernets internblad Egmont Stories.
Her varsler han tøffere forhandlingsrunder med filmdistributørene om dagens filmleieavtaler.
– Vi vil gjerne benytte vår størrelse for å sikre at vi betaler en fair pris for blant annet filmene vi viser. Prisen skal avspeile den økende konkurransen og den store omsetningen som vi bidrar med til rettighetshaverne, sier Tønnes.
Han sikter til de mye tøffere konkurranseforholdene etter at digitaliseringen ble fullført, samt det faktum at Video on Demand (VOD) – også kalt klikkefilm – m.a.o. digitale filmtjenester, setter kinobransjen under press.
Oppkjøpet av Oslo Kino beskrives som «en av de større investeringer i Egmonts historie». Etter oppkjøpet ble kjeden nest størst i Norden med over 29.000 kinoseter og markedsledende i Danmark og Norge. På nordisk basis er SF Bio størst grunnet sin Sverige-dominans og sin posisjon i Norge og Finland. I Danmark har ikke Egmont-eide Nordisk Film lov til å kjøpe opp flere kinoer grunnet landets konkurranselovgivning.
I intervjuet med Egmont Stories understreker Tønnes at den største endringene etter oppkjøpet er en ny, nordisk ledelse, som ble innført fra august 2013.
– Målet for Nordisk Film Biografer er å bli blant de ti største kjeder i Europa, men i første omgang skal oppkjøpet av Oslo Kino fungerer og vokse innenfor de eksisterende rammer, sier Tønnes.
Facebook
RSS