
Det var åtte nye filmer på kino helgen 7.–9. august 2015, men det ble et umulig oppdrag å slå Tom Cruise.
Som beskrevet i denne artikkelen strever den store, nye Hollywood-filmen Fantastic Four med å finne sitt publikum. Men det gjør også norske filmer.
Fra før av er statistikken i 2015 bedrøvelig for norske filmer. Så bedrøvelig at bransjeorganisasjonen Film & Kino ikke engang nevner de norske filmene og deres besøk i en ny pressemelding om «kinosommeren 2015», hvor fokuset er på at besøket har økt 22,5 prosent fra samme periode i fjor (1. juni til 8. august).
Fantastic Four ble her til lands sett av nærmere 15.000 ila. åpningshelgen 07.–09. august, hvor ca. ti prosent av de besøkende valgte Dolby Atmos-versjonen. Den ble helgens tredje mest sette film, slått av seks uker «gamle» Minions (med 13.206 besøkende og over 400.000 totalt) og den nye Mission: Impossible (med 24.086 besøkende og 122.378 totalt på halvannen uke.)
Dryads – Girl’s Don’t Cry på sin side ble bare helgens tiende mest sette film.
FÅ OVER 10.000 BESØKENDE
Med unntak av Staying Alive (premiere 16.01.2015, med 82.182 besøkende) og Kvinner i for store herreskjorter (premiere 06.03.2015, med 22.385 besøkende), har ingen av årets nye norske filmer klart over 10.000 besøkende hittil i år.
Eksperimentet med norsk sommerfilm gikk pladask med Høvdinger (lansert 17.07.2015), som kun fikk 1.699 besøkende, til tross for at den fikk sjansen hos over 40 kinoer.
FIKK SJANSEN HOS OVER 70 KINOER
Og Dryads – Girl’s Don’t Cry (premiere: 07.08.2015) – hadde kun 1.835 besøkende i første helg. I tillegg til forhåndsvisninger, er det samlede besøkstallet kun på 3.183 personer. Filmen har – som Høvdinger – fått masse presseomtale og mye bedre kritikk enn Høvdinger.
Dessuten åpnet Dryads – Girl’s Don’t Cry på over 70 norske kinoer. Den fikk med andre ord alle muligheter til å bli sett.
GODE KRITIKKER
Aftenposten ga fem til Dryads – Girl’s Don’t Cry. Det samme gjorde KINOMAGASINET, mens både VG og NRK P3 ga fire.
— Det er synd at Dryads har så lavt besøk. Filmen er bra, målgruppen har fortsatt ferie og burde være klare for en film som dette. Da blir spørsmålet: Er det et umulig oppdrag å lansere en bred, norsk film utenom de store filmdistributørene? sier Jørgen Søderberg Jansen, kinosjef ved Fredrikstad Kino.
Han peker på at Mer Film hadde greie tall på Mot naturen (med litt over 20.000) og det samme hadde Curry Films Haram (med 21.000 besøkende), men å få det til i stor skale med en bredere, kommersiell film fungerer visst ikke, slår Søderberg Jansen fast.
TROR PÅ VEKST
Terez Hollo-Klausen er produsent for Dryads – Girl’s Don’t Cry. Hun tror filmen vil fange flere i ukene fremover.
– Dette er en film som trenger gå litt, da den gjør det godt via «word of mouth» og nå har jungeltelegrafen begynt å gå. Publikum er så begeistrede for filmen. Vi gleder oss til skolestart og fortsetter godt trøkk fremover også sånn at skoleungdommene får den med seg. Vi har fortsatt fine aktiviteter på gang. Til helgen spiller Dryads under Amandashowet, det gleder vi oss til.
«Dryads – Girls Don’t Cry er en velkomponert film med god musikk, fantastisk stemning og nydelig foto.» Det mente herværende nettsteds anmelder. Les KINOMAGASINETs anmeldelse her.
Facebook
RSS