
Fakta om Ravenheart International Film Festival
Ravenheart International Film Festival (RIFF) går av stabelen hos Vega Scene i Oslo fra 25. til 28. august 2022.
Tre filmentusiaster startet sin egen filmfestival i 2019, men så skjedde koronapandemien og samfunnsendringene. Men Ravenheart fortsetter, nå inne i sitt fjerde år.
Sjangerfilmfestivalen Ravenheart International Film Festival (RIFF) – i år med base på Vega Scene i Oslo – slår i 2022 til med to verdenspremierer, elleve europeiske premierer, 43 skandinaviske premierer og 35 norske premierer. Slett ikke verst for en filmfestival som drives av veldig lite annet en entusiasme, pågangsmot og kjærlighet for film.
Solen skinner over gamlebyen i hovedstaden da vi møter de tre unge mennene bak festivalen.
De er nettopp ferdig med enda et planleggingsmøte der programmet finslipes for festivalen går av stabelen i slutten av august 2022 på Vega Scene i Oslo.
Teamet bak Ravenheart-festivalen er Adam A. Losurdo (festivalsjef), Aladdin Alisic (koordinator) og Kay Olssen (kurator).
«Akkurat nå er det 100 kortfilmer og 17 langfilmer på programmet,» sier Aladdin Alisic, og mener at det er et meget sterkt program de har klart å sy sammen til 2022-festivalen.
«Ravenheart skal vise de beste sjangerfilmene akkurat nå,» fortsetter Adam A. Losurdo.
Hvordan oppsto tanken om Ravenheart, spør vi.
«Vi så vel at det ikke var noen sjangerfilm festival lenger i Oslo, og siden vi er filmskapere så ville vi showcase de gode filmene man ellers kanskje ikke ville få sett,» fortsetter Losurdo.
Det var i den sammenhengen at filmskaperen og filmviteren Kay Olssen kom med i bildet.
«Cinemateket i Oslo var også entusiastiske til ideen og støttet oss,» sier Olssen.
Fra 2019 vokste festivalen jevnt, men hovedsakelig via jungeltelegrafen. Så mye reklame hadde de ikke råd til. Årets festival holder til på Vega Scene siden Filmens hus, hvor Cinemateket har base, er under ombygging.

Slik så den første festivalplakaten, fra 2019, ut i breddeversjon.
– Hva skal til for at en film vises på Ravenheart?
Det blir litt diskusjon rundt bordet. Det er ikke bare én type film vises på Ravenheart, forstår vi fort,
«Den må ha et visst kommersielt tilsnitt. Men det kan ikke bli for kommersielt,» sier Losurdo.
«Men det kan veldig gjerne være indie eller amatørfilmer, også,» påpeker Alisic.
«Fellesnevneren er vel at uansett om det er en microshort eller en langfilm så må filmen ha kvalitet og verdi. Originalitet er et pluss. Vi ser etter den gode kinoopplevelsen, og noen ganger er det så enkelt at det koker ned til hva ville vi ha dratt for å se på kino,» sier Olssen.
– Og hva slags sjangre snakker vi om her?
– Skrekk, thrillere, mørke komedier, science fiction og fantasy, får vi til svar.

Three Thousand Years of Longing har fått norsk tittel: Tre tusen års lengsel.
Under årets Ravenheart-festival er en delikat balanse mellom det smale og det brede og klassikere og nyheter.
Filmer som The Thing, Bram Stokers Dracula, Event Horizon og Signs står på programmet siden de har henholdsvis 40, 30, 25 og 20 års-jubileum i år. Dessuten vises Friedrich Wilhelm Murnaus Nosferatu i kulturkirken Jakob i forbindelse med 100 års-jubileet for den filmen.
Av de nye filmene trekker de tre ravnehjertene frem norgespremieren på George Millers Three Thousand Years of Longing, samt Cop Secret – en Islandsk actionkomedie av det publikumsvennlige slaget der regien er ved Hannes Þór Halldórsson – landets tidligere landslagskeeper i fotball.
Andre råtips fra årets festival er Deadstream, en slags blanding av Evil Dead og Paranormal Activity – og Follow Her – en mørk historie om faren med sosiale medier. Dessuten vil Ravenheart ha sin kick-off visning i samarbeid med Forstyrret Filmsalong uken før festivalen. Her viser salongen den italienske skrekkmesteren Dario Argentos nyeste film, Dark Glasses, etter festivalens programintroduksjon.
Det har blitt enklere å få filmer til festivalen siden de har blitt mer kjent og anerkjent blant filmskapere og distributører.
«Man blir litt ydmyk når man får gode tilbakemeldinger fra filmskapere og publikum. Her om året sendte skaperen av The Descent og Dog Soldiers inn sin egen film, The Reckoning, til oss. Slikt blir man litt stolt av,» sier Alisic.
«Det vi ønsker oss er at folk tar ett kikk på programmet og kommer og ser noe de har lyst til å se. Vi ønsker jo å øke ravneflokken,» avslutter Losurdo smilende.
Facebook
RSS