• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

STATISTIKK

Noen funn fra Kinoundersøkelsen 2015

Ingar Johansen er Film & Kinos statistikkekspert. Han presenterte Kinoundersøkelsen 2015 under Den norske kinokonferansen 2015 i Drammen onsdag 11. november. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Noen funn fra Kinoundersøkelsen 2015
John Berge
18. november 2015

Kinoundersøkelsen 2015

• Kinobesøket holder seg stabilt. I 2015 som i 2009 er det rundt ti prosent som ser film på kino, ifølge Kinoundersøkelsen 2015.

• Ca. 70 prosent av befolkningen er på kino i løpet av ett år.

• Ifølge kinoundersøkelsen 2015 var det for seks år siden 26 prosent av de spurte som valgte Blu-ray eller DVD for å se på film og serier.

• Men i 2015 er det bare 11,6 prosent som velger et fysisk medium. Det er like mange som valgte nettbasert filmtitting i 2009.

• I 2015 velger snart 50 prosent av de spurte å se film via strømmetjenester, inkl. ulovlige.

Kinoundersøkelsen 2015 er laget i samarbeid med Norske Filmdistributørers forening og finnes også i trykt versjon i 500 eksemplarer.

Last ned rapporten som PDF her.

DRAMMEN: – Det er ingen enkel øvelse å finne ut hvordan folk ser film, sier rådgiver Ingar Johansen i bransjeorganisasjonen Film & Kino. Med Kinoundersøkelsen 2015 har man likevel forsøkt.

Johansen mener «folk har det i seg» – dette med at man vil gå på kino. Det er en av årsakene til at forbrukerne velger kino, tross nye medier, og visningsmetoder for film.

– De nye strømmetjeneste påvirker i hovedsak TV og fysisk video konsum, mens andelen som går på kino fra 2009 til 2015 er veldig stabil, rundt ti prosent, sier Johansen.

ANDRE TILBUD ER KONKURRENTEN

Mens det på 50-tallet var opp mot 35 millioner personer på kino i løpet av et år i Norge, er det nå jevnt ti til tolv millioner besøk. Historisk sett fikk besøket en knekk på 60-tallet da fjernsynet slo an og deretter nedgang på 80-tallet da videoformatene kom for fullt. Etter den tid har det kun vært små svigninger.

– Det er opplagt at konkurransen for kinoene kommer fra andre fritidstilbud. Jeg synes bransjen ikke bare skal være fokusert på at filmtitting på annet vis er konkurrenten, for ungdom er det mye mer annet som kino konkurrerer mot, sier Johansen.

86 % HAR LOKALKINO

Film & Kino-direktør Guttorm Petterson sier til KINOMAGASINET at han mener de viktigste funnene i rapporten er at 86 % av befolkningen har et kinotilbud i nærheten og at de fleste er fornøyd eller veldig fornøyd med sin lokale kino.

– Det tyder på at kino er en viktig kulturbærer, sier Petterson.

– Er det noe nytt og oppsiktsvekkende i undersøkelsen?

– Det nye er at kino holder seg stabiltt, på tross av at flere nå ser film på nettet i stedet for lineær TV og DVD og Blu-ray.

KINO ER FØRSTEVALGET

I undersøkelsen ble det spurt om «hvordan liker du best å se film?». Her svarte 47 % kino, 29 % nettbasert, 17 % TV og sju prosent Blu-ray og DVD.

– Er det høyt tall eller lavt tall for kinoene? At 53 % vil se hjemme, er det et kjempeproblem for kinoene? spurte Ingar Johansen.

Han la til:

– De som ser hjemme har da kino som andrevalg. Det er ikke slik at de ikke går på kino,.

Aldersgruppen som ser mest via nett er de mellom 20-29 år (50 % av de spurte), 15-19 år (42 % av de spurte) og 30-39 år (35 % av de spurte).

«DET SORTE HULLET»

Sorte hull finnes ikke bare i universet, men også kinobransjen. Det er nemlig et stort gap mellom filmene folk sier de vil se på kino og hvilke de faktisk får sett. Hele 85 prosent av de spurte sier at det ofte eller av og til ikke blir noe av det planlagte kinobesøket.

– Det er tusenvis av potensiell kinobesøk som suges ned i det sorte hullet og det er sårt å tenke på. Forklaringen på hvorfor folk ikke kommer seg avgårde er ofte travel hverdag. «Tidsklemmen». Men sannheten er mer brutal: kino er ikke en prioritert aktivitet, mener Johansen.

– Forventningene til det å gå på kino må være større enn sofakosen hjemme. Og når de kommer må opplevelsen overgå forvetningene og helst bedre, sa statistikeren videre.

Og nettopp kvaliteten på kinopplevelsen ble det også spurt om i undersøkelsen. Det som teller mest er bilde- og lydkvalitet, sittekomfort, renhold og at det er enkelt å bestille billetter og at filmutvalget er stort.

– Hvorfor fortrekkes det å se filmer hjemme enn fremfor kino? ble det spurt fra salen.

– Vi hadde ikke med spørsmål om det, men vi har sett svar på det i andre undersøkelser. Da svares det ofte at man kan hente seg mat hjemme, man kan avbryte filmen og man slipper å gå ut. Det er lettere å få til i hverdagen. Film hjemme har enda høyere tilgjengelighet. Men film på kino og hjemme er to forskjellige ting, så vi må se etter andre ting når vi skal konkurrere. Det er i alle fall klart at bransjen klarer ikke å lirke folk ut ved å si at det er bedre på kino, sa Johansen.

KINOMAGASINET.no © Rådgiver Ingar Johansen i Film & Kino under presentasjonen av Kinoundersøkelsen 2015. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Rådgiver Ingar Johansen i Film & Kino under presentasjonen av Kinoundersøkelsen 2015. Foto: John Berge Forsiden av Kinoundersøkelsen 2015.
Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
STATISTIKK
18. november 2015
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino

Siste saker fra STATISTIKK

Nå har denne norske krigsfilmen solgt uhorvelig mange kinobilletter

John Berge23. januar 2023
Les mer

Film & Kino-sjefen tror på enda bedre kinotider

John Berge3. januar 2023
Les mer

Nord-Norges kinogigant slo alle besøksrekorder

admin2. januar 2023
Les mer

Avatar: The Way of Water som ventet til topps

John Berge19. desember 2022
Les mer

Dårligere kinodag i 2022 enn 2021. Men ny Prøysen-filmatisering satte rekord.

John Berge8. november 2022
Les mer

Titina skamroses, men fikk en rolig kinoåpning

admin24. oktober 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Status for SPECTRE etter tre uker på kino
10.000 har sett Amerikareisa på én uke