
Noah
Regi: Darren Aronofsky
USA-premiere 28.03.2014.
Inntjening første helg i USA. 44 mill. dollar
Budsjett: 125 mill. dollar.
SF Kino-kjeden er ikke enig med United International Pictures (UIP) om leievilkårene for storfilmen Noah.
Dermed blir det norgespremiere 4. april uten at fire av SFs åtte kinoer er med, og det blir da heller ikke lansering av filmen i et av de mest «bibeltette» områdene i Norge.
Det melder Stavanger Aftenblad.
– Partene står steilt mot hverandre på grunn av en prinsipiell uenighet. Derfor får vi ikke vise Noah i Stavanger og Sandnes, noe vi sterkt beklager, sier kinodirektør Frode Nilsen til Stavanger Aftenblad.
Han forklarer til avisen at det ikke lenger er en årsavtale mellom SF Kino og UIP, og at det er enkeltforhandlinger, fra film til film.
Det er Stavanger, Sandnes, Sandvika og Lillestrøm som ikke går opp med Noah, opplyser Ivar Halstvedt overfor KM.
Kinoene i Tønsberg, Moss, Sarpsborg og Skien er ikke berørt.
– De fire minste går inn under Film & Kinos filmleieavtale med byråene. SF Kino forhandler for alle andre, unntatt Bergen, forteller Halstvedt til KM.
Han forklarer overfor KM dette om bakgrunnen for bruddet:
– UIP vil – som eneste byrå – prise filmleien etter hva de selv bruker i markedsmidler i lansering av filmene. Alle andre byråer priser i forhold til oppnådd besøk. Det er det eneste riktige.
Mens Oslo Kino stadig er uenig med Disney om leievilkårene, nå sist med den nye Tingeling-filmen og Captain America-filmen, er SF Kino ditto ofte i uenighet med UIP. Anchorman 2 ble heller ikke vist tidligere i vinter hos SF Kino, en annen film fra UIP.
Simen Rognerud, daglig leder av UIP, sier til Stavanger Aftenblad at partene var nær en avtale.
– Det handler om økonomi. Vi må vurdere hva det koster å lansere en film i et marked for å kunne gå break/even. Vi ble bare ikke enige om prisen, sier han videre.
Ivar Halstvedt, administrerende direktør i SF Kino AS, mener at uenigheten med UIP er av prinsipiell art, noe Rognerud avviser overfor avisen.
– Det distributøren UIP gjør nå, er å forlange en filmleie basert på hva de har investert i markedsføring av Noah og Anchorman 2. UIP er det eneste filmbyrået som innfører det nye prinsippet. Men vi kan ikke la oss diktere av Hollywood i fastsettelse av filmleie, sier Halstvedt i en kommentar til Stavanger Aftenblad.
Facebook
RSS