
– Vi er veldig glad for at saken har fått dette utfallet, sier Arild Kalkvik, leder i Norske Kinosjefers Forbund (NKF) og kinodirektør i Trondheim.
– Det er i tråd med de prinsippene vi ønsker skal ligge til grunn, og for at vi skal fortsette å investere flere hundre millioner i kinodrift hvert år, sier Kalkvik.
Fredag 5. september ble det klart at kveldens TV 2 Sumo-premieren av Jakten på Berlusconi stanses, og at kinoene likevel får vise filmen eksklusivt fra fredag 12. september.
Kalkvik poengterer at det er ikke primært er kinosjefene som yrkesgruppe som reagerer. Han mener TV 2 og Euforia Films ensidige referanse til «motstand fra kinosjefene» er misvisende. Det er eierne gjennom sine kinosjefer som reagerer.
– For eierne er det ikke en diskusjon om dette er en bra markedskampanje eller ikke for filmen, men i hvor stor grad vi skal tillate at det vi er lovt er eksklusivt vindu, forblir nettopp det.
– Var det en kardinaltabbe å ikke ha avklart dette fullstendig med hele kinobransjen?
– Ja, det kan man si. I det hele tatt hadde de kanskje ikke sett for seg så alvorlige konsekvenser for filmen. Vil du kalle noe for en kinofilm, da må det være en kinofilm. Da må den starte på kino. Jeg synes det er påfallende at TV 2 referer i markedsføringen til det som kinofilm. De bruker kvalitetsbegrepet kinofilm, men de vil vise den først. De ville at det skal være en film for VOD.
– Hva med TV 2s varsel om mindre investeringer i norsk film?
– Det ville være synd for hele film- og kinobransjen, men hvis det er slik at de ikke kan investere i norsk film, med mindre de får eget eksklusivt vindu, da får de begynne å lage TV-filmer, som Netflix. Det må de gjerne gjøre, men da må de ikke kalle det kinofilm.
Nestleder i NKF, Jørgen Søderberg Jansen, til daglig kinosjef i Fredrikstad, uttaler dette til KM:
– Det er veldig fint at man fant denne løsningen. Euforia har vist før at de tar tilbakemeldinger fra kinoene på alvor. Det jeg ikke liker er at TV 2 i pressemeldingen legger til en kommentar om at de må revurdere sin satsning på norsk film, det kan man vel nesten kalle barnslig.
Facebook
RSS