
De nye retningslinjene fra NATO er noe lederen for Norske kinosjefers forbund (NKF) er positiv til.
– Dette er ikke noe som forbundet har diskutert, verken i styret eller blant medlemmene, men umiddelbart ser dette ut som gode forslag!
Det sier Jørgen Søderberg Jansen i en kommentar til kinobransjens fagblad rundt forslagene fra NATO (National Association of Theater Owners), som blant innebærer et ønske overfor Hollywood-studioene om kortere trailere (maks to minutter) og at trailere ikke bør vises for kommende filmer, tidligere enn 150 dager før premieren. Reklamemateriell (standees, postere etc.) bør ikke settes frem i lobbyområdene mer enn 120 dager i forkant av premieren.
At dette er relevante utfordringer også på det norske kinomarkedet, er noe Søderberg Jansen er enig i.
– Man kan sikkert diskutere detaljene i NATO-forslagene, men å ha et sett av retningslinjer er lurt. Og at det er lurt å ha kortere trailere er jeg helt enig i. Det er bedre for oss å vise to trailere på halvannet minutt, enn én trailer på tre minutter. Dessuten gir lange trailere ofte bort alt for mye av handlingen, mener lederen for NKF.
Han roser bl.a. UIP mht trailerlengde og mener dette filmbyrået har vært flinke til å ha korte trailere. (De har filmer fra hhv. Paramount og Universal. Red. anm.)
– Det er også interessant å diskutere hvor tidlig det er for tidlig å slippe trailere og plakater. Det er bl.a. en del barnefilm som har sluppet trailere nærmere et år i forveien, og barn er ikke alltid særlig tålmodige. Hvis de ser traileren og reagerer med «Den vil jeg se!», slik de skal reagere, er det leit når foreldrene må si «Den kommer ikke før om et halvt år». Samtidig tar disse retningslinjene også høyde for at det i blant kan gjøres avvik, og det er også fornuftig.
Jørgen Søderberg Jansen sier han håper at den norske bransjen, i lys av de nye NATO-forslagene, også tar diskusjonen rundt dette.
Facebook
RSS