
17 år etter at de første planene begynte å bli formet forlater Nicolai Martens (55) kinokioskkjeden Location.
Styreleder i Location Norway AS, Egil Magne Akselsen, forteller til KM at det «er et naturlig skifte grunnet store endringer i selskapet det siste året, fra å drive mange kiosker, til kun å ha franchise.»
– Da blir fokuset noe annet og mer rettet mot innkjøp og salgstøtte, og ikke merkevarebygging. Vi har hatt over 15 år suksessfulle år sammen, og det blir ikke noe ledervakum med at Oddvar Engan overtar som leder. Han har lang erfaring fra dagligvarebransjen, forteller Akselsen.
ENDRINGENE
– Var det selskapets store endring som ble utslagsgivende?
KM retter spørsmålet til Nicolai Martens.
– Ja, Location blir nå et mer innkjøpsbasert selskap, mens min interesse er markedsføring og merkevarebygging. Nå er det mer det å se på innkjøpsordninger og tilrettelegge for bransjen, i stedet for å bygge opp. Det blir en bedre løsning med en fra dagligvarehandel som kan å jobbe med kunder og leverandørene. Jeg føler at det kanskje ikke er riktig å lede det videre, sier Martens åpenhjertig.
1997 begynte planleggingen av Location og i 1998 var de i gang. Høsten 2013 feiret de 15-årsjubileum med stor fest i Trondheim.
55-årige Martens reflekterer nå over at man blir ikke yngre med årene.
– Drøyer man det blir man ikke mer attraktiv på jobbmarkedet. Nå skal jeg tenke meg litt om. Jeg har engasjert meg litt i lokal matproduksjon. Men jeg har ikke noe klart ennå, og nei – jeg skal ikke bygge opp noe alternativt konsept til Location.
TILBAKEBLIKK
– Hva ser du med mest glede tilbake på?
– Location endret kinokioskbransjen og økte inntjeningen dramatisk for kinoene, spesielt etter at vi overtok Freia i 2007. Det var milepælen. Det var David mot Goliat, og etter det ble det virkelig svong i sakene. Vi økte fra en til 94 kiosker på det meste. fVi har satt standarden på «concession», som vi er alene om i dag. Location-konseptet har vært og er unikt, og vi har gode relasjoner til bransjen.
– Men nå får Location konkurranse, med en nytt eget konsept fra Oslo Kino som forlater Location ved årskiftet?
– Det gjør det. De store forandringene det siste året har vi selv også initiert, nemlig at kinoene selv skulle ta over kioskdriften, som modul/franchise, og kombinere billettsalg og kiosk. Det var ikke regningsvarende å ha eget personale på de små kinoene, så det startet vi med tidlig. Så begynte vi med de store kinoene. Jeg tror mye vil skje i årene fremover. Det er om å gjøre å være god på sortiment og hvordan kioskene skal se ut. Vi har brukt mye tid og penger på å skille kinokiosken fra gatekioskene, Mix og Narvesen og slike. Vi har kioskpriser. Da må vi ha topp service og spennende innredninger. Det skal være en av årsakene til at man vil gå på kino. Salget øker i slike eventyrkiosker. Folk trives og det er en positiv stemning. Dette er det viktig å holde på, slik at vi ikke er en maskin hvor folk skal måkes gjennom. Men den kiosken vi laget i 1998, kunne stått på Maihuagen i dag.
Facebook
RSS