• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Fabelmans
    • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    • Anmeldelse: Munch
    • Sært, spesielt og superbra: The Banshees of Inisherin
    • Anmeldelse: Babylon
  • KINOBRANSJEN
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
    • Filmweb har rundet 25 år. Her er historien om dette unike norske nettstedet.
    • Er over kneika, men fortsatt utfordrende
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINOLEVERANDØR

Nicolai Martens forlater Location

Administrerende direktør Nicolai Martens i Location slutter i selskapet. Her inne i den ombygde kinokiosken ved Bergen Kino. Foto: John Berge, KINOMAGASINET. ©
Nicolai Martens forlater Location
John Berge
25. august 2014

17 år etter at de første planene begynte å bli formet forlater Nicolai Martens (55) kinokioskkjeden Location.

Styreleder i Location Norway AS, Egil Magne Akselsen, forteller til KM at det «er et naturlig skifte grunnet store endringer i selskapet det siste året, fra å drive mange kiosker, til kun å ha franchise.»

– Da blir fokuset noe annet og mer rettet mot innkjøp og salgstøtte, og ikke merkevarebygging. Vi har hatt over 15 år suksessfulle år sammen, og det blir ikke noe ledervakum med at Oddvar Engan overtar som leder. Han har lang erfaring fra dagligvarebransjen, forteller Akselsen.

ENDRINGENE

– Var det selskapets store endring som ble utslagsgivende?

KM retter spørsmålet til Nicolai Martens.

– Ja, Location blir nå et mer innkjøpsbasert selskap, mens min interesse er markedsføring og merkevarebygging. Nå er det mer det å se på innkjøpsordninger og tilrettelegge for bransjen, i stedet for å bygge opp. Det blir en bedre løsning med en fra dagligvarehandel som kan å jobbe med kunder og leverandørene. Jeg føler at det kanskje ikke er riktig å lede det videre, sier Martens åpenhjertig.

1997 begynte planleggingen av Location og i 1998 var de i gang. Høsten 2013 feiret de 15-årsjubileum med stor fest i Trondheim.

55-årige Martens reflekterer nå over at man blir ikke yngre med årene.

– Drøyer man det blir man ikke mer attraktiv på jobbmarkedet. Nå skal jeg tenke meg litt om. Jeg har engasjert meg litt i lokal matproduksjon. Men jeg har ikke noe klart ennå, og nei – jeg skal ikke bygge opp noe alternativt konsept til Location.

TILBAKEBLIKK

– Hva ser du med mest glede tilbake på?

– Location endret kinokioskbransjen og økte inntjeningen dramatisk for kinoene, spesielt etter at vi overtok Freia i 2007. Det var milepælen. Det var David mot Goliat, og etter det ble det virkelig svong i sakene. Vi økte fra en til 94 kiosker på det meste. fVi har satt standarden på «concession», som vi er alene om i dag. Location-konseptet har vært og er unikt, og vi har gode relasjoner til bransjen.

– Men nå får Location konkurranse, med en nytt eget konsept fra Oslo Kino som forlater Location ved årskiftet?

– Det gjør det. De store forandringene det siste året har vi selv også initiert, nemlig at kinoene selv skulle ta over kioskdriften, som modul/franchise, og kombinere billettsalg og kiosk. Det var ikke regningsvarende å ha eget personale på de små kinoene, så det startet vi med tidlig. Så begynte vi med de store kinoene. Jeg tror mye vil skje i årene fremover. Det er om å gjøre å være god på sortiment og hvordan kioskene skal se ut. Vi har brukt mye tid og penger på å skille kinokiosken fra gatekioskene, Mix og Narvesen og slike. Vi har kioskpriser. Da må vi ha topp service og spennende innredninger. Det skal være en av årsakene til at man vil gå på kino. Salget øker i slike eventyrkiosker. Folk trives og det er en positiv stemning. Dette er det viktig å holde på, slik at vi ikke er en maskin hvor folk skal måkes gjennom. Men den kiosken vi laget i 1998, kunne stått på Maihuagen i dag.

Relaterte sakerKino
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINOLEVERANDØR
25. august 2014
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerKino
  • Oslo Kino bryter med Location 24.05.2014
  • Location oppsummerer 2013 05.01.2014
  • Location: 20 millioner i utbytte siste tre år 09.11.2013
  • Locations markedssjef: «Kinoene må tenke nytt» 08.10.2013
  • Location jobber med fremtidens kino 18.08.2013
  • Fremtidens kino: Råvareprosjektet 03.12.2013
  • Fremtidens kino: Nye inntektskilder 30.11.2013
  • Fremtidens kino prisutdeling 2013 20.11.2013
  • Fremtidens kino med nettkjenning 19.11.2013
  • Dette er Fremtidens Kino 30.09.2013
  • Trondheim driver kiosken selv 07.07.2014
  • Popcorn og snacks utgjør halve kioskomsetningen 07.03.2014
  • Oppfordrer til snacksduell 27.10.2013

Siste saker fra KINOLEVERANDØR

Nei takk til mer kinoreklame i 2022

admin20. oktober 2022
Les mer

Generasjonsskifte hos Sundlings

John Berge31. mai 2021
Les mer

Skeie satser på luksustrenden

John Berge26. mai 2021
Les mer

Store endringer hos DX

John Berge14. mai 2021
Les mer

Kinoteknisk selskap skylder ca. to millioner kroner. Begjært konkurs av Skatteetaten

John Berge21. april 2021
Les mer

Terje tror på bedre tider for kinobransjen

John Berge29. januar 2021
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Katrine Wang Svendsen,Matias Kjølstad, Magnus Meling.

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

Siste nyheter

  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Trailer: Evil Dead Rise
    TRAILER5. januar 2023
  • Anmeldelse: La elva leve
    ANMELDELSE16. januar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: The Fabelmans
    ANMELDELSE3. februar 2023
  • LA ELVA LEVE – fakta eller fiksjon?
    REGISSØRINTERVJU3. februar 2023
  • Skuffende, svak og lite fengende thriller: Knock at the Cabin
    ANMELDELSE1. februar 2023
  • Anmeldelse: Munch
    ANMELDELSE31. januar 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Videvox samlet kinobransjen til minimesse
Status for Unique Cinema Systems