
– Jeg må være ærlig å si at vi trodde vi skulle miste mer besøk enn det vi har gjort, så markedet i Oslo har utvidet seg, som er gledelig for alle parter.
Det sa administrerende direktør Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino (NFK) under et kinobransjeseminar under Den norske filmfestivalen 2018, søndag 19. august.
Temaet var hvordan kinomarkedet i Oslo er endret etter at ODEON Oslo (tidligere SF Kino) startet sitt 14-sals kinosenter på Storo i hovedstaden, 22. mars 2018.
Over natten ble det 41 saler i byen, og antall seter økte fra 5.300 til 7.000.

Fra venstre: ODEON-direktør Ivar Halstvedt, NFK-direktør Jannicke Haugen og SF Studios Atle Ellingsen. Foto: Sigurd Moe Hetland. ©
En tentativ undersøkelse utført av Terje Gaustad og Øyvind Torp fra BI viser at ODEON Oslo i perioden 22.03.–30.07.2018 viser 85 prosent av filmene som Nordisk Film Kino viser på sine sju kinoer. Antall visninger er økt med 50 prosent.

Terje Gaustad fra BI ledet hele seansen. Foto: KINOMAGASINET.no ©
Jannicke Haugen sa at det «alltid er morsomt med konkurranse».
– Det er spennende fordi det gir et annet gir, det gir en annen energi, men det koster penger å få en konkurrent. Vi ser at gjestene våre i Oslo er mottakelig for det nye som kommer, IMAX er nå verdens beste, 4DX-salen vår er også verdens beste. Lille Oslo er på kinoverdenskartet med nye formater, sa Haugen.
Og la til:
– Det er morsomt at vi har fått det formatet (IMAX. Red. anm.)

Administrerende direktør Jannicke Haugen under sin tale til pressen på Colosseum kino onsdag 27. september 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Hun medgikk også at NFK drømmer om et stort kinobygg slik ODEON har.
– Det er alltid et ønske å ha et så flott kinobygg som ODEON har, hvor alt er samlet alt i et hus. Det noe vi ønsker oss på sikt i Oslo. Jeg ønsker meg et kinohus til, men samtidig er jeg takknemlig for å ha flere kinohus med ulik profil.
ODEON-direktør Ivar Halstvedt kom med et hjertesukk overfor alle som drev svartmaling om hvor ille det skulle bli når de kommersielle skulle drive kino og overta fra kommunal kinodrift.
– Mange har ment mye om hvordan dette vil gå, når kommunale kinoer ble solgt til kommersielle. Hvor er alle de som skrev mye om dette de siste 20 årene? Det er ingen som skriver om hvordan det ble. Det var mye propaganda, men så ble det stille. Det synes jeg er synd. Det skulle vært skrevet mye mer om det som skjer i kino-Norge, at flere filmer får visingsflater, sa Halstvedt.
Oslo hadde underkapasitet i antall kinosaler i forhold til innbyggertallet i sammenlignbare byer. Atle Ellingsen fra SF Studios sa i den anledning at «det alltid er positivt med flere saler, da mesteparten av innspillingen skjer de tre-fire første ukene, så for å ta ut potensialet trenger du så mange saler som mulig.» At Bergen får flere nye kinoer ble nevnt.
– Jeg skulle gjerne sett mer konkurranse i Trondheim og andre store byer, sa Ellingsen.

Tilhørere til foredraget. Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Øyvind Torp og Terje Gaustad fra BI. Foto: Sigurd Moe Hetland. ©

Ivar Halstvedt, administrerende direktør i SF Kino/ODEON, under presseomvisningen på nykinoen torsdag 22. mars 2018. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
En representant fra Norsk filminstitutt lurte på om også ODEON vil begynne med storslagne premierer. Til det svarte Halstvedt:
– Det er er distributører og produsenter som bestemmer det. Vil de ha den røde løper hos NFK, så får de oppmerksomheten der. Men vi vil gjerne ha arrangementer, vi. Vi er nykommer, så de som holder majoriteten vil ikke slippe andre til, hvis de kan unngå det. «That’s the name of the game.» Men vi har et kinoanlegg i særklasse, et av verdens flotteste, ikke bare for å skryte – for noen som har sagt det til meg. Med god plass til mottakelse og fest, og det fortrenger ikke all verden av andre visninger. Vi har fasilitetene, så er det opp til produsenter og distributører om de vil komme til oss og ha arrangement, sa Ivar Halstvedt.
Både Halstvedt og Haugen tror kinohøsten 2019 blir bra, hvor man kan ta igjen en del av det tapte grunnet den labre kinosommeren, og de lovte begge å trappe opp markedsføringen.

Fra paneldebatten under et kinobransjeseminar under Den norske filmfestivalen 2018, søndag 19. august. Foto: KINOMAGASINET.no ©
LES OGSÅ DENNE SAKEN FRA SEMINARET:
KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2018 takket være støtte fra Den norske filmfestivalen, Edda kino og Skeie.
Facebook
RSS