• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
    • Anmeldelse: The Mandalorian: sesong 3 – episode 1: The Apostate
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

CINEMACON

NFI-Olsen ville valgt Dolby Cinema

Einar Jakobsen (teknisk ansvarlig hos Bergen kino) og Jan Eberholst Olsen (kinoteknisk ansvarlig hos Norsk filminstitutt) under CinemaCon 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no
NFI-Olsen ville valgt Dolby Cinema
John Berge
3. april 2017

CinemaCon 2017

CinemaCon 2017 ble arrangert av The National Association of Theatre Owners (NATO). Messen startet opp i 2011 og etterfulgte gamle Showest. Det er deltakere fra mer enn 80 land. Messen er verdens største innenfor kinobransjen.

Det var som vanlig storslagne presentasjoner fra de ulike studioene mens messen pågikk, i Colosseum-salen på Caesar’s Palace i Las Vegas, Nevada i USA. I tillegg til frokostmøter, lunsjer, middager, fester og to messehaller fylt av hhv. kinoteknisk utstyr og godteri.

Messen foregikk i 2017 fra mandag 27. til torsdag 30. mars.

KINOMAGASINET dekket CinemaCon for fjerde år på rad. I år takket være støtte fra Sundlings.

LAS VEGAS: – Skulle jeg valgt et premium system, ville jeg valgt Dolby Cinema, sier kinoteknisk ansvarlig hos Norsk filminstitutt, Jan Eberholst Olsen.

Kinobransjens fagblad møtte Jan Eberholst Olsen og hans følgesvenn, Einar Jakobsen – teknisk ansvarlig hos Bergen kino – i messehallene på CinemaCon 2017.

Einar Jakobsen (teknisk ansvarlig hos Bergen kino) og Jan Eberholst Olsen (kinoteknisk ansvarlig hos Norsk filminstitutt) under CinemaCon 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no

De to kollegaene er tilbake på messen for å få med seg siste nytt innenfor kinoteknologi, og var de eneste norske kinoansatte med nettopp dette fagfeltet på årets messe.

I forkant av CinemaCon var han også med en norsk delegasjon – i regi av European Digital Cinema Forum – på en rundtur i Los Angeles.

– Hva er du mest begeistret over å ha sett?

– Flere ting. Jeg liker godt Eclair Color-systemet, som jeg gjerne kunne tenke meg å fått til en demonstrasjon av i Norge. Eclair Color gir High Dynamic Range fra en oppjustert DCP, og viser filmen i 30 foot lambert, som bare Sonys 515-projektor kan gi med kontrastforholdet 8000:1.

Ymagis lanserer EclairColor

– Jeg fikk se Dolby Cinema hos Dolbys prøvekino i Los Angeles. Og vi så det samme under studiopresentasjonene i Caesars Palaces Colossum-sal, med Dolby Vision-projektor. Svart er svart, selv med masse strølys, selv med lamper og ikke ideelt kinolys i salen. Wow! sier jeg bare!

Lanserer Dolby Cinema

Nordisk Film Kino vurderer Dolby Cinema

Dolby Cinema i Norden innen 2018

– Hva synes du om Samsungs og Sonys LED-skjermer?

– Begge var sinnsykt imponerende. Det er jo i praksis en stor TV. For NFIs vedkommende ser jeg nesten for meg i fremtiden at vi har en egen sal bare for dettte. Systemet må være interessant for helt nye kinoer, hvor man da ikke trenger maskinrom og kan få et helt nytt kinodesign, mener Eberholst Olsen.

Nå kommer kinoskjermene

– Hva med Barcos ESCAPE, med tre kinolerreter?

– Det er tredje gang jeg ser det demonstrert nå. Slik jeg ser det er dette bare tull. Refleksjonene fra de to sideveggene ødelegger kontrasten og fargene på midtskjermen, alt reflekterer på hverandre.

Wesley Snipes gir Barcos ESCAPE et løft

– Hvor viktig er det for deg og din arbeidsgiver å være tilstede på CinemaCon?

– Dette er det viktigste stedet å være. Hvor går vi som bransje fremover? For å henge med i en industri som endrer seg er det viktig å være med på en slik messe. For NFI, som også driver med analog filmvisning, er det også et treffsted for den delen av bransjen som f.eks. har reservedeler for kinomaskiner vi fortsatt bruker.

Jan Eberholst Olsen beskriver CinemaCon som en mer nyttig messe enn f.eks. europeiske CineEurope.

Einar Jakobsen (teknisk ansvarlig hos Bergen kino) og Jan Eberholst Olsen (kinoteknisk ansvarlig hos Norsk filminstitutt) under CinemaCon 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no

Einar Jakobsen fra Bergen kino sier at han også ble imponert over LED-modulskjermene til Sony og Samsung, og Dolby Cinema-salen.

Noe som opptar Jakobsen er High Dynamic Range (HDR).

– Bransjen mangler en ny standard for HDR – det er et stort problem.

De to tekniske ansvarlige ble spesielt imponert over å se klipp fra The Revenant med full oppløsning, slik det er filmet: 4K 3D, HDR og 120 bilder i sekundet.

– Det er klart det er ønskelig med mer 4K-innhold, men etter det vi fikk vite av Sony i Los Angeles er det filmskaperne som bestemmer.

Einar Jakobsen (teknisk ansvarlig hos Bergen kino) og Knut Hannevig (IT-ansvarlig hos Bergen kino) under CinemaCon 2017. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
CINEMACON
3. april 2017
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Kinobransjen fornøyd med NFI 25.08.2016
  • Stadig bedre komfort hos Bergen Kino 20.09.2015
  • Tidligere NFI-sjef kritisk til NFI-tildelingene 10.07.2015
  • Ingen «Sotra-effekt» for Bergen Kino 06.07.2015
  • Bergen Kino: «Sotra ga ingen effekt» 26.05.2015

Siste saker fra CINEMACON

CinemaCon: MPA og Neon

Runar Lien4. mai 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Lionsgate

John Berge2. mai 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Walt Disney Pictures

Runar Lien29. april 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Paramount Pictures

John Berge29. april 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Universal Pictures

Runar Lien28. april 2022
Les mer

CinemaCon 2022: Warner Bros. Pictures Studio

Runar Lien27. april 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival animasjon eventyr krim

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • Pur film-magi fra Sam: Empire of Light
    ANMELDELSE20. februar 2023
  • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Focus Features – CinemaCon 2017
Strikkekino også i Molde