
Når film- og kinobransjen samles til spillefilmkonvent for å diskutere dagsaktuelle tema som berører norsk filmpolitikk, skjer det uten at pressen får være tilstede.
KM ønsket å dekke arrangementet, men fikk nei. KM er også forespurt fra aktører i kinobransjen om vi kan dekke konventet.
Men ingen presse får være tilstede, var beskjeden.
– Alle konventene vi arrangerer bruker å være stengt for presse. Dette er samlinger først og fremst for bransjen – der man deler erfaringer med hverandre, er forklaringen Nedin Mutic, rådgiver hos NFI:LAB, gir overfor KINOMAGASINET.
Det er tredje gang at Norsk filminstitutts NFI:LAB arrangerer Spillefilmkonventet. Stadig flere i bransjen oppdager arrangementet. Fra 60 deltakere i 2012 (som foregikk i Asker), til ca 100 i 2013 (på Lysebu), er det ventet ca 130 deltakere til arrangementstedet Comfort Hotel Union Brygge i Drammen fra torsdag 13. til fredag 14. november 2014.
– Vi har mange aktuelle tema, og det mest fokuserer på bransjeutviklingstiltak, forteller Nedin Mutic.
Seksjonssjef Utvikling i NFI, Elin Erichsen, skriver på NFIs egen nettside at temaet for årets spillefilmkonvent er forventninger vs. erfaringer.
Og programmet og hva som skal skje er ikke hemmelig. I etterkant av fjorårets konvent ble det også lagt ut flere referat, og videointervjuer med deltakerne, men utført av NFI.
«Programmet er spennende for hele bransjen; fra forfattere til regissører, produsenter, distributører og kinosjefer. Bli med på spillefilmbransjens viktigste møteplass for faglig inspirasjon og sosialt samvær», heter det videre.
Blant foredragene og debattene finner man en analyse av lanseringene av filmer som Beatles, Kraftidioten, Flukt, Jakten på Berlusconi, Død snø 2 og Uskyld. Hva var forventningene til disse prosjektene, og hvorfor ble de ikke innfridd? Hvordan startet prosjektene og hvilke filmer ble de til? Hva skjedde underveis?
Stine Helgeland, direktør for Lanseringsavdelingen i Norsk filminstitutt, holder hoff fredag og skal redegjøre for hvordan endringene i markedet påvirker den norske bransjen og norsk films mulighet til å opprettholde sin posisjon nasjonalt og internasjonalt. Dette blir en gjennomgang av markedssituasjonen for norsk film og de muligheter og utfordringer norsk film står overfor.
Det blir også paneldebatt: Utfordringer og muligheter med et marked i endring. Hvordan forholder markedsaktørene seg til endringene i markedet og publikums endrete seervaner? Panel: Ivar Halstvedt (SF), Morten Christoffersen (Nordisk Film Distribusjon), Kjetil Omberg (produsent/distributør), med flere.
Et annet høyaktuelt tema blir filmskapernes ambisjoner for spillefilmen i et endret marked: Hvilke filmer skal vi lage? Hvordan skal filmene våre nå publikum? Panel bestående av fire filmskapere (produsent, regissør, manusforfatter).
Facebook
RSS