
Kjersti Mo peker på mangelen av store publikumsvinnere som en mulig årsak.
– Vi vil selvfølgelig helst ha slike filmer hvert år. Det var «Skjelvet» som gjorde det store utslaget i 2018, og gjorde det spektakulært, på flere vis. I 2019 kom det relativt få norske filmer på kino, og det var bare seks filmer på vårparten og en opphopning på høsten. Det kan også ha slått ut, legger hun til.

Kjersti Mo er ny direktør i Norsk filminstitutt. Foto: Birgit Solhaug. Montasje: Per Mork, KINOMAGASINET.no
Markedsandelen var på 18,4 prosent i 2019.
Hun sier videre at fjorårets andel imidlertid var høyere enn den i 2017, og at andelen har vært relativt stabil rundt 20 prosent de siste ti årene.
Til sammen hadde kinoene om lag 11,3 millioner besøkende i 2019, omtrent en million færre enn året før. Det er det laveste besøkstallet siden 2014. (NTB)
Les også KINOMAGASINETs saker fra 2. januar 2020:
http://www.kinomagasinet.no/artikkel/dette-ble-de-mest-sette-filmene-pa-norske-kinoer-i-2019/
Facebook
RSS