
Den norske filmfestivalen 2017
KINOMAGASINET dekker Den norske filmfestivalen 2017 takket være reisestøtte fra Den norske filmfestivalen og Kultur og festivalutvikling KF i Haugesund (Edda kino.).
HAUGESUND: Morten Christoffersen, direktør i Nordisk Film Distribusjon (NFD), vil at kinoene skal si nei til flere filmer og ja til å vise suksessene lengre.
– Ofte føler vi at filmene ikke får spilt ut potensialet, da det ikke er plass nok i kinosalene, sa han under en debatt under Den norske filmfestivalen 2017 i Haugesund,
Christoffersen mener enkelte kinoer må prioritere bedre, spesielt de små- og mellomstore med få saler.
– Med Kongens nei, som alle elsket, opplevde vi ganske mange steder at selv etter helg 2-3 at vi var utsolgte og deretter ikke fikk plass, og opplevde etterhvert på mindre steder – hvor den spilte for fulle hus – at den ble kastet ut på grunn av nye premierefilmer som ikke var i nærheten av å fylle husene. Det må være lov å la den få gå for publikum som vil se den, sa NFD-direktøren.
– Jeg hører ofte at kinoene klager på at det kommer fryktelig mye film. Hvis seks filmer har premiere en helg, skal man droppe noen, tenker jeg. Man trenger ikke ha fokus på premiere på alle. Det er lov å si nei til mine også, vi kommer også med rare greier. Så om man sier nei til våre også, fra tid til annen, skal jeg ikke si noe på det.

Morten Christoffersen er direktør i Nordisk Film Distribusjon. Her etter debatten i etterkant av presentasjonen av den nye undersøkelsen «Det smale mangfoldet», søndag 20. august 2017, under Den norske filmfestivalen i Haugesund. Foto: John Berge, KINOMAGASINET.no ©
Han viste også til, med referanse til digitalisering av kino-Norge, at det ofte snakkes om å øke antall filmer.
– Skal vi ha et mål om så mange filmer? Er det ikke et mål at mange mennesker skal se forskjellige filmer. At vi øker forbruket av film og øker kvaliteten.
Christoffersen sa også at det distributørene har spart på analoge kopikostnader nå er tatt igjen i bruk av lanserings- og markedsføringsmidler, for å «komme gjennom lydmuren.»
– Kampen om åpningshelgen er ekstremt. Hvis vi ikke får høye tall første helg, mister vi saler og filmen forsvinner fra kinoene kort tid etter, slo direktøren fast.
Han kom også med et hjertesukk i forhold til antall norske filmer.
– Mange lager filmer, og mange sier vi nei til, men kinoene sier ja. Det er en utfordring. Det kommer mye rart ut, og som også tar plass i salene. Det er ekstremt mange filmer vi sier nei til.
Sa NFD-sjefen før han fortalte at selskapet i 2018 skal lansere hele elleve nye norske filmer!
– Egmont har ganske dype lommer, så vi investerer mer. 2018 er det første året hvor vi bruker mer enn 100 millioner kroner på norsk film. Det er ganske ekstremt! Det blir nok det største norske filmåret noensinne, også når man tar med de andre distributørenes norske filmer.
Facebook
RSS