• Nyheter
  • ANMELDELSER
  • KINOBRANSJEN
  • LES MAGASINET DIGITALT
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
KM
  • Nyheter
  • ANMELDELSER
    • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    • Anmeldelse: The Dam
    • Anmeldelse: Ung pike på den irske landsbygda – The Quiet Girl
    • En trygg og blodig oppfølger: Scream VI
    • Anmeldelse: Saint Omer
  • KINOBRANSJEN
    • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    • Kinoklubben har nådd en stor milepæl
    • Flere nye abonnenter på KINOMAGASINET på nyåret 2023
    • Kun Dolby-utstyr i Altas nye kinosal
    • ODEON slo kinodagrekorden fra 2019
  • LES MAGASINET DIGITALT
    • KINOMAGASINET 8•2022
    • KINOMAGASINET 1•2022
    • SPESIALBILAG: Lange flate ballær III
    • Et abonnement gir deg gratis digitalversjon og bladet tilsendt i Posten
    • Beskyttet: KINOMAGASINET 6•2021
  • Om oss
  • Kontakt
  • LEDIG STILLING
  • Facebook

  • RSS

KINODRIFT

Nettkino fikk 1,9 millioner kroner i støtte

Fra Kulturmeglernes presentasjon av Nettkino. Illustrasjon utlånt fra Kulturmeglerne.
Nettkino fikk 1,9 millioner kroner i støtte
John Berge
1. desember 2016

Av Kulturdepartementets pott på to millioner kroner fikk Kulturmeglernes nettkinoprosjekt hele 95 prosent av midlene.

Det fremgår av en pressemelding fra Kulturdepartementet (KUD).

Det ble mottatt 35 søknader med en felles søknadssum på 45,5 millioner kroner.

Kulturdepartementet gir to millioner kroner til pilotprosjekt på kulturområdet for å teste nye forretnings- og formidlingsmodeller.

Departementet er klar på at digitaliseringen utfordrer etablerte strukturer og dagens forretningsmodeller.

For filmlanseringenes del gjelder dette det såkalte vinduet, hvor kinoene har hatt, og fremdelese har, enerett på å vise såkalte «kinofilmer» eksklusivt før disse filmene utgis som «hjemmevideo», det være seg digitalt eller fysisk.

Nettkino – i regi av Kulturmeglerne – har vært omtalt flere ganger hos KINOMAGASINET.

De får altså hele 1,9 millioner kroner av potten for å teste forretningsmodellen som kan bidra til at den norske kinofilmen når et større publikum samtidig som inntektene økes.

Prosjektet har som mål å løse utfordringen der kinofilmar i perioder verken er tilgjengelig på kino eller andre visningsplattformer. Norske titler skal prioriterest i gjennomføringen av pilotprosjektet.

Først sa kinoene ja til å være med å teste dette. (31.02.2016)

Nå vil også kinoene selge VOD-film

Men så ble det klart at de trakk seg. (17.08.2016)

Nei fra kinoene til nettkino-prosjektet

Kulturmeglerne: «Minimal betydning at enkelte kinoer har trukket seg»

– Vårt mål er først og fremst å tilgjengeliggjøre filmer som forsvinner fra markedet i månedsvis etter at de tas av kino. De store kommersielle kassasuksessene lever sitt eget liv der de stort sett går på kino helt til de kommer på etablerte VOD-tjenester. Nettkino skal primært tilby kvalitetsfilmer som forsvinner i «det sorte hullet» fordi de tas av etter kort tid på kino, fortalte Svanhild Sørensen, daglig leder i Kulturmeglerne, til KINOMAGASINET.

Svanhild Sørensen, daglig leder i Kulturmeglerne. Foto: Kulturmeglerne

Svanhild Sørensen, daglig leder i Kulturmeglerne. Foto: Kulturmeglerne

Sørensen uttrykte forståelse for kinoenes grunnleggende bekymring for at publikum skal slutte å gå på kino, men menre «det ikke hjelper å stikke hodet i sanden.»

– Dette går ikke over. Film er ferskvare og publikums krav vil tvinge fram en endring. Gjennom vårt prosjekt har kinoene mulighet til å være med å kontrollere endringene som uansett kommer. Det er ikke til å underslå at vi opplever at en del aktørerer bekymret for at vår prosjekt skal påvirke dagens eksisterende forretningsmodell. Imidlertid viser det som fins av undersøkelser i Europa at det er det motsatte som skjer, nemlig at eksisterende forretningsmodeller styrkes. Eksempelvis henter norske filmer i dag rundt 63 % av inntektene sine fra kino. Hvis man utvider denne perioden med noen uker på Nettkino til omtrent samme betingelser, sier det seg selv at kaken blir større for alle.

KINOMAGASINET kommer tilbake med en ny sak om Nettkino etter at vi har fått kommentarer fra Kulturmeglerne for status for prosjektet nå som de har fått såpass stor støtte.

Relaterte sakerForsiden
Kommentarer:
Klikk for å legge til en kommentar
KINODRIFT
1. desember 2016
John Berge https://facebook.com/john.berge

Redaktør og daglig leder i JB Forlag.

Relaterte sakerForsiden
  • Kulturmeglerne: «Minimal betydning at enkelte kinoer har trukket seg» 17.08.2016
  • Nei fra kinoene til nettkino-prosjektet 17.08.2016
  • Nå vil også kinoene selge VOD-film 31.03.2016
  • Hevn er en VOD-suksess 13.01.2016
  • Widvey om Cinemateket i Oslo, kino, video, VOD og avgift 17.08.2015
  • Euforia: VOD gir bare småpenger 22.10.2014
  • Kino vs. VOD-distribusjon skal diskuteres 11.10.2014
  • Arild Kalkvik om VOD-utfordringene 01.10.2014
  • VOD-lanseringen: Regissøren er positiv 03.09.2014
  • Kinosjef frykter ikke VOD-test 02.09.2014
  • Ny norsk film på VOD før kino 02.09.2014
  • Kinokjeder satser på VOD 21.01.2014
  • Tester Premium VOD i Sør-Korea 26.06.2013
  • Kino, VOD og videosalg i ett 15.06.2013

Siste saker fra KINODRIFT

Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak

admin21. mars 2023
Les mer

Kinogiganten ODEON inntar Bodø

John Berge19. desember 2022
Les mer

ODEON med «pop up»-stunt hos Oslo City

John Berge9. desember 2022
Les mer

ODEON kino mister Sarpsborg kino. Erkekonkurrenten overtar

John Berge30. november 2022
Les mer

Dette unge paret og mange andre fikk kinokvelden i Asker ødelagt. Det meldes om mye bråk på kinoer landet rundt

John Berge8. november 2022
Les mer

Slik blir nye Edda kino

John Berge21. september 2022
Les mer
KM

KINOMAGASINET.no er et produkt fra JB Forlag, Halfdan Kjerulfs vei 6A, 1410 KOLBOTN.

Redaktør: John Berge • Tlf. 975 99 007

I redaksjonen: Anne Helen Houg, Christian Høkaas, Iver Neset, Joachim Eikeri, Joakim Rekaa, Jon S. Olsen, Katrine Wang Svendsen, Magnus Meling, Matias Kjølstad, Terje Thomassen og Torunn Sola

http://loans-cash.net

Design: Per Mork • Tlf. 411 43 640

Alt innhold er copyrightbeskyttet og kan ikke gjengis uten tillatelse.

KINOMAGASINET arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. KINOMAGASINET er medlem av Norsk Tidsskriftforening og Fagpressen.

KINOMAGASINET er medlem av
Fagpressen

Siste nyheter

  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023

Aktuelle tema på Kinomagasinet

Forsiden Kino Anmeldelse Video Teknologi VOD DVD Blu-ray trailer drama film Kinobransjen action Disney Magasinet Digitalt abonnement Marvel skrekk Fremhevet Netflix thriller Star Wars spenning superhelt komedie Skrekkfilm Festival dc animasjon eventyr

© 2013-2023 JB Forlag. KINOMAGASINET.no startet 26. april 2013. Det trykte magasinet startet opp i august 2012, under navnet HIGH-DEF og skiftet navn til KINOMAGASINET i januar 2014.

Scroll for more
Tap

Sidebanner 1

  • Populært

  • Siste

  • Kommentarer

  • 20 år med elleve norske filmer som solgte over 500.000 kinobilletter
    STATISTIKK21. februar 2023
  • Anmeldelse: The Dam
    ANMELDELSE15. mars 2023
  • Anmeldelse: Ant-Man and the Wasp: Quantumania
    ANMELDELSE22. februar 2023
  • Kinosjefene hedret sine 2022-favoritter
    FILMPRIS16. mars 2023
  • Anmeldelse: Shazam! Fury of the Gods
    ANMELDELSE23. mars 2023
  • En John som aldri dør
    FILMOMTALE21. mars 2023
  • Lover halv pris på alle kinobilletter med ett unntak
    KINODRIFT21. mars 2023
  • Filmdistributørene hedret Vega Scene 
    KINOBRANSJEN16. mars 2023
  • Skeie gir gass, ansetter flere og har fått ny salgssjef. – Scenemagasinet says:

    […] Skeie med Nordisk Film-kontrakt […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Norsk billettsystemselskap med nye vyer […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Flere forbedringer fra DX […]

  • Sønn av DX-gründeren overtar ledelsen av firmaet – Kulturhusmagasinet says:

    […] Filmprogrammering på nett fra DX […]

Sidebanner 2

Sidebanner 3

Sidebanner 4

Sidebanner 5

Sidebanner 6

Sidebanner 8

Sidebanner 10

Sidebanner 11

Sidebanner 12

Sidebanner 13

Sidebanner 14

Sidebanner 15

Lykkelige over ha fått ny kunstfilm-kino
Warner vil tilby hjemmevideo to uker etter kinolansering