
Media Direct Norge (MDN) har besluttet å sette sluttstrek for salg av kinoreklame ut året.
Årsaken er at salgsselskapet har solgt ut det som er tilgjengelig av reklametid for inneværende år.
I stedet skal MDN nå ha fokus på neste års salg av kinoreklame.
– Vi har valgt å stenge salget av kinoreklame for 2022, og konsentrere oss om neste år. Etterspørselen er mildt sagt god, og vi har dessverre et begrenset reklamescript på 20 minutter. Til tross for et sterkt økende kinobesøk nå i høst, har vi ikke kapasitet til å vise mer reklame i år. Heldigvis ligger vi over estimatene våre på antall besøkende i oktober måned, og pila peker definitivt riktig vei. Vi går inn i en førjulsperiode med mange gode filmer på menyen, noe som lover godt for kinobesøket fremover, sier markedssjef Christer Solberg hos Media Direct Norge i en pressemelding.
Christer Solberg innrømmer at det har vært et variabelt år etter pandemien.
– En del filmer har oppnådd veldig gode besøkstall, enkelte andre har overrasket oss negativt med skuffende tall. Det har vært utfordrende å estimere beholdningen av varelageret, men nå kommer stadig flere og mer attraktive filmer. Han tror på et sterkt 2023 i kino-Norge.
– Det er all grunn til å tro at 2023 blir veldig bra. Mulig vi var i overkant positive etter den fantastiske avslutning på fjoråret. Nedstengingen rett før jul førte nok til at det har tatt noe lengre tid enn forventet å få tilbake kinobesøket til normalen. Det norske folk ser nå ut til å være klare for sterke kino-opplevelser, både med norske og internasjonale filmer for store og små, sier Solberg.
Den siste tiden har «Krigsseileren» vært en vinner i norske kinosaler, men også grøsseren «Smile» ser ut til å ha truffet en nerve hos ungdommen. Film line-up-en ut året beskrives av Solberg som ««knallsterk»: Black Panther: Wakanda Forever, Avatar: The Way of Water og Kampen om Narvik blir nok de største publikumsdragerne. I tillegg kommer det en rekke familiefilmer bla. Teddybjørnens Jul, Pus med støvler og Folk og Røvere i Kardemomme by.
– Det ligger an til en sterk avslutning på året – og totalt tror vi på rundt 9,2 millioner solgte kinobilletter i 2022. Starten på året var litt svak, men nå tar kinobesøket seg godt opp, sier Christer Solberg.
2023 ser ut til å bli året hvor Hollywood endelig er tilbake etter pandemien. En rekke blockbustere finner veien til norske kinoer neste år. Babylon med Brad Pitt og Margot Robbie kommer allerede i januar. Videre utover året følger filmer som; Fast and Furious 10, Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One, Indiana Jones 5, Spider-Man Across theSpider-Verse, The Hunger Games, Dune Part 2 og Aquaman and the Lost Kingdom.
Etter årets ni første måneder hadde kino en reklameoppgang fra tilsvarende måneder i 2021 på 195,8 prosent, ifølge Mediebarometeret til Mediebyråforeningen. Det høye prosent-tallet kan forklares i tøffe pandemi-konsekvenser for norske kinoer i 2021.
Facebook
RSS