
Filmfakta om Natta pappa henta oss
Natta pappa henta oss
Regi: Steffan Strandberg
Produsent: Carsten Aanonsen
Produksjonsselskap: Indie Film
Medvirkende: Steffan Strandberg, Auen Elias Labdon, Gabriel Korneli Hammerseth, Helene Drangsholt, Kurt Baatz Strandberg, Robert Strandberg, Olav Strandberg, Thelma Baatz Strandberg, Tallak Baatz Strandberg, Mia Strandberg
Manus: Steffan Strandberg
Klipper: Dan Korneli, Vårin Andersen, Erik Andersson
Komponist og musiker: Trond Bjerknæs
Musiker og komponist: Erlend Ropstad
Animasjon: Paul de Blieck, Walking The Dog
Kinopremiere: 13.10.2017
Gjennom gamle Super 8-filmer, animasjon og nye filmopptak gjenskaper regissør Steffan Strandberg sommeren han var elleve år. Den sterke dokumentarfilmen Natta pappa henta oss er nå klar for kinolansering.
Natta pappa henta oss fikk festivalpremiere under Bergen Internasjonale Filmfestival den 1. oktober 2017, og er klar for nasjonal kinolansering 13. oktober.
Fra et utgangspunkt på lansering i opp til maks ti byer, er produsent- og distribusjonsselskapet Indie Film nå oppe rund 25 bookinger, der initiativet har kommet fra forskjellige hold og det er en blanding av ordinær oppsetninger og spesialvisninger, forteller regissør/produsent Karianne Berge, som er lanseringsansvarlig for filmen, til KINOMAGASINET.
– Vi håper selve kinolanseringen nå vil bidra til at en sterk publikumsgruppe får se den i den formatet filmen gjør seg best, og at dette vil styrke videre TV og VOD-lansering, sier Berge.
Indie Film har jobbet sammen med regissør Steffan Strandberg i seks år om å realisere denne dypt personlige filmen.
– Det har kostet blod, tårer og ganske mye penger, forteller Berge.
Natta pappa henta oss har et budsjett på nærmere 14 millioner kroner.
– Steffans historie og ønske for filmen var så sterkt og viktig synes vi, og hans kreative visjon for filmen så spennende, at det har definitivt vært verdt det, sier hun videre.

Natta pappa henta oss: Et bilde av mammaen Grete Markussen fra fotoalbumet. Foto: Lars Erlend Øymo. Copyright: Indie Film
Da moren til Steffan døde følte han ingenting. Ikke sorg. Ikke lettelse. Hvordan ble det sånn?
Regissør Steffan Strandberg forsøker i Natta pappa henta oss å forsone seg med barndommen hos en mamma som valgte flasken framfor barna – og om natta som ble avgjørende for ham og lillebroren. I en Pandoras boks av fortrengte minner dukker både morsomme høydepunkt, spennende eventyr og såre etterspill opp, og livets mysterium virker uhåndgripelig.
Se filmens trailer her:
Indie Film ønsket vi å gi Natta pappa henta oss så god oppmerksomhet og synlighet som mulig.
Her er kinolansering i en særstilling, mener selskapet. Men å lansere dokumentar på kino er dog ikke en enkel øvelse, og fra tidligere har Indie Film erfaring med at de som produsent må jobbe såpass hardt for å lokalisere og engasjere publikummet til filmen at de nærmest har hatt personlig kontakt med hver og en av de.

Natta pappa henta oss: Mamma, Steffan og Robert i et ikke gjensidig kjærlig øyeblikk. Animasjon av Paul de Blieck, Walking The Dog. Copyright: Indie Film
– Vi har også erfaring med at lanseringen ikke er gjort på noen uker, filmen og publikummet må følges opp over lenger tid. Dette er så klart krevende for distribusjonsselskaper å ha tid til i et presset marked, og det er i tillegg kanskje mye rabatterte billetter for skolevisninger etc, som gjør inntektsprognosene ikke særlig mye å skryte av.
– Håpet og idéen er derfor at om vi kan lære oss de tekniske og praktiske sidene ved kinodistribusjon kan vi både spare inn penger i lanseringsbudsjettet på antall ansatte i lanseringen og gi mer inntekt tilbake til filmen og filmskaperne. I tillegg til at vi oppnår den oppmerksomheten og statusen en kinolansering gir og bonusen det gir for CV-en til de kreative bidragsyterne, sier Karianne Berge.
Strategien for å trekke publikum til filmen er stort fokus på spesialvisninger i samarbeid med lanseringspartnere.

Regissør/produsent Karianne Berge i Indie Film er lanseringsansvarlig for Natta pappa hentet oss. Foto: Indie Film.
Karianne Berge forteller videre:
– I en blanding av at engasjerte kinosjefer tar kontakt med lokale organisasjoner og kommuner og at lokale organisasjoner tar kontakt med kinosjefen skapes samarbeid om enkelte visninger der man jobber for å fylle saler og gi best mulig filmopplevelser. Blå Kors er vår viktigste partner her og deres Blå Kors Kompasset som er et tilbud til unge mellom 14 og 35 år. Etter et godt tips fra Ola Hunnes ved Norsk filminstitutt har vi jobbet i to omganger med å skaffe lokale ambassadører for filmene. Først har vi arrangert lukkede ambassadørvisninger for spesielt inviterte i Oslo, Trondheim, Tromsø, Lillehammer, Bergen, Stavanger og Kristiansand der vi direkte har knyttet kontakt med mellom 20-60 personer – før vi sammen med de setter rammene for spesialvisningene og inviterer. Det har også gitt oss flere muligheter til å snakke om filmen og kontakte folk over lenger tid, sånn at de aller viktigste publikummerne våre har hørt om filmen siden august. Vi har nå et ganske sterkt nettverk i disse byene som vi merker også sprer seg videre gjennom nasjonale nettverk.

Natta pappa henta oss: Steffan og Robert i full fart på familiegården. Foto: Olav Strandberg. Copyright: Indie Film
Facebook
RSS