
LAS VEGAS: Kinosjef-sjefen i NATO, John Fithian, har ikke tall på hvor ofte han er blitt spurt om kinobransjen er døende. – Men tvert i mot, vi er levende og vil være det i uoverskuelig fremtid, sa Fithian på podiet under dag to av CinemaCon 2018.
– Vi har møtt VHS, DVD, streaming, kortere vindu, Premium VOD og simultanlanseringemer, men vi dør ikke, vi er en sterk business tross at man kan se filmer og serier på mange andre måter, sa Fithian til «meningheten» i salen, kinoeiere og kinobransjefolk fra hele verden.
John Fithian er president i National Association of Theatre Owners (NATO).
Under årets CinemaCon 2018, den åttende i rekken, skjer det i alt elleve studiopresentasjoner i løpet av uken: fra Sony, Disney, Warner, STX Films, Entertainment Studios, Universal Pictures, Focus Features, Paramount Pictures, 20th Century Fox, Amazon Studios og Lionsgate.
I 2017 var det en omsetning av kinofilmer på verdensbasis på 40,6 milliarder dollar, som er en ny rekord. Tross en svak nedgang i USA, er det amerikanske markedet fortsatt verdens største, med 30 prosent av verdensomsetningen, tross for bare fem prosent av befolkningen.
– Ville filmsuksessene det siste året, Black Panther, Get Out, Wonder Woman, blitt «landeplager» om de gikk direkte på streaming? Selvsagt ikke. De ble det fordi folk opplevde dem sammen, på kino, sa NATO-sjefen.

John Fithian er president i National Association of Theatre Owners (NATO). Foto: Getty Images for CinemaCon.
NATO, som altså ikke skal forveksles med forsvarsalliansen med samme navn, har også foretatt en ny spørreundersøkelse blant 1.400 amerikanere.
Den viser at folk som som ser mye innhold gjør det på mange plattformer, og at en kinolansering gjør at en film skiller seg ut.
Studien viser at 33 prosent av kinogjengere som ser ni eller flere filmer pr. år på kino (dobbelt av snittet i USA), også ser 15 timer eller mer pr. uke (!) innhold i hjemmene sine.
Ideene om at unge ikke liker kinofilmer er en myte, sa han videre.
Ifølge comScore var kinogjengere i alderen 18 til 44 år 63 prosent av de besøkende i 2017, mot 61 prosent u 2016. Og 13-24-åringene sto for 36,1 prosent av besøket, opp fra 35,6 prosent i 2016.
– Jo flere kinoelskere vi kan skape, jo bedre blir det for alle. Og det starter på kinoene, sa NATO-sjefen.
I et intervju med The Hollywood Reporter sa John Fithian nylig at hvis ikke filmer får en sjanse på kino, så får man aldri store filmsuksesser.
«Hvis Netflix-modellen ble fulgt, og filmer ble lansert samtidig hjemme og på kino, da får du ikke det rommet til å «vokse og puste» slik at filmer blir oppdaget», hevder Fithian.

National Association of Theatre Owners (NATO) arrangerer CinemaCon 2018, den åttende messen i rekken. Dette er det største faglige arrangement for kinobransjefolk verden over. Foto: Getty Images for CinemaCon.
Facebook
RSS