
CinemaCon 2017
CinemaCon arrangeres av The National Association of Theatre Owners (NATO). Messen ble startet opp i 2011. Det er deltakere fra mer enn 80 land. Messen er verdens største innenfor kinobransjen.
Det blir som vanlig storslagne presentasjoner fra de ulike studioene mens messen pågår, i Colosseum-salen på Caesar’s Palace i Las Vegas, Nevada i USA. I tillegg til frokostmøter, lunsjer, middager, fester og to messehaller fylt av hhv. kinoteknisk utstyr og godteri.
Messen foregår i 2017 fra mandag 27. til torsdag 30. mars.
KINOMAGASINET dekker CinemaCon for fjerde år på rad. I år takket være støtte fra Sundlings.
LAS VEGAS: – Mange spådde nedgang i omsetningen i 2016, men vi økte, slo John Fithian, president for The National Association of Theatre Owners (NATO), fast i sin tale til CinemaCon 2017-publikummet.
Den tidligere utelukkende amerikanske bransjeorganisasjonen, NATO, er nå global. NATO har medlemmer i 91 land, som tilsammen kontrollerer 65.063 kinosaler, på 7.119 steder fra 639 ulike firma.
I USA økte kinobillettsalgomsetningen fra 11,12 milliarder dollar i 2015 til 11,37 milliarder dollar i 2016.
Medregnet internasjonal omsetning omsatte Hollywood-studioene for 38,6 milliarder dollar i 2016, som er én prosents økning fra året før. Prognonsene sier at årets omsetning vil ende på 39,8 milliarder dollar, og at bransjen kan omsette for hele 46,7 milliarder dollar i 2020.
– Uten de store valutaendringene vi har sett både mht. Brexit og Storbritannia, og dollaren mot kinesiske yen, ville vi økt mer, sa NATO-sjefen.
– Styrken til bransjen er ikke historien om årene før, på tross av nett og streaming som endrer bransjen, har omsetningen økt de siste tiårene, la han til.
Han minnet også om at i USA har det vært to store nedgangsperioder de siste ti årene og ti prosent arbeidsledighet.
Bransjen har «investert milliarder av dollar i HDR, HFR, immersive sound, PLF, restauranter, alkoholservering, setereservasjoner og billett apper», fortsatte han.
John Fithian poengterte også at i USA er bilettprisene anno 2016/17 lavere enn de var i 1976, målt mot inflasjonen.
Han viste også til nye undersøkelser som viser at dagens tenåringer og de i aldersgruppen 18-34 tross noe nedgang og utflating i besøksraten, fortsatt går relativt ofte på kino. Og at 40 % av publikum i denne aldersgruppen nå går oftere grunnet faktorer som setereservasjon, som er nytt i USA, og bedre stolkomfort.
Facebook
RSS