
Interesseorganisjonen for amerikanske kinoeiere, NATO (National Association of Theater Owners), har gitt Hollywod-studioene nye retningslinjer.
NATO rapporterer om retningslinjene på sin egen nettside, som beskrives som «frivillige». Reglene går på hvordan studioene bør legge opp sin markedsføring av filmer hos kinoene-
Blant de nye NATO-reglene finner man regler for hvor lenge trailerne bør være (maks to minutter – som er 30 sekunder kortere enn dagens norm) og at trailere ikke bør vises for kommende filmer, tidligere enn 150 dager før premieren.
Reklamemateriell (standees, postere etc.) bør ikke settes frem i lobbyområdene mer enn 120 dager i forkant av premieren.
Ifølge The Hollywood Reporter (THR) er retningslinjene kommet på plass «i et forsøk på å gi kinoeierne mer kontroll over hvordan Hollywood-filmene markedsføres inne på kinoene sine. Kinoeierne føler at trailerne ofte er for lange og at de forteller for mye om innholdet i filmene. Dette får de ofte klager på fra publikum.»
Inkludert ordinære reklamefilmer og sju til åtte trailere i forkant av kinovisninger, estimerer det amerikanske fagbladet at det ofte kan ta 20 minutter før selve filmen starter, dvs fra det tidspunktet som står på kinobilletten.
THR antyder at selv om retningslinjene er frivillige, så frykter studioene at enkelte kjeder vil boikotte filmene deres om studioene ikke følger retningslinjene.
Reglene trer i kraft fra 1. oktober 2014 og det skal være to unntak fra reglene per år, per studio.
Her er noen av reglene oppsummert (på engelsk)
All movie trailers under two minutes.
Trailers shouldn’t run more than 150 days in advance.
Other material shouldn’t be displayed more than 120 days in advance.
Theaters would have two exemptions to those above three points, but even the exempt trailers can’t be over 3 minutes.
Any behind the scenes footage or extended trailers would have to be individually negotiated.
Trailers will be rating appropriate to the feature they’re playing with.
Trailer can’t have “third party brands or endorsements.”
Trailers can’t include anything that “encourages mobile phone use during the show,” such as Internet URLs.
The standards should apply to films released after October.
What’s unclear is how strict theaters will be about these guidelines. Will they simply not run trailers that are released too early, are too long, or have some kind of social media connection? Don’t all trailers now have a Twitter link or something at the end?
Les om alle reglene her: NATO In-Theater Marketing Guidelines 1.7.14
Facebook
RSS